• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

nirakanna2 skrev 2010-11-03 21:35:10 följande:

Anlijoos: Nedregleringen kan kliniken styra, så man börjar "uppregleringen" när det passar kliniken, men under själva hormonstimuleringen kan man behöva åka flera gånger till kliniken för kontroller och preliminärt datum för äggplock t.ex. kan ändras, så beror väl lite på hur dina resor är spridda i tiden

Tack så mycket för ditt svar. Vad jag har förstått kan man spraya längre om man behöver för att styra när man börjar med sprutorna? Men antar att man måste infinna sig på kliniken vid vissa tidpunkterf så jag får helt enkelt ta det allt eftersom det närmar sig IVF och tjänsteresor ... jag kan ju ha tur så att det passar in perfekt! Jag kommer troligtvis bara vara borta 5 dagar i sträck. Så det bör gå att ordna.
  • anmaelli
    Vickan I skrev 2010-11-04 20:20:52 följande:
    Har varit borta ett tag. Har varit världens mest snurriga FET det här med alla möjliga budksap. Men har nu efter två blodprov slutligen fått beskedet att embryot celldelar sig får långsamt och jag går nu och väntar på att missfallet ska sätta igång . Nya tag antar jag.
    Nejmen usch Vickan I! Jag är hemskt ledsen :( vilken dag är du på?

kram
  • anmaelli

Åh nej, vad jobbigt Vickan I! Hoppas att det går snabbt nu så du kan gå vidare. Ovissheten är alltid värst.

• anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2010-12-04 16:40:12 följande:
    Jo jag Vet att det tar tid det är jag beredd på men hoppas iallafall! Jag har två barn sedan förut med min före detta och det gör väl att jag accepterar att det får bli som det blir! Dessa chanser som jag skrev kom direkt ur läkarens mun och jag hoppas verkligen att hon kan sitt! Jag är beredd att det kan ta tid och att det kanske inte lyckas på 1:a försöket men hon sa att eftersom jag har PCO så är troligheten större då vi som har PCO redan har en massa äggblåsor så jag behöver inte äta tex pergotime utan bara injektioner så att de mognar! Sedan får det bli som det blir men håller tummarna och ber att vi lyckas någon gång iallafall!
    Hur funkar det här egentligen med att man får 3gratis försök? Är det 3 FE de räknar då? Får man Isåfall FET emellan utan kostnad? Glömde fråga detta igår när jag var hos läkaren! Hon sa iallafall att de tar så många äggblåsor de kan i gör ICSI om det blir flera befruktningar så fryser man dem som är finast o det kan också bli så att de sätter in två embryon den finaste och om det finns någon som inte kommer klara frysning. Så nu blev jag nervös för tvillingar istället!!! Har ni hört detta??? Kram
    Hejsan och välkommen till tråden!

Jag hoppas att din positiva inställning kommer hjälpa er till ert barn. Jag är också positiv, men stundtals även negativ... vi avvaktar fortfarande remiss för IVF/ICSI. suck!

Det du nämner angående antal gratisförsök är olika från olika landsting. Mitt landsting får 2 insättningar, alltså ett ET och får man till frysen så tar man därifrån annars får man ett nytt färskförsök. Vet inte hur det är i ditt landsting.

Det är ovanligt att de sätter in två embryon, men det händer. Anledningen till att de inte för det är att det är mer risker med tvillinggraviditeter, men som sagt det händer och då finns risken/chansen att det blir tvillingar.

kram
  • anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2010-12-04 16:46:49 följande:
    Oj felskrivet pga mobil sorry!!! En fråga till! Om man lyckas med ICSI och får barn! Hur blir det om man vill ha ett till? Tar dem Isåfall eventuella som är frysta sen förr? Hur länge kan de vara i frysen? Är det gratis då med FET? eller får man starta om från början? Om man startar om från början måste man bekosta det själva då? Usch så mycket det blev nu hoppas någon vet o orkar svara
    Även detta beror på ditt landsting, vilket landsting tillhör du? vart ska du göra IVF/ICSI? Det kanske står något på deras sida?
    Som jag sa så får vi 2 insättningar, och får man till frysen efter de två insättningarna så får man själv bekosta detta och då kostar det ca 8000 - 9000 kr per insättning.

Hoppas du hittar svar på dina frågor!
  • anmaelli
    MariaMiia skrev 2010-12-08 11:22:34 följande:
    Hej,

Igår var vi på första läkarbesöket på fertilitetskliniken. Min sambo har gjort två spermieprov hittills vilket inte alls ser bra ut men det finns spermier där iallafall. Så läkaren vi träffade verkade vilja gå på ICSI direkt. Det är ju en något mer avancerad metod än IVF men med större chans för graviditet/lyckad behandling.

Även min sambo fick ta blodprov för att utesluta kromosomfel. Det verkar vara standard praxis. Det frustrerande är att det tar 8 veckor! innan det resultatet kommer tillbaka. Under tiden ska jag göra ett ultraljud vid tiden för ägglossning samt ta blodprov dag 21 i cykeln för att mäta hormonet progesteron, dvs kolla att ägglossning har skett. Vi har en tid bokad i början på februari för återbesök då vi får sambons provsvar och även kommer att planera för ICSI. Förutsatt att allt ser bra ut förstås. Sjukhuset har kontrakt med en privat klinik vilket betyder inga eller väldigt lite väntetider. Känns jätteskönt.

En sak vi fick välja på är om jag vill göra ytterligare en undersökning. Kolla äggledarna om de är blockerade av någon anledning. Det kan vara så och behöver inte vara något man lider av utan en mer subtil sak som stör. MEN det är inget som kommer att påverka ändå eftersom man går förbi äggledarna vid IVF/ICSI. Så vår läkare var väldigt tydlig med att det är upp till oss om vi vill ha en grundlig utredning och då lägga tid på det eller gå direkt på behandlingen. Valet är ganska enkelt för oss när vi diskuterade det efteråt. Om det är orelevant just nu så vill vi starta så snart som möjligt.

Vår läkare sa att statistiken säger i snitt 1 på 3 försök lyckas. Sedan har olika kliniker lite olika statistik. Självklart håller vi alla tummar och tår att vi är så lyckosamma att allt klaffar på första försöket! Däremot är jag realist och vet att även detta kan ta tid. Nu har vi iallafall en plan som vi kan fokusera på och hoppet har ökat. Även fast det kommer att bli tuffa tider med medicinering, biverkningar och allt det innebär så är vi lättade för nu vet vi vad som gäller.
    Vad härligt att ni kommit så långt nu MariaMiia! Vi väntar fortfarande på att bli kontaktade av IVFkliniken. Vår mottagning har skickat remiss dit. De sa att de kunde dröja till efter jul innan vi får komma dit, och det känns okej, men jag vill gärna ha ett datum fastställt. Att bara gå och vänta och inte veta gör en tokig. Att jag ska ut och resa väldigt mycket med jobbet nästa år gör det inte enklare direkt.

Vet ni när ni börjar er första ICSI? Ska bli spännande att följa er och förhoppningsvis hamnar vi rätt lika i tiden :)
  • anmaelli
    yessan skrev 2010-12-04 17:52:14 följande:
    hoppar oxå in å läser lite här.. =)
    vi har precis börjat me vårat första ICSI försök.. vi håller på med den korta metoden och är på dag 4 med sprutorna nu,så det börjar närma sej,spännande! =)
    Välkommen yessan!

Hur går det för dig och hur mår du?
  • anmaelli
    MariaMiia skrev 2010-12-09 12:30:22 följande:
    Ja det är mycket frustrerande att inte veta!! Bara att ha ett datum då man vet att något kommer att hända gör mycket, även fast det är många veckor dit och julhelger emellan. Om allt ser okey ut så sätter vi igång så snart som möjligt. Vi fick ett tidsfönster på 1-3 månader för hela processen räknat från första planeringsmötet. Vilket blir nästa som är bokat för oss i början av februari. Allt beror på var i cykeln jag befinner mig mot var i cykeln medicineringen startar. Kanske någon här som vet det förresten? När startar vanligtvis medicineringen i förhållande till mens-cykeln? Så vi räknar med det drar igång under februari/mars 2011.

Jag ska ta med mig lite frågor som har dykt upp till imorgon då jag ska på gyn-koll på samma avdelning vi var i tisdags. Hoppas att sköterskorna där kan och har tid att svara men vi kände oss bra bemötta sist vilket är skönt.

Så trist om jobbet ditt ska behöva göra så att ni får vänta längre. Själva medicineringen görs ju hemma eller där man är men det är ju omöjligt att veta hur det påverkar kroppen i förväg. Hoppas att det kan lösa sig när ni väl har en tidsplan att gå efter. Det brukar ju göra det på något sätt.
    Hej MariaMiia!
    Jag har hört det där angående när medicineringen startat i förhållande till menscykeln, och jag har för mig att det var runt dag 20, men det får du helt och hållet ta med en nypa salt för det kan vara helt galet... Jag är ju inte där ännu så jag har inte lagt sådana detaljer på minnet. Försöker att inte blir helt besatt av denna karusellen...

Jag blev lite orolig när jag läste om alla era tester, så att vi inte får göra det när vi väl kommer till planeringsmötet. Men jag TROR och hoppas att alla sådana tester redan är klara för oss i och med att vi har gjort en utredning på en mottagning i stan. Jag minns inte riktigt allt som har testats och allt har ju varit bra, förutom sambons spermietest, så det känns som att det borde vara gott hopp om att lyckas!
  • anmaelli
    yessan skrev 2010-12-10 11:16:40 följande:
    Anlijoos.. Jo tack,det går bra :) har precis vart å gjort ÄP Ida,5 ägg blev det,så nu ska vi tillbaka på månda å sätta in (förhoppningsvis) :)
    Så nu är det verkligen på gång..äntligen,finns inget som är värre än väntan :)
    Men förövrigt,sprutorna har ja knappt märkt av (gjort den korta perioden) så jag klagar inte :)
    Hoppas det rullar på för alla de andra oxå..?
    Så skönt att du inte känt av sprutorna! Vet du vad anledningen till att man kör korta eller långa är?

Håller tummarna att du har fina embryon att sätta in på måndag!
    :)

Så himla spännande! Jag vill också göra det nu!
  • anmaelli

yessan:
    Ah, man kan ju hoppas att det är som du säger och att vi kanske slipper långa! Det är bara min sambo det är fel på vad proverna har visat än så länge.
    Vi väntar fortfarande på att få ett första besök... :( Gissar dock att det är lika bra att vänja sig vid att vänta...

Ha en trevlig lördagskväll!

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI