Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
Hej tjejer,
Tänkte hoppa in i tråden om det är okej. Vi har ett planerat frysförsök på gång nu nästa vecka hoppas jag. Vi har alltså gjort vårt första försök som misslyckades.
Vår historia: Vi är 31 (jag) och 35 år gamla och gör våra försök på Sahlgrenska i Göteborg. Lite mer än 2 års väntan (inklusive de 12 månader man försöker innan man utreds) innan vi gjorde vårt första IVF... nu har det gått ca 2½ år sen vi började försöka. Utredningen visade att min man inte hade några spermier alls i själva ejakulatet så vi fick gå vidare och göra testikelbiopsier där man hittade friska spermier :) Min man har tydligen höga FSH-värden samt en kromosomavvikelse. Han har en könskromosom för mycket dvs, XYY i stället för normala XY hos en man. Antagligen är det därför det har blivit något knas, men vet faktiskt inte 100% om det är kromosomavvikelsen som gjort att spermierna inte tar sig ur testiklarna. Utredningen på mig visar inget speciellt förutom att jag har för höga TSH värden och måste äta levaxin. Ja alla dessa turer och min medicinering har dragit ut en hel del på tiden trots att vi var snabba med att söka hjälp. I oktober förra året genomfördes vårt första försök med Äggplock och hela baletten. Trixet för oss är att min man oxå måste genomgå en biopsi (för att få ut spermier) för varje gång jag måste göra äggplock, så lite rättvisa finns det här i världen ;) Som jag skrev så misslyckades det försöket men nu är vi alltså på gång med vårt första frysförsök (FET).
Måste säga att jag känner mig mer avslappnad den här omgången eftersom jag slipper allt sprayande och sprutorna. Nu behöver jag bara ägglossningstesta och sen åka in 3 dagar efter ÄL och få tillbaka ett embryo.
Jag gissar på att jag har ÄL på söndag och borde då få åka in på tisdag eller onsdag nästa vecka för att göra mitt FET.
oj långt inlägg blev det... ;)