• Lovisa09

vad är det för fel?? blir snart galen!!!

Min lilla tjej är fyra månader snart, hon har alltid varit lite "jobbig" med maten, ibörjan var det amningen och sen även med flaskan.. Tycker att hon har ett märkligt beteende när hon ska äta.

Hon gnäller och är hungrig,men när hon får flaskan så börjar hon alltid att skrika, tar den i munnen men vänder sen bort huvudet.. Visst man kan tolka det som att hon inte är hungrig men då kan det ha gått sådär 4-5 timmar sedan förra målet och då kan hon ha ätit 80-100 ml, alltså inte så jätte mycket så rimligtvis borde hon vara hungrig. Jag har medvetet glesat ut mellan målen för att hon ska bli hungrigare och då smidigare ta flaskan men det var ingen skillnad...

Och så börjar vi göra allt för att hon ska ta denna förbaskade flaska... kan ta allt mellan 10 min till 45 min.. med pauser emellan så klart! 
     efter ett tag så lugnar hon sig, tar flaskan och äter.som om ingenting men VARFÖR denna procedur innan, vad är det som gör att hon alltid ska skrika innan..??
     Sen kommer det stunder när ja bara kan ge henne och hon äter utan problem men 9 av 10 ggr så är det alltid så här...
    Jag blir knäpp! och det blir så tråkigt att mata henne, allt blir bara en stor ångeststund!
    Hon mår i övrigt bra, skrattar, jollrar och är pigg...

Nån mer som har det så här eller vet något tips på hur man ska vända trenden. ??
    Ska börja med gröt nu också och se om det blir bättre...

har även prata med BVC men inte fått någon jätte hjälp men vad kan dem göra?? hon mår ju bra liksom, ingen konkret fel att ta på bara ett dumt beteende men båda jag och min sambo börjar tröttna!!

Tacksam för lite hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 07:50
    Hej igen! Skulle bara uppdatera lite hur det har gått. Och vill tacka alla som kommit med tips. Jag har börjat ge tätare mål, var tredje timme får hon mat dagtid och peppar peppar så äter hon för tillfället kanon bra. Hon äter rejält vid varje mål och hon kommer upp i mängder per dygn som man bara kunnat drömma om. Men viktigats av allt är att hon äter utan att krångla. =) Det har varit så här i nån vecka snart och det verkar funka jätte bra. Så för ni som har problem så är tipset att ge mat oftare så dem inte hinner bli så hungriga. Det är så skönt att det fungerar bättre. Och stort TACK för alla tips!!

• Svar på tråden vad är det för fel?? blir snart galen!!!
  • Mrs girl

kan inte ge dig nån lösning emn massor med stöd, min dotter va också sådär. kommer ihåg hur jobbigt det va, tillslut ville vi inte ens umgås med andra när hon skulle ha mat. antar att du har provat olika flasor, stå/sitta/gå omkring. mycket ljud/lite ljud mm.  vil du inboxa så e det helt ok. kram

Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Lovisa09
    Mrs girl skrev 2010-10-08 13:31:38 följande:
    kan inte ge dig nån lösning emn massor med stöd, min dotter va också sådär. kommer ihåg hur jobbigt det va, tillslut ville vi inte ens umgås med andra när hon skulle ha mat. antar att du har provat olika flasor, stå/sitta/gå omkring. mycket ljud/lite ljud mm.  vil du inboxa så e det helt ok. kram
    Skönt att höra att det finns fler.. Ja har inte testat så många olika flaskor men provat att byta napp på. Har suttit, stått och gått med henne, suttit vid tv:n eller i släckta rum och det har varit helt tyst omkring.. inget hjälper..
    Men det går över då???

Precis så känner jag, jag vill inte mata henne nån annanstans än hemma. hemskt att sitta ute bland folk och försöka och försöka. Usch vad jobbigt det är!! Nu ska  jag ge mat igen, har redan ångest men nu är hon lite trött så då brukar det ibland gå lättare.. Hoppas hoppas!

Tack för jag får inboxa..! Kram
  • Mrs girl

våra barn är olika på ett sätt. ditt barn verkar lugna sig efter ett tag och faktiskt äter. min lilla bara vägrade. för oss blev matsituationen inte bättre förän vi blev av med flaskan och gav enbart mat, skriver inte detta för att skrämma dig nu. men för oss blev det ohållbart då hon började gå ner i vikt så vi började med smakisar redan vid 3 månader och forcerade maten så vi skulle kunna byta ut flaskan mot mat. nu är hon 1½ och äter 2 flaskor väling varje dag men bara om hon får hålla flaskan själv.

• Lovisa09

Ja hon äter.. tillslut men det känns som hon skulle kunna vara redo för lite annat snart, som sagt gröten börjar jag med efter Bvc besök nästa vecka, sen får vi se hur det går.

En sak som funkar men mest optimalt på kvällen är att hon får ligga i vagnen och äta liggandes men då måste hon slappna av och nästan somna till lite.. då går det bra men meningen är ju inte att man ska behöva söva sin unge innan man kan ge mat.. Hon åt faktiskt bra nu vid 15 men tack vare att hon var nyvaken. Enda gången hon äter utan krångel är på natten och vissa mornar. Men då har de ju gått längre tid mellan målen.

Hon har alltid ökat i vikt men nu ska det bli spännande att se om den senaste månadens mat krångel lett till nån nedgång med vikten men jag tror inte det. Hon mår ju bra.
    Blir bara så frustrerad ibland...!!!

• Mrs girl

julia åt också alltid utan problem på natten, säkert tack vare det som hon klarade sig så bra som hon gjorde. visst e det onstigt, man tycker det borde va det mest naturliga i världen för de små att äta. julia hade aldrig ammats heller så hon kände inte till nått annat än flaska. ändå gick det så snett. blev ju många nattmål men hon va ändå inte i närheten av att äta det hon skulle.  tycker defenitivt ni kan börja med lite gröt å sen smakisar för att få en positiv inställning till maten igen. förstår att det är jobbigt för er, börjar nästan gråta när jag tänker tillbaka på den hemska tiden. kan säga att vi började med smakisar mot bvc vilja, men vi visste ingen annan råd. såhär i efterhand är jag glad att jag lyssnade på min känsla och inte på bvc. har ju u en liten tjej som äter ALLT med stor aptit

• Lovisa09
    Mrs girl skrev 2010-10-08 18:38:05 följande:
    julia åt också alltid utan problem på natten, säkert tack vare det som hon klarade sig så bra som hon gjorde. visst e det onstigt, man tycker det borde va det mest naturliga i världen för de små att äta. julia hade aldrig ammats heller så hon kände inte till nått annat än flaska. ändå gick det så snett. blev ju många nattmål men hon va ändå inte i närheten av att äta det hon skulle.  tycker defenitivt ni kan börja med lite gröt å sen smakisar för att få en positiv inställning till maten igen. förstår att det är jobbigt för er, börjar nästan gråta när jag tänker tillbaka på den hemska tiden. kan säga att vi började med smakisar mot bvc vilja, men vi visste ingen annan råd. såhär i efterhand är jag glad att jag lyssnade på min känsla och inte på bvc. har ju u en liten tjej som äter ALLT med stor aptit
    Har precis gråtiten skvätt över jobbig kvällsmatning.. usch vad jag hatar detta! har provat gröt ikväll och ska göra det varje dag från och med nu.. min flicka äter bara en gång på natten men då bra eftersom det har gått så långtid sen senaste målet. Ska imon glesa ut målen ännu mer, kanske att hon äter bättre om det går 6 timmar mellan matningarna. Värt att prova i alla fall.. ett dygn skadar ju inte att pröva...
    Sen blir det full koncentration på att ge henne gröt och smakisar..  
    Skönt att höra att din tjej äter med stor aptit.. hoppas vi kommer dit en dag också.
    skönt att ventilera med nån som vet hur det är men inboxar kanske istället..
  • aurora1827

Funderar bara om det kan vara första tänderna som spökar?
    Eller att hon inte gillar ersättningen? Våran hatade modersmjölksersättning men gillade havrevälling med en skvätt vanlig mjölk i.

• maxlis

vår son var likadan, han kunde vägra flaskan under många timmar, när han till slut åt så slukade han allt på en gång. Under vissa dagar åt han ingenting. Vi fick vänta tills han somnat på kvällen, sedan kunde vi mata honom när han vara sovande eller möjligtvis halvsovande. Jättejobbigt! det blev bättre runt 6 månader för oss. Vanlig mat eller gröt fungerade tyvärr inte heller för oss. Gång på gång fick vi tipset att "inga barn svälter sig själva - han kommer att äta när han är hungrig". Jag HATADE dessa kommentarer!

Hoppas att ni snart får det bättre, jag känner verkligen med er för det är så pressande att inte kunna ge sitt hungriga barn mat.  

• vittra

Har ni testat att göra tvärtom, dvs försöka ge tätare mål? Det är det enda jag kan komma på när jag läser ditt inlägg TS, jag har nämligen läst någonstans (minns inte var) att de kan bete sig just så om de helt enkelt är för hungriga. Då blir det näst intill omöjligt att mata, det gör helt enkelt för ont i magen liksom...

Svar på tråden vad är det för fel?? blir snart galen!!!