• phillie12

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Gissa vad?! Jag glömde fråga frågorna trots att jag hade med dom på en lapp! Haha, så kan det gå! 

Hur går det, har du testat Aurora79? Blöder du fortfarande?

Villsågärna: Usch ja, jag har förstått att det är ren terror med ruvartiden! Hur länge är det egentligen man ruvar?Man måste nog verkligen hitta något som gör att man tänker på något annat. Vad det nu kan vara som kräver så mycket fokus! ;)  Vi fortsätter hålla tummarna!  

I dag har vi varit på VUL och läkaren blev skitnojig, man kunde se det på honom, för att jag såg så överstimulerad ut. Han började snacka massa om att det inte nödvändigtvis skulle gå åt skogen för det ( ja men tack då!) och första gången är som ett hasardspel man vet inte hur folk reagerar och så vidare och så vidare och bla bla bla och jag blev skitsur att de inte kollade upp det här tidigare (fick först en tid till i fredags men de ändrade till måndag) och det kanske inte skulle bli någon ET och det ena med det tredje. Så jag fick ta ett blodprov till för att kolla något hormon och i värsta fall skulle det bli coasting i några dagar (man slutar ta hormon och tar blodprov varje dag för att se om nivåerna av det där hormonet som man testar sjunker). Men så ringde de och berättade att det inte alls såg så farligt ut så det blir äggplock i alla fall! THANK GOD! På torsdag! Woho!  

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • phillie12
    Hej allihopa! Jag har inte orkat skriva tidigare...

10 ägg fick dom ut! Är såklart lite besviken efter så många äggblåsor, men en del var väl tomma och så var det tydligen ganska många omogna också. :( Men ja, på det stora hela får man väl säga att tio ägg är bra och jag hoppas dom är toppen och att alla blir fint befruktade! De gör ju icsi på alla så jag hoppas befruktningsgraden blir hög. Blev nästan lite lipig vid lunchtid då de hade sagt att befruktningen skulle ske då! :) Imorgon ska vi ringa in och kolla hur många som klarat sig osv och när återföringen är! Spännande! 
    Själva äggplocket var väl ungefär INTE alls särskilt trevligt. Tycker att de var jäkligt snåla med morfinet alltså, min pojkvän hade hoppats på att jag skulle yra en del och gav mig några stödord precis innan "enhörning", "troll", "tomtar" haha, men inget hände! Men all nervositet var iaf som bortblåst efter 10 mg stesolid! Stesolid är the shit! Är extremt flygrädd och har en gång när vi skulle flyga tagit 5 mg, hjälpte inte alls, men jag kan säga att 10 mg stesolid VERKLIGEN gjorde sitt! Haha! Så det ska jag ha nästa gång om/när jag flyger igen.  
    Det gjorde j*vligt ont när hon vevade runt med nålen där inne men de är ju så hiiiiiiimla gulliga och omhändertagande allihopa så man kan inte låta bli att bli alldeles lycklig och glad för att de är så fina, men för dom är det bara ännu en dag på jobbet liksom!  
    Efteråt fick vi frukost och sen tog vi en taxi hem, sen gick min älskling och köpte en våg, för det måste man ha. Sen köpte han ett kilo godis och Ben&Jerrys och en tidning och sen gick han och köpte varsin räkmacka! Jag har legat i soffan med värmekudde och under/på täcket och nu står han i köket och lagar lasagne! 

Imorgon får vi veta hur många embryon det blivit! Meddelar då! Kram på er, nu ska jag gå och vila igen! 

Hur gick första mötet anljoos? 
    Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • phillie12

Hejhej! 
    Dåliga nyheter. Av tio ägg var sex mogna och idag var det bara 2 befruktade. Helt klart deppigt. :( Ska dit imorgon och få tillbaka ett, jag vill ha båda två! Om de överlever tills imorgon förstås... Fan också!

Anljoos, jag har inte gjort någon äggledarspolning eftersom vi har manlig faktor, så de har i princip skitit i mig så jag kan inte svara på vilket som är värst. Men det kan ju vara så att om man har väldigt många blåsor att tömma kan det kännas lite värre (har jag hört) jag vet inte varför för jag hade ont för jag brukar ha ganska hög smärttröskel.  

• phillie12
    callimero skrev 2011-02-11 10:38:17 följande:
    Hej i tråden! Har följt er ett tag men inte kommit mig för att skriva. Vi har gjort 8 försök med ICSI pga manlig faktor. Har en fråga till er om ni vill/orkar fråga era kliniker om - för oss har de hela tiden skyllt på min ålder och gamla ägg som orsak till att vi inte lyckats, vi får för det mesta 2 fina ägg tillbaka på ET men aldrig till frysen - nu till frågan:

Ni som är yngre, som tex i ditt fall nu Phillie, vad anger läkarna som orsak till att så låg procent av alla ägg blev befrukatade? Det kan ju knappast bero på gamla ägg? Jag undrar helt enkelt hur de dåliga/få simmarna egentligen påverkar våra chanser? Inte alls har de sagt till oss men jag är tveksam.

Nu hoppas jag verkligen på kvalitet för de ni får tillbaka Phillie! Håller tummarna.

Och för er alla i tråden såklart! {#emotions_dlg.flower}
    Hejhej! Eftersom jag blev så ställd sa jag bara "tacksåmyckethejdå" när jag fick veta, men sen tvingade jag min sambo som var på stan att ringa upp och fråga varför det hade blivit som det blev och svaret vi fick var att det berodde på spermierna. Det var dåligt rörelsemönster och dåligt utseende, saker som de tidigare sagt inte spelar någon roll när man gör ICSI, men nu fick vi bekräftat att det visst spelar roll. Det var visst inget fel på mina ägg, inte som de sa iaf utan de skyllde allt på spermierna. 
    Nu när jag pratade med min mamma precis frågade hon om ingen annan hade varit med om det och då sa jag just att jag aldrig hört talas om detta tidigare utan att alla bara får veta att det är äggen det är fel på. Så jag tror att läkare allt för lättvindligt skyller på äggen när det i själva verket är spermierna det är fel på.
    Vi kunde inte få tillbaka två heller eftersom det är vårat första försök samt att jag är "för ung".
    Jag är fortfarande sjukt deppig förstås och känner bara att det här kommer att gå åt helvete.  
  • phillie12

Usch, det låter jättehemskt. 
    Ja, vem vet om det hade funkat med spermiedonation för er istället? Så jävla dåligt.
    Det var väl en jävla tur att vi började försöka i så ung ålder så att de inte kunde skylla på mina ägg helt enkelt.
    Usch. Jag kan inte förstå hur det känns för er. :( Hur ska ni fortsätta?  

• phillie12

Jag kan tala om för er varför man alltid skyller på kvinnan - it's a mans world. Så enkelt är det. Min kära pojkvän sa nyss när vi pratade om det och jag berättade om vad ni sagt på tråden att det känns som någon slags löjlig tanke om att mäns manlighet skulle såras av att det är dom det är fel på! Varför inte bara säga som det är? 

Jo, på min pregnyls bipacksedel stod det att man kan ge pregnyl till män för att öka spermieproduktionen, när jag frågade sjuksköterskan om det sen så visste hon inget om det utan trodde det var något jag läst här- HAHA! Vda faaaaaaan liksom!
    Jag fattar inte heller varför de så enträget VÄGRAR att behandla männen, de bara konstaterar manlig faktor och går vidare till IVF/ICSI medan om det är kvinnan det är "fel" på ska de först hålla på och testa med pergotime och diverse grejer. Jag är skitförbannad nu och kommer kräva någon slags behandling för min sambo parallellt med ivf-behandling. Det känns som att den skada som ligger till grund för hans infertilitet inte borde orsaka så grava spermieproblem. Det måste vara något annat som är fel också...

• phillie12

Det är ju också HELT JÄVLA sjukt! Hela den här IVF-världen är så jävla jävla orättvis! Inte ens om det är mannen det är fel på får de alltså dra av det? Det är ju helt jävla sanslöst. Ursäkta alla svordomar men det är svårt att låta bli... 
    Jag hoppas att ni lyckas trots alla motgångar!

• phillie12
    Hej mina kära kära vänner! 
    Idag har jag blivit ruvare till ett perfekt fyrcelligt embryo som fick högsta betyg av läkaren! Så min optimism börjar så smått att återvända iaf! Det här känns alldeles fantastiskt och jag hoppas hoppas hoppas att den lill* vill stanna kvar där inne! Vi hade en helvetesmorgon där vi hela tiden var rädda för att det skulle ringa och dom skulle säga att vi inte behövde komma, men ingenting! Så vi gick dit och fick den lill* insatt. Nu tror jag naturligtvis att jag har kissat ut den för det kom ut något klägg efter promenaden hem och så har jag läst att man 1. Ska hålla sig 10 min efter ET innan man kissar och 2. Inte gå promenader och jag har brutit mot båda. Nåväl, nu ska jag försöka slappna av och skapa en bra miljö för det lilla dammkornet! 

Ja min sambos kvalitet på spermierna är... inte så bra. Har 0% ideala enligt papprena vi sett iaf, men det är inget kromosomfel och därmed inget fel på generna så att säga. Vi frågade idag igen vad den låga befruktningsgraden berodde på och det var att "spermierna inte var så bra" helt enkelt, trots att de gjorde icsi på alla. Jag hoppas att just den vi fick tillbaka är en riktig fighter och fortsätter dela på sig fint! 

Kram på er underbaringar!   
    Just det, det andra ägget var inte helt tiptop så det skulle de odla vidare på för att se om det gick att frysa ned.  
  • phillie12
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GRATTIS!!! Fy farao vad bra! :) GRATTIS IGEN!!!{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI