** Ersättning från försäkring **
MiniM skrev 2013-08-23 14:00:50 följande:
Skulle behöva hjälp! Jag genom gick först en operation förra året pga av sjukdom. Sjukdomen träde fram 2004 och min försäkring hos Folksam startade 2005. Jag genom gick som sagt en operation, 10 dagar senare måste jag akut opereras (ska jag vara ärlig har jag inte haft den psykiska orken att ta reda på exakt om orsaken var att läkarna gjorde fel eller om jag hade otur). I sammanband med någon utav operationerna så har läkarna antingen kommit åt en nerv i ryggen (fick bedövningen där igenom) eller om det var att de kom åt en nerv i buken, som gjort att jag har nedsatt känsel på höger lår (man kan dra bomull på låret utan att jag känner av det, slår något till mig på låret så kan jag bli gråtfärdig för det isar). Vid andra operationen kom de åt ett blodkärl som gjorde att jag tappa 3 liter blod (tack att det finns människor som skänker blod) Tanken med den första operationen var att mitt ärr skulle sitta vid bikini trosan, men istället har jag två ärr som bildar ett stort ärr på hela magen och 5 st titthål. Ärret är dessutom fruktansvärt fult och ojämnt, det hängde ut trådar 2 månader efter mina andra operation. Min psykiska hälsa pga ärret vill jag inte ens tala om.. Jag sökte ersättning från Folksam men blev nekad då jag inte hade försäkringen när sjukdomen trädde fram... Dock har jag anmält lårskadan till patientförsäkringen och är inne på månad 5 över att få svar. Vet någon om jag kan vända mig någon annanstans för mitt fruktansvärda ärr? Eller har man rätt till att så göra någon "skönhetsbehandling" om läkarna anser att det är fult? Så tacksam över svarFörst och främst tycker jag du ska höra av dig till det ställe som opererade dig. Om de inte vill hjälpa dig så vänd dig till vårdcentralen.
Du vill ju egentligen inte ha pengar utan ett mindre synligt ärr, eller hur? I många fall kan man fixa till ärr i efterhand så att de blir "snyggare", men allt handlar om pengar. Det finns ju de som inte vill att ärren ska synas alls och det tror jag i de flesta fall är omöjligt.
Lägg fram realistiska synpunkter på det hela så är chansen mycket större att de lyssnar på dig.
Vad gäller ersättningen från försäkringsbolag så har de som regel att inte ersätta något som hänt innan försäkringen tecknades och det är helt enkelt för att då skulle alla människor teckna försäkring först när något hänt och det skulle ju inte fungera ekonomiskt.