Digestive skrev 2010-09-13 19:18:26 följande:
Ungefär efter årskurs 9:o så slutade jag köpa konceptet att man måste ha emotionellt baserade åsikter så starka inom vissa moral(TM)iska aspekter att man ställer sig beredd på att göra fiender av människor som man inte känner.
Väx upp och kom över er själva. Skapar en handling inga eller relativt få negativa utdelningar för de inblandade så finns det ingen anledning till att själv bli upprörd - period. Ni går liksom upp i falsett som att det här vore en tråd som handlar om barnsoldater.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur folk snart kommer att kunna stå med valsedlar i handen samtidigt som de inte verkar kunna klara av att sätta en tydlig gräns mellan faktiska konsekvenskedjor och sina egna känslor.
Vidare så kan antropologiska uttalanden ala posteugenik, exempelvis att vi skulle ha en inbyggd spärr som förhindrar incest och som vissa kan sakna, endast härledas till hur många svenska tvärvetenskapliga perfekter som under det tidigare 1900-talets hälft nickade instämmande till texter som författades under senare 1800-tal. Det vill säga att ni och idag - år 2010 - vänder er till vems gissningar som man i Sverige och under 1900-talets tidigare hälft gissade allra mest på bland 1800-talets gissare.
Idag så utgår samtlig fysisk antropologi utifrån genforskning och inte utifrån vems presentation som fick flest applåder av en inbjuden publik för över 100 år sedan.
I övrigt så får ni gärna försöka övertyga en näst intill hel generations Amerikaner (och alla andra av världens inavlade avkommor) att det på något sätt vore bättre om de aldrig hade blivit födda överhuvudtaget. Good luck with that.
Om vi hade varit syskon hade jag gärna legat med dig. Tack för ett vasst inlägg i en trög debatt.