Förälder/Blivande Förälder i Bryssel
Kul att vi är så många!
Jag hade streptococcer i halsen, dubbelsidig bihåleinflammation och ögoninflammation. Undra på jag var däckad, men "alla" säger ju att man blir mer förkyld än vanligt när man är gravid, så jag tänke att det verkar stämma. Dumt, men det gick ju snabbt över när jag väl fick antibiotika.
Bästa julklappen var att sambon lyckades komma med ett plan från Bryssel. Jag åkte ju en v innan honom och de stängde flygfältet dagen innan han skulle åka, TUR att han kom med på första planet när de öppnade, för sedan lär de ha stängt igen över hela julen.
Hoppas att ni kom iväg dit ni skulle och fick fira en fin jul med nära och kära!
JennyOooo: Välkommen till tråden! Det jag gjorde fel när vi flyttade var att missa att försäkra mig. Normalt blir man försäkrad via jobbet, också de som är medflyttare och familj om inte båda har jobb, då försäkras man av respektive arbetsgivare. Jag har bara bott på riktigt i norden förut och där är man ju med i allmänna sjukförsäkringssytemet i och med att man är registrerad, så jag trodde naivt nog att det var så i Belgien också. Men man ska själv anmäla sig(och betala) till någon av de olika försäkringsbolagen eller skriva sig som familj i den försäkring arbetstagaren har.
Det känns jätteläskigt att tänka på att jag var oförsäkrad ett helt år innan jag fattade. Naivt, var ordet..Skönt att jag inte blev sjuk eller gravid innan vi fick igenom min försäkring! Extra viktigt när man har barn såklart.