Inlägg från: Bjornis |Visa alla inlägg
  • Bjornis

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Tack för alla välkomnanden. Känns fint!  

Vi sexade igår! Hade sex första gången i september efter knoddas (och då hade det gått ett år sen senast. Hehe). Sen dess har vi haft sex en gång i månaden. Stort. Man var lite less där efter att ha sexat på beställning i ett års tid!
    Igår kände jag mig dock lite kåt (och råkade nämna det för mannen, hehe... har man sagt A...) och tänkte direkt att efter amningen och så, så kan ju äl vara lite knasigt kanske och äl kanske är nu?! Lika bra att inte chansa! 
    Antagligen kommer jag inte ägglossa alls denna månaden bara för det.

Måste tempa bättre bara. Blir heeeelt olika tider och ibland har jag varit vaken 5 minuter så det säger inte så mkt... Ska börja tempa varje gång makens klocka ringer. Oavsett om jag varit vaken mkt på natten så blir det iaf en fast tid.

Trinket: Underligt det med tempen. Undra varför det är så. Ska googla på det nån dag när jag har tid.

• Bjornis
    Den lilla M skrev 2011-12-07 12:55:46 följande:
    nja det beror på vilken sida om ÄL man kortar ner sin cykel. Hos mig så blev det längre tid mellan dag 1 och ÄL (dvs äggen mognade långsammare) och kortare tid mellan ÄL och mens. Detta är verkligen inte bra! Då har man mindre chans att bli gravid och att ägget ska fästa.
    Det är så min naturliga cykel ser ut och det är som du skriver inte alls att föredra. Har fått två tidiga mf (ägget har väl varit på väg att fästa men sen spolats ut med mensen) och ett ma (som ant inte berodde på att jag har kort lutealfas iofs).

Ska ringa min gyn och få progesteron. Det fick jag med graviditeten som blev Sixten. Tjatade mig till det för enligt honom var det inte nåt fel på mig. Typiskt då att vi lyckades på en gång mha progesteron!
  • Bjornis
    Havsklippan: som lilla M skriver så funkar ju progesteron bäst för att förlänga lutealfasen. Jag tjatade mig till progesteron hos gyn och fick min efterlängtade graviditet. Hade två tidiga mf och ett ma i bagaget innan... (om det berodde på 10-11 dars lutealfas vet jag inte men mf:en gjorde ju troligen det). B-vitamin är ett annat tips. B 50 complex (eller starkare, 50 är antalet milligram b-vitamin i tabletten men 50 kan vara en bra start). Här är en länk till typ världens läääängsta tråd:
    http://www.babyandbump.com/ttc-groups/12563-vitamin-b6-lengthen-luteal-phase-increase-progesterone.html
    Haha. Där står iaf om just B-vitamin. Det börjar med bara B6 men sen kommer "alla" mer eller mindre överens om att det ska vara B-complex. 

Kärt barn har många namn: Välkommen hit! Lät som ett jobbigt år.  
    Va underligt med så tidig äl och då blir ju hela cykeln väldigt kort också antar jag, hur lång lutealfas har du haft tidigare?    
  • Bjornis
    Dag och natt skrev 2011-12-11 22:30:35 följande:
    Tack lilla M och Bjornis! Jag ska ta upp det med läkaren som vi ska prata med den 20:e och se vad han säger om det. Hoppas verkligen att nästa år blir vårt.... Har förmodligen ÄL alldeles snart eller så har jag haft redan, har inte varit så noga med att ta tempen vid samma tid nu heller. Men jag kämpar inte för att bli gravid just den här månaden, vill bara gå ner i vikt och må bra och ta nya tag nästa år i stället. 

Håller alla tummar och tår för att 2012 är ert år!
  • Bjornis
    Meria skrev 2011-12-12 09:49:54 följande:
    Hej på er!

Lång historia kort, förra året fick vi ma v.19 och vissa individer i släkten var och letade reda på mig här på FL för att läsa mer om det och se om vi planerade att försöka igen. Blev trött på deras riktade kommentarer och när jag förstod att det var här de fick all info bytte jag namn här och körde ett annat konto.

Nu orkar jag inte bry mig om de snokar. Så det är jag som var Decembra.
    Fick utslag för äl för några dagar sen och kryss idag, så jag ändrar i charttråden också.      
    Nämen fy va trist med snokande släkt. Men kul att du gett dig till känna för oss här. Spännande med bim på julafton!!
  • Bjornis
    Emerenthia: Oj va spännande din kurva ser ut denna månaden!

Jag tempade 35,8 imorse (och då hade jag legat vaken - dock stilla - i 5 minuter). Jag fattar inte hur låg temp man kan få men jag HOPPAS det var tempdroppen inför äl. OM jag jämför med plussarkurvan med Sixten så är de lika just nu och äl var mitt i tempdroppen då. Har bara två CB ältester som jag eg inte vill slösa men ska nog ta ett sen iaf. Bara för att kolla... Vi har inte sexat sen i måndags (även om det var på natten till tisdag iofs) så måste nog göra en insats idag också. Men när? Ungen sover ju så dåligt på dagen och maken ska på julfest ikväll. Haha. Har sagt att han måste komma hem tidigare från jobbet precis när skruttas ska sova!
  • Bjornis
    Havsklippan: Ja, skriv ut chartsen. Vissa gyn verkar kolla på dem (och förstå dem också! Hehe). Min gyn sket fullständigt i det när jag tog med dem utan bara sa att allt är normalt och sååå bra. Ehum.
    Håller tummarna för äl i helgen!!!! För oss båda!  
  • Bjornis
    Emerenthia skrev 2011-12-18 07:55:13 följande:
    Kramlo: Jag vet hur du känner med långa cykler... När vi försökte bli gravid med sonen hade jag mens var tredje månad om jag hade tur.. När jag kontaktade vården fick jag ju höra att jag var tvungen att vara utan mens i 6 månader för att få hjälp med det, samt ett år för att få hjälp att bli gravid. Så jag gick till en privat gynekolog som konstaterade att jag hade PCO, efter det kontaktade jag en privat fertilitetsdoktor och fick tid ganska snabbt. 

När vi väl fick hjälp med mediciner så tog det sig ganska fort. Hoppas att det hjälper dig också! Vet hur frustrerande det är att gå och vänta...

Någon som har några tankar om min kurva? Jag tycker det verkar som att jag haft ägglossning på dag 22 istället för 17...  

Ja, dag 22 ser troligt ut. Det blir ju lite extra svårt när man inte harfler tempar att gå på tidigare i cykeln.
    Det känns lite som att min kurva skulle kunna bli som din. Nu ser det ju ut som att jag haft äl. Men tempen är ju så låg ändå... Kanske kommer ett skutt till sen som på din? Jag verkar inte känna av äl nu heller. Har inte kollat sekret eller tapp eller nåt för minns att det blev jag inte klokare på förut. Jag har rätt lite äl-sekret så ska köpa pre-seed nu när det kommer in pengar snart.
  • Bjornis
    Den lilla M skrev 2011-12-18 09:42:22 följande:
    den här cykeln så är min temp totalt koko.. hade 36.1 idag när jag vaknade.. så låg brukar den aldrig vara.. Hm ska börja med ÄL test idag så vi får se men jag tror att min kropp hoppar över den här ÄL tyvärr..
    Men din äl kan ju fortf komma. Du är ju relativt "tidigt" i cykeln ändå och låga tempar borde ju betyda äl snart. Hoppas kan man ju alltid.

Fru Höst: Va bra att apiforce funkade för dig. Har aldrig vågat prova. Men jag har ju provat typ allt annat så...

Min temp en lite konstig tycker jag men den har ju varit det sen jag började tempa igen nu så. Låg... Men det ser ju UT som att jag haft äl. Bara det att tempen är så låg... Tänkte börja med progesteron som jag har hemma men när jag inte känner mig HUNDRA på att jag haft äl så känns det lite vanskligt. Kör på barnalbyl så länge iaf.       
Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*