• MrsKjF

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Hej, VIlken bra tråd! Funderade själv på att starta en sån, men så hittade jag denna!

Vi kommer flytta till Bryssel (vet ej exakt var i stan än) i november. Vi har en son som är 8 månader (född i januari i år).

Vad gör ni? Jag kommer fortsätta min mammaledighet till att börja med. Det är min man som fått jobb, så det kanske blir så att jag är hemma längre. Vi planerar att stanna i tre år.

• MrsKjF

Hej!
    Jag är 32 (snart) och min man är 34. Han jobbar på exxon i Sverige och har nu fått en tjänst i Bryssel istället. Deras kontor ligger rätt nära flygplatsen. Vi kommer få hjälp med att fixa bostad via nån förmedling, men vi har kollat mycket på immoweb :)

Jag är föräldraledig från mitt jobb som produktutvecklare inom livsmedelsområdet och kommer väl fortsätta vara det ett tag till. Så får jag se om jag kommer vilja jobba i Bryssel eller "bara" vara hemma med vår son och ev framtida syskon.

Var i Bryssel ligger PLace Jourdan? Är det väldigt centralt? Jag har aldrig varit i bryssel, så vi håller så smått på att lära oss lite olika delar när vi kollar bostäder. Vi kommer prioritera att min man har relativt nära till sitt jobb och att vi kan ta oss till city smidigt.

Går er dotter på dagis när du jobbar? Jag kan nog också tänka mig jobba deltid ett tag, men nu åker jag först med och känner efter.

Vi tycker om att motionera, så vi vill gärna bo nära nån park/skog där man kan ta en joggingtur ibland. Vi är dock inga fanatiker ;)

Jag hoppas på att hitta lite andra lediga mammor (och pappor om det finns några) att umgås med om dagarna. Vad gör du när du inte jobbar? träffar du och din dotter andra mammor och barn då? Var i så fall?

Ha en bra helg!
    Karin

• MrsKjF

Etterbeek känner jag igen, vi sitter och kollar kartan för fullt och försöker lära oss lite olika stadsdelar :)
    Igår försökte vi fördjupa oss i kollektivtrafiken för att komma fram till ifall min man kommer kunna åka kollektivt till jobbet. Hans kontor ligger i Zavemtem, i nåt stort industriområde om jag förstått det rätt. Bland annat så ligger Natos kontor i närheten. Men det är inte så lätt....

Vi har också kollat lite på att bo i Etterbeek eller kanske lite utanför, typ Kraainem, Stockel eller Woluve-st-Pierre/Lambert. Nåt av ställena verkar ligga ganska nära en skog och det gillar vi :) Vi ska åka ner första helgen i oktober för att få hjälp att hitta bostad (fördelen när man blir utsänd av sitt jobb; man får mycket hjälp med allt praktiskt). Bor ni i lägenhet? Vi vill gärna bo med liten trädgård iallafall, så att det är lätt att vara ute med sonen.

Jag har tänkt börja med att vara hemma, så får vi se om det räcker som stimulans eller om jag känner att jag "måste" jobba för att vara nöjd. Men då är det deltid som är aktuellt för min del, känner också att jag vill ta vara på denna möjlighet att vara hemma med barn(en) mer än jag kunnat vara i Sverige. Hoppas kunna hitta nåt bra jobb i så fall; det verkar som att jag får hjälp från mannens företag att söka jobb om det blir aktuellt, så det känns ju skönt.

Hur funkar det för er dotter på franskt dagis? Pratar ni franska hemma? Varken jag eller min man pratar franska, men det kanske blir ett sätt att lära oss genom att sätta pojken på fransktalande barnomsorg ;)

Är man hemma på heltid är det ju verkligen extra kul att träffa lite andra mammor och barn, både för min och sonens skull.

Spännande med forskning Fenna, hör gärna mer om det!

Dags för dagens promenad i ett regnigt och blåsigt Göteborg!
    Ha en bra dag!

• MrsKjF

Spännande forskning!

Så du har en son som redan pratar både tyska och svenska eller pratar ni bara svenska hemma?

Om vår son ska börja dagis får det nog bli franskt. Men då måste kanske jag och maken också lära oss lite franska så vi kan prata med personalen ;)
    Tänkte försöka börja träna genom att gå på babysim med honom. Vi gör det här hemma och han älskar det ,så det vore skoj att fortsätta.

Till helgen som kommer åker vi till Bryssel för att hitta bostad. Vi har nog spetsat in oss på de östra delarna; maken åkte runt med en kollega i veckan och de var mycket i Kraainem och Stockel, områden som han tyckte verkade väldigt mysiga. Relativt nära till hans jobb och ändå rätt centralt om jag har förstått det rätt.

• MrsKjF

Svårt att veta hur man ska prioritera kring sitt boende. Min man kommer ha sitt jobb rätt nära flygplatsen, det verkar vara nåt industriområde där då jag sett att bland annat NATO har en egen hållplats. Så vi vill gärna bo bra till för honom, optimalt är det med cykelavstånd, men det vet jag inte om det funkar. Och då vill vi gärna att han ska få relativt kort restid till jobbet. Samtidigt vill vi bo så att jag verkligen kan ta mig in till stan utan att det blir ett stort projekt. Antingen med bil eller kollektivt. Och vi tror att vi kan få en bra kombination i de områden vi kikar nu.

• MrsKjF

Nu är vi på plats, vi bor ute vid Stockel och trivs än så länge väldigt bra. VI har inte fått internet hemma än, så det känns lite handikappande, men annars tycker vi att vi kommit i ordning bra.

Tack för tips om nätverk!

• MrsKjF

Jag har varit på svenska kyrkan två gånger och det är ett väldigt bra sätt att träffa andra mammor och barn på. Jag hoppas dock på att komma iväg till nån "vanlig" öppen förskola också här för att få prova på det belgiska också. Fast då kanske jag ska ha lärt mig lite franska först ;)

Rundabullar; har ni bott länge i Bryssel? Du känner redan en del svenskar här misstänker jag. Var ligger finska kyrkan? När ska ni ha barn?

• MrsKjF

Konstigt med de öppna förskolorna, för i våra informationsböcker som vi fått om Belgien och Bryssel står det om öppna förskolor, men intressant att det inte verkar vara några belgare som hört talas om det ;) är det någon som har lust att träffas någon dag? fika kanske? Det verkar ju inte vara särskilt barnvänligt på caféerna här i stan, ett alternativ är ju att ses på tex Ikea. Där finns fika och gott om barnstolar. för vår del är förmiddagarna bäst, sonen har börjat sova relativt länge på eftermiddagarna. Nästa vecka är onsdag bäst för oss.

• MrsKjF

Vi måste ju inte ses på Ikea, kanske finns bättre ställen som är lättare att ta sig till. jag kom just på att jag inte heller stämt av med min man att jag kan ha bilen :) Har någon nåt förslag på var vi i så fall kan ses? Fråga gärna din kompis också om du vill. Hennes barn råkar inte heta Eddie? i så fall har jag träffat dem :)

• MrsKjF

hej, Vi döttrars gir i början av november eftersom min man ärnutsänd av sitt jobb. vi kommer nog stanna i tre år som t ser ut nu. jag är ju mammaledig för tillfället, så får vi se om det blir jobb för min del också framöver eller om jag är hemma hela tiden vi bor här. Jessamy, ska du och barnen också flytta till Belgien framöver eller ska ni bli kvar i sverige och sambon här?

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel