Inlägg från: Rundabullar |Visa alla inlägg
  • Rundabullar

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Kul att vi är så många!

Jag hade streptococcer i halsen, dubbelsidig bihåleinflammation och ögoninflammation. Undra på jag var däckad, men "alla" säger ju att man blir mer  förkyld än vanligt när man är gravid, så jag tänke att det verkar stämma. Dumt, men det gick ju snabbt över när jag väl fick antibiotika.

Bästa julklappen var att sambon lyckades komma med ett plan från Bryssel. Jag åkte ju en v innan honom och de stängde flygfältet dagen innan han skulle åka, TUR att han kom med på första planet när de öppnade, för sedan lär de ha stängt igen över hela julen.

Hoppas att ni kom iväg dit ni skulle och fick fira en fin jul med nära och kära! Solig

JennyOooo: Välkommen till tråden! Det jag gjorde fel när vi flyttade var att missa att försäkra mig. Skäms Normalt blir man försäkrad via jobbet, också de som är medflyttare och familj om inte båda har jobb, då försäkras man av respektive arbetsgivare. Jag har bara bott på riktigt i norden förut och där är man ju med i allmänna sjukförsäkringssytemet i och med att man är registrerad, så jag trodde naivt nog att det var så i Belgien också. Men man ska själv anmäla sig(och betala) till någon av de olika försäkringsbolagen eller skriva sig som familj i den försäkring arbetstagaren har.

Det känns jätteläskigt att tänka på att jag var oförsäkrad ett helt år innan jag fattade. Naivt, var ordet..Skönt att jag inte blev sjuk eller gravid innan vi fick igenom min försäkring! Extra viktigt när man har barn såklart.

• Rundabullar

Mrs KF: vad jobbigt med sjuk man! Hoppas han kryar på sig snabbt nu och du får hinner ta det lite lugn efter att ni landat i Bryssel igen.

Jag kom tillbaks igår. SÅÅÅ skönt att vara hemma igen! Solig Lite konstigt kändes det att lämna mamma, svärmor och familjen och veta att nästa gång vi ses är vi föräldrar och har en liten kotte med oss. Bara 2 månader kvar! Förvånad Jag tycker det är så mysigt att vara gravid just nu, så jag tycker hon kan stanna inne. Flört Räknar med att naturen ska göra sitt och om 2 mån vill man inget hellre än att få ut ungen...men det känns oerhört avlägset.

Nån som råkar veta när de plockar ner julbelysningen vid Grand place? Jag missade den innan jag åkte och det regnar så jag orkar inte gå ner dit om den redan är nerplockad.. *lat* 

• Rundabullar

Taget! Skrattande Jag kommer ju med metro,  så jag kan hoppa in hos nåt bageri på vägen efter lite bröd. 

• Rundabullar

Hej june7 och välkommen!Skrattande

Vi har inte erbjudits eller gått någon förlossningsförberedelsekurs. Jag ska föda i mars på Edith Cavell-sjukhuset och där får man själv gå på ett studiebesök till sjukhuset. 1 tillfälle då man tittar på film, får se bilder från förlossningsavdelningen och får information om förlossningen. 1tillfälle för amningsinformation och 1 tillfälle för information kring epiduralbedövning. Man anmäler sig inte, utan det är öppna tillfällen, olika språk på olika kvällar. Men det där fungerar säkert olika på olika sjukhus. Dit går man båda, men vi har inte hunnit på nåt än. 

Kinesiterapi fick jag remiss till av min läkare, 9 gånger. Varannan gång går jag själv, då pratar vi lite, men mest är det träning, hjälp med krämpor och massage och så. Varannan vecka går jag och sambon och då är det gruppsession så det kan vara andra par där också. Då tränar man andning, går igenom förlossningens förlopp, tränar och lär sig olika ställningar som kan vara bra i olika skeden av förlossningen, din partner lär sig massera dig på olika sätt och så vidare.

Men jag har förstått på andra bekanta och just kinesiterapin kan se olika ut beroende på vem man går till, många verkar ha som träningspass i grupp och sedan en stund då man tränar avslappning och förlossning.

Hur många gånger och OM du erbjuds kinesiterapi beror nog på vilken läkare du går till och hurdan försäkring du har. Vår täcker också kinesiterapin och vi hör till JSI som alla anställda vid EU-institutionerna hör till. 

Det finns svenskspråkig linje vid Europeiska skolan, jag TROR att de tar emot barn från 4år. Sen finns det säkert nånting i Waterloo också, i anslutning till skandinaviska skolan. Något annat på svenska känner jag inte till, men kanske någon annan har bättre koll, vi väntar ju också första barnet så det har inte varit aktuellt än. Glad 

Vi är ju några här som träffas nu som då och svenska kyrkan har bl.a. babysång 2gånger i veckan där man kan träffa andra med småbarn och prata svenska. Och ett trevligt café där man kan träffa andra svenskspråkiga. 

• Rundabullar

Hej Sanna2!

Beklagar att du har haft en tuff tid och dessutom mått dåligt själv.Rynkar på näsan Det är ju ändå positivt att de hittat felet och problem med sköldkörteln brukar ju kunna medicineras mycket bra, så då finns det stort hopp om att du kan bli gravid igen ganska snart!

Håller tummarna för att du ska piggna i snabbt och få ny balans i kroppen!

Jag bor ganska nära Blomqvists och går dit nu som då, jättetrevligt ställe och gott kaffe! Skrattande Träffas jättegärna där någon eftermiddag! 

• Rundabullar

Veckan efter inkommande vecka föredrar jag måndag i så fall! Vi får gäster på onsdag som landar på förmiddagen och jag vet inte när de ska vidare på sitt program. 

Alltså inte imorgon, utan om en vecka är mitt förslag! Glad 

jessamy skrev 2011-02-05 14:29:34 följande:
    Är dessa grupper i svenska kyrkan öppna på sommaren med?
    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=543977

Det står inte på deras hemsida, och jag vet inte hur det var i somras, men här är länken, den uppdateras ofta, så där kan du följa med! Tror knappast de har stängt hela sommaren, men ev semester någon vecka. 
  • Rundabullar

Det kan vara lite knepigt att hitta första gången. Svårt att förklara i varje fall.. Men om du tar metro till Trone. (Du måste alltså byta vid Art Loi och åka en station till) eller till Art Loi så kan jag möta dig där, så går vi tillsammans. Det är ½km från Trone och kanske drygt 1km från Art Loi.

Det är min enklaste lösning.Glad 

• Rundabullar

Mysigt med romantisk helkväll på tumis! Skrattande 

Ser fram emot att träffa er andra imorgon då! Mrs KF: jag blir jätteglad om du råkar få med dig er bärsele så får jag kika på den!

Ses! 

• Rundabullar
    http://pagesdor.truvo.be/Kin%C3%A9sith%C3%A9rapeutes/Bauweleers_Sophie/Bruxelles/fr_BE_YP_FREE_2905256_0000_1934042_7155_00000

Jag går hos Sophie, fick remiss till henne, så jag tänkte inte på att kolla upp nnågon annan. Hon är franskspråkig, har 3egna barn och har jobbat med gravida i 15år. Hon pratar engelska med oss, inte jättebra, men hon kan alla fackord och vi har inga problem med att förstå varandra!

Vi gillar henne absolut, hon känns jordnära och hon har alltid alternativ, hon kör inte på en viss linje och tycker det är extra bra, utan man tränar verkligen på att känna efter. Känns det inte bra så fortsätter vi prova nya ställningar tills det känns bättre. Dessutom har hon jobbat ihop med samma läkare rätt länge, så hon känner dem bra och också förlossningsavdelningen, så vi får mycket bra information av henne. Hon är knuten till gynekologerna på Clinique Leopold och bb på Edith Cavell, kanske någon annanstans också! 

Jag tror att det är bäst att du frågar din läkare, det är nog en stor fördel att kinesiterapeuten känner läkaren och har rätt att delta i förlossningen på det bb du ska föda!

På svenska kyrkan ordnar de träffar för svenska au pair, du kanske kan komma i kontakt med någon där! Annars lönar det sig att maila ut via nordiska maillistan och de andra skandinaviska organisationerna och beskriva era behov. Det finn nog någon som känner någon som vet någon..Glad

Ja! Kom med på fika nåt tag!
  • Rundabullar

Hej på er!

Juliagrund: Grattis till dottern!

Jag bor ju inte direkt nära, men busslinjen går precis utanför mitt hus, så jag när vår bebis är född, kommer jag gärna ditåt och promenerar! Visst har ni fint att gå där? Vi har hund och jag är rätt trött på att trampa stenläggning inne i stan.. 

Malena C: Har tyvärr inga goda råd att ge. De flesta jag känner har satt sina barn på svenska eller finska linjen vid europeiska skolan (i woluwe). Har en kompis vars 4-åring går i stan, en franskspråkig skola vid Ambiorix. De har svenska som hemspråk, och det var nog lite frustrerande med franska för barnet i början, men nu, efter snart 1 år går det jättebra och han pratar på på franska. Om den pedagogiska planen vet jag inget..tyvärr.

dm86: Jag hör inte till belgiska socialskyddet, så jag har inga förmåner alls.. Obestämd Men har du inte rätt att förutom dina 14veckor också ta föräldraledigt, fast med mindre ersättning? Din sambo också? Vi har sparat hela året, så min sambo kommer att ta 2mån på egen bekostnad, får bara den låga ersättningen kring1000€ i mån. Det kanske går att pussla med era semestrar också, de flesta brukar lyckas hålla barnet hemma tills de är kring 6mån. 

Jag har inte fött än, men har BF nästa vecka. Jämfört med Finalnd så upplever jag vården här mer "medicinsk". Man går till en läkare, inte en BM (du är den första jag hör om så går till en BM), man gör alla kontrollen med UL, mäter inte hb, vikt och sf-mått som i mödravården hemma. Tar flere blodprover och urinprov vid varje besök (1gång/mån förutom sista månaden). Jag tycker absolut att vården varit jättebra på alla sätt. Annorlunda, men inte dålig alls. Jag gillar att man får sin egen läkare som förlossningsläkare, som känner en och vet ens önskemål. Och att man går till en fysioterapeut för att förbereda sig för förlossningen och få hjälp med krämpor är ju också jättebra och logiskt! Det finns det inget av i Finland och såvitt jag vet inte i Sverige heller, man kan få remiss till akupunktur och så..men inget som alla går till regelbundet.

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel