• Nallepuhmamma

När får man bära efter ett k-snitt?

Jag fick min dotter i Onsdags med akut snitt.

Fick ingen info osv alls om saker och ting mer än att jag bara skulle ta det lungt.

Hur länge då?
    När får man bära igen? (Har ju en ettåring också som behöver bäras på ibland eller tas upp från tex sängen osv)

Hur är det med motion osv?

• Svar på tråden När får man bära efter ett k-snitt?
  • Sofie 87

När jag hade gjort mitt akuta snitt fick jag inte bära tungt på 6 veckor.
    Man ska ta det väldigt lugnt de närmsta veckorna och sen när man känner att man orkar motionera så kan man börja i ett lugnt tempo!

• Mirakel händer

Jag fick vänta i 6 veckor innan jag fick bära lite tungre. Skulle med lättare först och sedan öka på vikten i det jag bar. Åkte också på ett akut snitt hade planerat snitt men förlossningen starta dagar innan.

Jag började lite lugnt och ökade på vart eftersom med motionen. Det beror ju på vad man orkar med efter ett snitt. Nu går det bara bra. Power walkar 2 kvällar i veckan och går på mamma/baby gympa 1 gång i veckan. Dottern blir 3 månader den 27 sep.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Nallepuhmamma

Okej så om 6 v kan jag bära ettåringen också?
    Måste ju "tyvärr" bära honom tex då min amn jobbar igen så måste jag ju bära ettåringne också tex i och ur spjälsängen.

• Superhero

förstår att du inte har något val....men en ettåring ur och i spjälsäng låter inte som bra lyft för en nysnittad. inte bara det att barnet väger för mkt utan även det att själva lyftet är rätt dåligt. jagmenar det är djupt ner i en spjälsäng att lyfta även för en vanlig, icke opererad människa... var rädd om dig!

• Nallepuhmamma

Så när det gått 6 fulla veckor kan amn börja motionera igen tex i rask takt och träna?

• skruttis77

Till mig sa läkaren att jag visst kunde lytfa min 4 åring, bara jag tänkte på hur jag lyfte och kanske inte hissade henne upp ochned iluften

Svar på tråden När får man bära efter ett k-snitt?