-
När du skriver det så har jag nog läst det ja. Dåligt att det ska vara så långa köer! Men vad är pengar jämfört med ett barn? Vi hade helt klart gjort som er och visar det sig att det är så långa köer kommer vi säkerligen överväga det också.Vickan I skrev 2010-10-23 22:37:39 följande:Nej. I Sverige får man bara hjälp till det första barnet. Vi som har en biologisk gemensam son får inte landstingshjälp för syskonförsök. Det får man bekosta själv. I Sthlm var det 2008 1½ års kö för IVF via landstinget och vi valde därför att bekosta det privat själva för att slippa vänta.
-
Precis, det är det jag menar! Ursäkta att jag är otydlig... skriver lite snabbt ibland :)bubblan79 skrev 2010-10-23 22:44:41 följande:va menar du med ICSI? icsi är mikroinjektion med en spermie i ett ägg och det sker utanför kroppen och det kände jag inte men du kanske menar hormonbehandlingen innan?
ja jag hade nog alla biverkningar av sprejen som man kan ha, sprutorna dock kände jag inte av alls förutom att jag blev väldigt uppsvälld men det är ju inte så konstigt med 11 20mm stora älblåsor plus några mindre hihi
Jobbigt med biverkningar, men kunde du jobba hela tiden eller var du sjukskriven? -
Det låter ju som lindriga biverkningar om du inte upplevde dem som biverkningar :) Jag har fått för mig att jag inte är så känslig... men detta har nog inte mycket att göra med "känslighet" men man kan ju hoppas att man får må bra, för det verkar ju vara en hel del som inte får några otäcka symptom.bubblan79 skrev 2010-10-23 22:51:27 följande:haha som tur hade jag sommarlov (pluggar på komvux) så det var ingen fara.. jag fattade inte att det var biverkningar förrens efteråt när läkaren sa det så jag tänkte ju inte på det så mycket då vilket var skönt.. trodde bara jag var väldigt sjuk haha så hela den perioden kändes inte så jobbig då som den gjorde efteråt..
hela hormonbehandlingstiden tyckte jag gick väldigt fort.. jag sprejade i 20 dagar först och sen så tog jag sprej och sprutor i 8 dagar
Man sprejar olika länge förstår jag, lång eller kort? Hur lång är respektive och vad avgör vilken läkarna väljer?
många frågor blir det... jätteglad att ni orkar svara :) -
Ah, okej. Jag är tvärtom... läser allt... men brukar inte få för mig saker ändå :) VIll dock alltid veta vad jag kan förvänta mig för att ha "kontroll" så långt det är möjligt. Kontrollmänniska som man är...
-
Ah, låter mindre trevligt. Vet man bara att det resulterar i ett barn så är det ju värt det, men det är ju aldrig några garantier.
Nehe, nu ska jag nana kudden. Det är visst en dag imorgon också.
Tack för era svar. Är tacksam att ni delat med er.
Godnatt! -
God morgon!bubblan79 skrev 2010-10-23 23:10:39 följande:nej det var inte trevligt men eftersom jag inte förknippade det med sprejen så tyckte jag inte att själva behandlingen var så svår haha trodde bara jag hade blvivit väldigt sjuk... helt klart värt det..
håller nu tummarna att det ena ägget klarar upptining nästa vecka och sen vill fästa i min livmoder och stanna där i 9 månader :D
natti
Ja, jag håller också tummarna för att det går bra nästa vecka!
Håll oss gärna uppdaterade :) -
Välkommen Busan10!!
Jag förstår inte heller riktigt %-satserna du nämner, att "På vår klinik (falun) är oddsen med ett långtidsodlat (5dagar istället för 2dagar) 51% att bilda graviditet och med FET 24% så oddsen är f*n så mycket sämre". Kan du försöka förklara igen? Får skylla på att jag är ny inom det här området ;)
Hoppas verkligen att ni lyckas nästa gång. Hur snabbt efter ett ET kan man göra ett FET? -
Aha, nu fattar jag! Tack för infon :) Det var intressant läsning!Busan10 skrev 2010-10-24 14:46:56 följande:Här kommer en kopia av deras hemsida, få se om ni förstår oddsen enoigt detta, jag är lite dålig på att förklara :)
De flesta får tillbaka två dagars odlade embryon och då brukar graviditets chansen ligga på ca 30-35% på de flesta kliniker..
FET kan man göra direkt efter misslyckat ET om man vill och det finns tider, men under vissa omständigheter så vill kliniken vänta till man fått en "vanlig" mens (inte den man får efter IVFen)..
Antal äggåterföringar 1421 (två dagars odlade)
Antal gravida (positiv test) 585 (41 %)
Antal förlösta 448 (31 %) (ca ett par av tre)
Antal långtidsodlingar 911 (Fem dagars odlade)
Antal gravida 458 (50 %)
Antal förlösta 356 (39 %) (en på 2.5par lyckas)
Antal frysåterföringar av blastocyster 259 (Fem dagars odlade)
Antal gravida 98 (38 %)
Antal förlossningar 63 (24 %)
Vilken klinik går du på Vickan l?
Jag kommer gå i Linköping. Har inte hittat någon vettig sida där, men jag kanske behöver leta lite mer. -
Vad tråkigt med era nyheter Vickan I och Busan10! :(
Jag känner igen mig med det där med hur jobbigt det är att vänta. Jag vill mest bara komma igång nu.
Idag har iaf varit en rätt bra dag. Jag fick nytt jobb, som jag iofs inte har tackat ja till än, då det beror på lönen om jag ska ta det. Jag har ett bra jobb idag som jag trivs bra med så jag "har råd" att vara lite kräsen. Men det känns egentligen lite olägligt i tiden nu om vi ska börja med denna process i början av året. Hur skulle ni ha gjort? Hade ni klarat nya jobb under provrörsbehandlingarna?
Sen var jag på VUL för att se hur allt såg ut efter att ha ätit pergotime denna månad. Allt såg bra ut och även proverna vi tog sist, så nu ser vi slutet på denna utredning och läkaren trodde vi skulle få komma igång med IVF/ICSI i januari. På honom lät det heller inte som att det var helt kört med sambons spermier (tidigare har vi bara pratat med en sköterska) det var koncentrationen som var dålig. 5 miljoner/ml tror jag... kan ha rört ihop det. Vet ni vad era män har?
Men vad jag fick reda på är att vi bara får 2 insättningar, oavsett om det är ET eller FET så ganska så stor skillnad mot vad många andra får. Fan så orättvist! Se nedan:
Den landstingsfinansierade vården erbjuder följande:
En fullständig behandling med stimulation, äggplockning, befruktning IVF/ICSI, odling och återföring av 1 (undantagsvis 2) embryo
Ytterligare en återföring av embryo antingen av tidigare fryst embryo, alternativt i de fall sådant inte finns, efter förnyad behandling. Par som väljer bort frysmöjligheten vid första försöket erbjuds ingen frysning vid andra försöket
Vid infertilitet kan i vissa fall en (1) intrauterin insemination (AIH/AID) erbjudas. Ytterligare 1 behandling kan ges förutsatt att samtliga villkor ovan uppfylls. AIH/AID kan aldrig erbjudas efter behandling enligt punkt 1 och/eller 2 Suck! -
Välkommen hit och hoppas ni fick många befruktningar!