Inlägg från: Anonym (läckan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (läckan)

vuxen med blöja

Anonym (41 år med blöja) skrev 2012-01-29 20:10:05 följande:
    Är van att ha blöja då jag har haft det så länge. Finns inget bättre att ha på sig.

Även om jag också har vant mej att ta på någon form av skydd eller blöja när jag är utanför hemmet så kan jag fortfarande tycka att det känns både obekvämt och lite bylsigt. Finns inget skönare än att komma hem och få på sej vanliga underkläder.
    Att det skulle vara det bästa att ha på sej håller jag inte med om, däremot är det ju väldigt praktiskt när man ofta läcker
    och bra på så sätt.
    Men det kanske var så du menade?

• Anonym (läckan)

Förstår vad du menar och håller helt med, själv lämnar jag nästan aldrig hemmet utan blöja bara vetskapen att jag har långt till toa kan göra att jag läcker.
    Jag tror att även om blöjan kan kännas stor så är det nog ingen som lägger märke till den, hur många går och tittar om andra ev har blöja? skulle nu någon råka göra det så får det väl vara bra med det ingen har någonsin sagt eller frågat om någonting sådant till mej i allafall.

• Anonym (läckan)
    Anonym (41 år med blöja) skrev 2012-02-01 18:05:04 följande:
    Har blivit avslöjad av en vän att jag har blöja, skulle aldrig kunna att gå fram till en som har blöja om man skulle upptäcka det. Ända stället som jag inte har blöja är på jobbet.
    Nej de förståss, även om man skulle bli påkommen så kanske folk tycker det känns lite jobbigt och därför inte visar att dom vet eller har sett.
    Kommenterade exvis din vän när hon råkade se att du hade blöja?
    Ser att du inte behöver blöja på jobbet, för mej är det tvärtom behöver den alltid när det kan vara långt till toalett.
  • Anonym (läckan)
    Anonym (en till) skrev 2012-02-02 08:07:27 följande:
    Det var ju bra.

Hur är det med er andra som använder blöja, hur blir ni bemötta från
    personer som står er nära?

Ytterst få som vet något om mina blöjor såvitt jag vet i allafall, familjen vet ju förståss det vore ju närmast omöjligt att dölja.
    Visst var det jobbigt i början, men efterhand blir man så van vid det att man själv knappast tänker på att den finns.
  • Anonym (läckan)
    Anonym (sängvätare) skrev 2012-02-02 09:34:00 följande:
    Ni andra som använder blöja vilken sort använder ni?

Jag:
    Dag Tena Pants super
    Natt Tena Slip Maxi   
    Dag Abri san nr 5
    Natt Abri san nr 9
  • Anonym (läckan)

Jag tror att ens egna inställning till inkontinens och blöjor är ganska avgörande för hur man blir bemött, jag menar att om man själv inte gör det till ett stort problem så gör inte omgivningen det heller att prata öppet är nog också viktigt i sammanhanget.
    Du själv verkar ha en öppen attityd kring dina bekymmer, men det är nog långt ifrån alla i våran situation som har kommit så lång,t jag själv exvis.
    Därför tror jag att forum som dessa är viktiga för oss som är drabbade.

• Anonym (läckan)

Har föstått att en del inkontinenta använder tygblöjor det är ju såklart bra för miljön att återanvända, är det inte mycket besvär med exvis tvätt?
    Finns tygblöjor som är anpassade för vuxna som allt i ett eller är dom raka hur fixeras dom?

• Anonym (läckan)
    Anonym (sängvätare) skrev 2012-02-03 09:29:27 följande:
    Nå som vet var man kan köpa vuxen tygblöjor?
    Gärna allt i ett?

Jag själv brukar ta vikblöjor från imse vimse o läggga i som förstärkningblöjor i vanliga.   
    Menar du i vanliga engångsblöjor? då blir det ju lite både och, borde finnas någon slags fixeringsbyxa för tygblöjor det finns ju för barn har jag sett men jag har aldrig sett att det finns i storlekar för vuxna.
  • Anonym (läckan)
    Anonym (en till) skrev 2012-02-04 18:50:21 följande:
    Håller med till 100 %.
    Att få möjlighet att känna att man inte är ensam om dessa problem.

Ibland intalar man sej att jag inte bryr mej om någon skulle se
    men ibland vill jag bara gå och gömma mej för världen 
    Såklart är du inte ensam om detta, men har du någonsin råkat ut för att någon annan sett din blöja eller bara haft känslan av att det är så?
    När man själv bär blöja kanske man lättare lägger märke till om andra gör det, och det kan jag säga att jag har då aldrig sett någon vuxen med blöja som synts, jo förresten en gång och det var inte i Sverige.
    Om man bara klär sej lite smart är jag helt säker på att det krävs ett väldigt tränat öga för att kunna säga att man har på sej blöjor. Själv tycker jag att det vore bra mycket pinsammare att kissa ner sej, det om något syns ju destå mer.
  • Anonym (läckan)
    Anonym (en till) skrev 2012-02-07 22:34:31 följande:
    Tack, det var snällt sagt.
    Du har rätt i att det är sällan man ser någon som har blöja. Vet inte om jag nånsin sett det, men samtidigt när man går ute så får man ibland känsla av att blöjan syns väldigt tydligt. Man kan ju välja en tunnar model men då känns det inte tryggt och jag håller med dej i att det är bra mycket pinsamare att ha kissat ner sej så byxorna är genomblöta än med en  säker och trygg blöja som kanske riskerar att synas. Nu när det är vinter och kallt kan man ju dölja med en lång jacka men det är inte så lätt när det är varmt och man inte kan gå omkring med vinterkläder mitt i sommaren.
    Sommaren kan ju förståss vara lite besvärligare av flera orsaker, dels kan sommarvärme i sej vara rätt så besvärlig för den som har blöja.
    Som du själv säger så är det lite knepigare att dölja den med lätta sommarkläder, själv brukar jag försöka ha mörka löst sittande byxor och en lite längre tröja eller skjorta som jag låter hänga utanför byxorna, en liten risk att blöjan ändå syns i vissa situationer får man nog försöka att leva med.
  • Anonym (läckan)
    Anonym (41 år med blöja) skrev 2012-02-08 20:51:44 följande:
    Själv har jag bara shorts samt t-shirt när jag är ute med blöjan på mig och endast blöja inomhus.
    Förstår inte riktigt, har du enbart blöja utan andra kläder inomhus?
    Vill du att blöjan skall synas?
  • Anonym (läckan)
    Anonym (sängvätare) skrev 2012-02-09 09:56:49 följande:
    Ligger nyss vaknad med bara blöjan på mig efter en riktigt blöt natt.
    Tog morgon kissen iden med.
    Har alltid bara blöja på mig när jag är hemma jag också. 
    Får nästan för mej att du kissat i blöjan trots att du hade kunnat gå på toa, och varför går man omkring i bara blöja hemma?
  • Anonym (läckan)
    Anonym (41 år med blöja) skrev 2012-02-11 06:58:03 följande:
    Jag går hemma i bara blöja då ingen annan kan se det.
    Ok jag förstår, för egen del har jag helst inte blöja när jag är hemma.
    Ursäkta frågan men har du blöja för att du är inkontinent och därför behöver det?
  • Anonym (läckan)

Ok, Har förstått att en del använder blöja även om det inte finns något behov.
    Undrar lite bara vad är det som gör att någon skulle vilja det?

• Anonym (läckan)
    Anonym (sängvätare) skrev 2012-02-16 09:20:17 följande:
    Vad jag hört så är det som en trygghet för vissa.
    Samt så är de beroende framkallande det är många som vill sluta använda blöjor som inte behöver men klarar inte det.

Det är informations som jag fick ur en dokumentär av fråga olle.
    Finnes även en sajt om just detta www.abdlscandinavia.com/ var bara googla så kom den fram.
    Hoppas detta ger svar på dina frågor.  

Jag har blöja på mig på natten för att jag måste
    Men ibland på dagen då det är bekvämt att slippa jaga offentliga toaletter.
    Samt har jag blöja på mig när jag ska flya och resa då man inte har samma tillgång till toaletter då.         
    Har kollat på sajten, vet inte riktigt vad jag ska tycka verkar ju onekligen vara rätt många som gillar blöjor eftersom det finns mer än 13.000 medlemmar där.
    Själv kan jag nog tycka att det är lite svårt att prata om urinläckage i synnerhet om man misstänker att den man diskuterar med använder blöjor av helt annan orsak än jag själv.
    Jag vill inte döma någon, men på abdlscandinavia verkar det ju finnas forum för er som vill ha blöjor.
    Liksom du själv har jag blöja för att jag måste eller man kan säga att jag själv valt det ingen har ju tvingat mej, helt enkelt för att jag har trängningar som jag inte kan kontrollera.
    Och precis som för dej är det tillgången till toalett som avgör när jag använder blöja, finns ju för och nackdelar med det mesta nackdelen med att ha blöja som säkerhet kan ju vara att motivationen att träna upp sin förmåga att försöka stå emot trängningarna avtar med tiden.
    Men å andra sidan har jag provat det mesta i behandlingsväg och har funnit att blöjor är just nu min enda möjlighet att kunna leva någorlunda normalt därför har jag långsamt börjat aceptera dem som en trygghet.
  • Anonym (läckan)
    Anonym (41 år med blöja) skrev 2012-02-17 07:56:09 följande:
    Det är ingen bra sida, har varit medlem där men lämnade den för 1 år sedan då jag tröttnade.
    Ok, kan inte själv bedömma om den är bra eller ej.
    Men är det inte bra med en sajt där det är just blöjorna som är i fokus och att ingen försöker göra någon hemlighet av det? om jag har förstått dej rätt så är det ju så i ditt fall.
    Vad jag menar är att i detta forum skulle det kännas bättre i allafall för mej om jag visste att de som deltar i diskusionen
    sitter i samma båt som jag själv och faktiskt lider av någon form av inkontinens och av den orsaken väljer att faktiskt använda blöja.
    Om sen någon har blöja för att han/hon attraheras av det är det ju upp till var och en och jag har egentligen inga kommentarer angående det, men då finns andra forum än detta.
  • Anonym (läckan)
    Anonym (41 år med blöja) skrev 2012-02-17 11:29:48 följande:
    Vad jag vet så är det bara detta forum samt på den sidan som finns just om blöjor. Kan ju säga varför jag lämnade den sidan. Blev trött på ett antal medlemmar som ofta frågade mig om jag hade gjort något i blöjan och vad jag hade gjort. Kunde inte föra något normalt samtal på den sidan. 
    Förstår om du tröttnade, enligt min uppfattning nu har jag inte läst alla innlägg men den här tråden är nog mera för dom som måste ha blöja pga läckage och samtidigt tycker det känns jobbigt och pinsamt att behöva det.
    Tycker nog att ni som gillar blöjor borde respektera att de som använder blöja av medicinska orsaker får diskutera detta utan eran inblandning.
  • Anonym (läckan)
    Anonym (en till) skrev 2012-02-20 09:43:41 följande:
    För min del spelar det mindre roll av vilken orsak folk har blöja.
    Vad är det för skilnad på medicinska och psykologiska orsaker?
    Den ena orsaken är väl lika berättigad som den andra?

I mitt fall så känner jag mej trygg och lugn när jag har blöja och slipper vara nervös
    för att kissa ner mej. 

Det viktiga är väl att få prata med andra som sitter i samma båt? 
    Om man faktiskt kissar på sej av fysiska eller psykiska orsaker kan ju ingen rå för och jag har inga problem med att folk väljer att därför ha blöja, då finns det ju ett behov.
    Däremot tycker i allafall jag att det är skillnad om man har blöja p.g.a sin sexuella läggning, jag respekterar även det men tycker inte att det hör hemma här.
  • Anonym (läckan)
    LekkerDing skrev 2012-02-20 18:02:09 följande:
    Du har rätt, du kan ju både gå och springa, så vad är en liten blöja då? Först, vill jag nog bara säga om så, att kallas det även blöja, hos vuxa med inkontinens? Man säger nog nåt annat, som "skydd" just för att bevara integritet. Varför vill man ens säga blöja? Sen, om jag hade behövt skydd, nog går det att dölja. Och speciellt som man. Då gäller ju allt annat än åtsittande kläder, om man nu inte är drag. En löst sittande, överhängande skjorta eller tshirt döljer ju det mesta, sommar som vinter. Hajjar inte problemet riktigt, men förklara gärna vidare. Och att BLÖJA för att man går igång, sexuellt, på det, är ju inte samma som att skydda sig mot ofrivilligt urinläckage. Och det vet man nog med sig. Lika så att nog kan man ha tunnare skydd, det är ju bara att testa hemma. Att förlora förmågan att hålla torrt efter ryggradsskador är ju knappast nåt roligt ämne att göra narr av, finns bättre att trolla om. Eller att egentligen vara kåt på blöja och locka in folk i diskussion...njae....
    Håller också med TS att det finns betydligt värre saker än läckage att drabbas av i allafall rent fysiskt. Däremot kan det vara rätt så psykiskt jobbigt att förlora delar av sin kroppsfunktion i synnerhet då att inte kunna hålla urinen, det är ju ändå något som vi tränar våra barn till och att då som vuxen tappa kontrollen och behöva använda blöjor som ett litet barn är nog så jobbigt.
    Det är ju ändå lite tabubelagt ämne och inget man pratar om vid fikabordet på jobbet direkt, tror nog att vi män har extra svårt för det.
    Men visst är det som du säger att det visst går att hantera med blöjor som man kan dölja om man klär sej lite smart.
    Om man nu väljer att säga skydd eller blöja spelar egentligen ingen roll inte för mej i allafall, har fått behandling av såväl urologer/uroterapeuter även där säger man lite olika det är ju egentligen samma sak eller ska man säga inkontinensskydd om en blöja för vuxna? vad vet jag
    Skönt ändå att få lite stöd i min uppfattning att de som har blöja av andra orsaker än läckage borde söka sej till andra forum.
Svar på tråden vuxen med blöja