• MinaFinaste

gammelmormor/gammelfarmor

Har en fundering
    Min sambos mormor och morfar vad blir dom till vår son?

Gammelmormor och morfar eller gammelfarmor och farfar?

• Svar på tråden gammelmormor/gammelfarmor
  • Fiyali

VI har alltid sag gammelmormor/morfar om mammas mor och far föräldrar, och gammelfarmor/farfar om pappas mor och farföräldrar...

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Minikatt
    Fiyali skrev 2010-10-16 19:20:07 följande:
    VI har alltid sag gammelmormor/morfar om mammas mor och far föräldrar, och gammelfarmor/farfar om pappas mor och farföräldrar...
    Samma här!
  • sahara sahara

Jag sa gammelmormor till mammas och pappas mormödrar och gammelfarmor till deras farmödrar.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kärllek

O mamma mormor då så klart :) blir så mycket att hålla reda på annars :)

• MinaFinaste
    sahara sahara skrev 2010-10-18 09:20:24 följande:
    Jag sa gammelmormor till mammas och pappas mormödrar och gammelfarmor till deras farmödrar.
    så har jag oxå gjort men fick höra härromdan att det var fel:(
  • sahara sahara
    MinaFinaste skrev 2010-10-20 01:41:44 följande:
    så har jag oxå gjort men fick höra härromdan att det var fel:(
    Äh, det är inte fel. Det är bara två olika system och båda är logiska på sitt vis.

MIna egna barn kommer jag att lära att säga mormor/farmor/morfar/farfar (efter vad de är för oss föräldrar) + deras förnamn. Alltså "farmor Anna" om min farmor och "morfar Evert" om sambons morfar.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • tidigare Rooibos

Vi körde med morfarmor  och mormormor (det finns bara de två). Fast plutten blandade helt förståeligt ihop mormor med mormormor så där bytte vi till bestemor istället på min mormor.

Svar på tråden gammelmormor/gammelfarmor