• ceke

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

grattis Telgebo här verkar lite spottings ha börjat dykt upp. fan. jaja.. får se hur det fortsätter. känns ganska mycket i magen... precis som det brukar så har inga jättestora förhoppningar om att de försvinner igen. jaja.. det blev ju i a f bra mkt bättre än vanligtvis

• ceke

Fru Höst: Grattis

FlakeZ: Usch va trist. Men bra med kollen på fredag. Lycka till med den!

Miapia: Trist med mens. Usch får sånt!

Ego: Hmm.. ska bli spännande imorrn. Det är verkligen aktivitet i maggen.. både runt livmodern o ena äggstocken.. det ilar, hugger och bränner, men lite annorlunda mot vad det brukar va. Antar att det inte är nåt positivt med det dock, men tja, skam den som ger upp hoppet.. Spottingsen va bara pyttelite tidigare och nu verkar det inte va typ nåt, så får se imorrn. Nu har jag i a f två dagar ledigt. Skööönt ska det bil och på schemat står renovering av ett eller två smårum

• ceke

Japp, snart fyra och jag håller båda tummarna!! Och sitter här och väntar på att få höra hur det går!

• ceke
    MiAmore skrev 2011-03-03 16:02:19 följande:
    MINUS!!!!!!!!!!!
    Nej va trist.. Kram på dig!
  • ceke

Hmm.. har en massa roliga saker med kroppen så om jag bara listar dem först så känns allt väldigt spännande: Lätt illamående, tokömma bröst, hård i magen, konstiga känslor i magen och en hög, fin temp. Visst låter det bra? Synd då bara att spottingsarna dragit igång ordentligt igen. Blääää så summa summario så är det inte så spännande ändå. Jaja.. nu drog de igång på allvar på 9 dpo istället för 3-5 dpo. Alltid en fin vinst bara det och förhoppningsvis en positiv trend som startat...

Åh.. Det va så UNDERBART att få känns sig normal ett par dagar och få hoppas ordentlit! nu har hoppet dalat rätt mycket.. men påt igen nästa månad om inte annat.. Tycker om att se att min kropp i a f verkar producera progesteron som den ska, så ingen hormonrubbning på det sättet i a f som jag tolkar det. Alltid nåt. Men undrar sa flundrar vad det är som gör att jag får all denna skit???

Jag längtar så in i bomben efter att bli gravid, eller snarare att få barn... men då lär man ju först bli gravid Och tidigare har jag haft en jobbig och stark känsla att det är nåt jävligt fel på mig och att det aldrig kommer att gå. Känslan att nåt är fel finns ju i o f sig kvar då spottarna nu dykt upp igen.. men däremot har jag istället en stark känsla för att jodå, snart SKA det va vår tur och det här kommer att gå, förr eller senare! Hehe... tror det här kan kallas pepptalk till mig själv.. haha..

• ceke

Telgebo: Härligt att det tog sig för dig till slut!
    Jaaa.. det där med fokus och längtan... jag vet inte ja. Är beredd att både hålla med och inte om att det skulle ha någon betydelse.. Men i mitt fall tror jag än så länge att det största kruxet är mitt struliga blödningsmönster. Så i och med det, känns det fortfarande inte som att vi fått någon "ärlig chans" om du förstår vad jag menar?

Egentligen är det just det som gör att jag stundtals är väldigt rädd för att det inte kommer att gå. Jag tror att jag varit lugnare om jag haft en "normal" cykel där man är blödnignsfri dryga tre veckor och blöder en, inte tvärtom som jag haft det sen jag slutade med p-ring.

Egentligen är jag mest av allt irriterad på alla BM som genom åren sagt att det är så normalt med spottings i tid och otid, att det är normalt att ha ont vid sex, ont så jag inte kan sitta still på toa då jag gör nr 2 vid mens etc. Hade de varit professionella BM borde de ha givit mig en remiss till gyn för MÅNGA år sedan. Första gången jag klagade över ont vid nr 2 var hmmm... 16-17 år sen!!! Och detta blödningstrassel började för mig 2006... men tillslut hittade jag p-ringen som underlättade det hela. Och jag är irriterad på mig själv som då inte stod på mig att detta inte är normalt.. För allt drog ju igång igen direkt när jag slutade med p-ringen.. Så nåt skit är det ju som har pågått rätt länge. Jag är själv rätt säker på att min diagnos till slut kommer att bli endometrios. Men vi får väl se hur lång tid det tar innan läkarna överväger en titthålsoperation för att diagnostisera/utesluta det. Det är ju ett dyrt ingrepp.. hmm.. och om jag får det i år och om jag nu skulle ha endometrios, har det i så fall tagit 10 år att få diagnosen fastställd efter det att första läkaren 2001 började prata om det och i och med det ville att jag skulle gå på p-piller trots att jag va singel då. Men grejen är den.. jag har tidigare inte varit så intresserad av att ta reda på vad som är fel då alla BM sagt att det är "så normalt" att ha det som jag har det och jag har ju tidigare inte försökt bli med barn... Så det är först nu som mitt intresse har gjort att jag helt plötsligt fått fokus på att ta reda på vad som är fel. För övrigt så hatar jag orden "så normalt" från en BM och kommer aldrig att lita på dessa ord från en BM igen utan att hon/han först fått göra en stor utläggning om vad hon grundar det på.

Oj, det blev en lång utläggning. Nåt positivt är att spottingsarna verkar ha glömt bort sig själva nu i eftermiddag och är mer sparsamma igen

• ceke
    telgebo skrev 2011-03-03 19:12:19 följande:
    Det låter ju onekligen som det kan vara nåt. Har inte så stor koll på endometrios men att ha det så som du har det/´haft det låter inget vidare. Hoppas någon läkare tar dig på allvar och att du blir gravid snart. Vad jag vet så brukar endometrios, om det nu är det, oftast bli bättre efter en graviditet.
    Jaa... det blir åtminstone inte sämre. Varje gång man har mens, om man har endometrios.. läcker lite av livmoderslemhinnan ut i buken via äggledarna (så tror man i a f att det är) och därmed blir det ofta värre för varje menstruation. Därmed blir det inte förvärrat under en graviditet då man inte blöder under 9 månader... MEN den livmoderslemhinna som redan finns i buken då graviditeten börjar, finns till stor del kvar där även efter.. Så att graviditet läker ut endometrios är en myt. Det kan dock hjälpa till att svälta ut den om man inte har så mycket.. men den förvärras sedan återigen för varje menstruation. P-piller eller ännu hellre hormonspiral (som för många tar bort mensen helt) rekommenderas om man har endometrios då de ofta minskar mängden mens...

Kruxet är ju bara att man tror att ca 40 % av kvinnor med endometrios är subfertila och har svårt att bli med barn. MEN det BEHÖVER ju därmed inte betyda att det försvårar då 60 procent fortfarande är normalfertila...
  • ceke
    telgebo skrev 2011-03-03 19:21:10 följande:
    Jag vet inte så mycket som sagt om endometrios så jag kan tyvärr inte ge dig nåt svar.

Det finns nån mottagning i uppsala som tar emot kvinnor från hela sverige vet inte om du kan bli remiterad dit.
    Det är lugnt, va nog inte ute efter nåt svar. Har blivit rätt påläst om endo det senaste halvåret.

Tack för tipset om Uppsala. Jag har sett och läst om den, men de tar visst mest emot de svåraste fallen och dit hör jag nog inte.. Ser i a f fram emot att läkaren ska ringa imorrn eller nästa vecka och berätta hur de vill gå vidare med utredningen! Tror på den läkaren. Hon berkar systematisk, lugn och professionell. sånt gillas!

Hmm... är nästan lite inne på att ta ett tidigt gravtest imorrnbitti ändå.. Så annorlunda som min kropp trots allt beter sig denna månad gör mig oerhört nyfiken
  • ceke
    telgebo skrev 2011-03-03 19:30:17 följande:
    Nu ska jag sätta mig och kolla på veckofinalen av Halv åtta hos mig.
    Tack för tipset!!
  • ceke

Här var det som väntat ett fett minus på 10 DPO

Fru Höst: Kan det inte va så att det tar ett par dagar för kroppen att sätta igång ifall du hade ett riktigt tidigt missdall?

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*