Inlägg från: Rundabullar |Visa alla inlägg
  • Rundabullar

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Hej!

Vi bor också i Bryssel och jag väntar vårt första barn. Vi bor i Ixelles, på gränsen till Etterbeek, alldeles intill parlamentet. Tydligen tvärs på andra sidan place Jourdan som Sanna 2.

Svenska kyrkan har babysång 2 gånger i veckan, tis och tors, tror jag. Har inte varit dit själv, men har flere bekanta som går där nu som då. Finns också finska sjömanskyrkan som har föräldra-barn-verksamhet, med grupper som träffas mm. 

Både i Etterbeek och Ixelles finns öppna förskolan, där det kostar ca 2-3 € per gång. Men man får inte lämna barnen helt där, om jag förstått rätt. Fast det kan ju vara ett bra sätt för barnen att få kompisar och för föräldrna att träffa andra föräldrar! Glad 

Ni som bor nära skogen, kan ni berätta var ni promenerar och vistas? Jag är mycket ute och går, men kommer oftast till privata delar av skogen, endast med cykelleder eller ridleder..är helt bedrövad över att inte hitta nån bra promenadstig och ha tillträde till skogen! Obestämd 

• Rundabullar
    MrsKjF skrev 2010-11-17 20:37:32 följande:
    Jag har varit på svenska kyrkan två gånger och det är ett väldigt bra sätt att träffa andra mammor och barn på. Jag hoppas dock på att komma iväg till nån "vanlig" öppen förskola också här för att få prova på det belgiska också. Fast då kanske jag ska ha lärt mig lite franska först ;)

Rundabullar; har ni bott länge i Bryssel? Du känner redan en del svenskar här misstänker jag. Var ligger finska kyrkan? När ska ni ha barn?
    Vi har bott här ungefär 1½år. Glad Jag känner bara några svenskar, ingen med barn. Är själv finlandssvensk, så sådana känner jag rätt många. Vet några som går på babysången, så kanske du också känner dem.Flört

Vi har beräknat i mitten av mars. 

Finska sjömanskyrkan ligger på rue Luxembourg, mellan place Lux och lilla ringen.  Det är ett litet café med lunch (bara 1-2alternativ+någon paj m sallad), ärtsoppa på torsdagar. Flört Där säljer de finska produker, godis, sprit och lite presenter. Man kan läsa finska dagstidningar, se finsk tv etc. På våningen ovanför finns samlingslokal och bastu som man kan hyra. Har dock aldrig gjort det ännu. 

Du får fara till öppna förskolan och lära dig franska, barn är ju en jättebra icebreaker! Skrattande Eller ta nån annan förälder med och gå tillsammans första gången, alltid förstår någon av er nånting.  

Roligt att ni kommit väl fram och verkar trivas i ert område!  
  • Rundabullar
    Numera skrev 2010-11-19 22:44:44 följande:
    Hej!

Jag bor ocksa i Bryssel och är gravid i vecka 8 och börjar fa panik över att jag inte har nagon aning om vad jag ska hitta för gynekolog/barnmorska. Har ingen sen tidigare. Letar i panik pa nätet men hittar bara meterlanga listor med namn, utan närmare förklaring. Kan nagon av er rekommendera nagon? Jag skulle helst vilja slippa prata franska, känner mig inte nog trygg pa det än. Tyska och engelska gar bra.
    Jag går privat på clinique Parc Leopold, hos dr Claes. Han talar engelska och förlöser vid Edit Cavell. Vid samma klinik finns också dr Lecart som också talar engelska och som en bekant rekommenderade åt mig.

Det finns en svensk läkaren, Marja Hidén, hon jobbar vid flera kliniker men kan till exempel bokas via Centre Médical Montgomery, 02 735 02 52, Avenue de l'Armée 14 i Etterbeek. Hon lär vara en sån "som tar sig tid" och är symptisk och duktig, men jag har förstått att folk ofta får vänta uppemot en timme i väntrummet, trots tidsbokning och sånt har jag inte tid med. 
    Christofe Cayphasid montgomery finns också en läkare som en vän rekommenderade mig, Christofe Cayphas, hon var jättejättenöjd. Han förlöser vid Edit Cavell.
    Dr Gans vid Montgomery rekommenderar en annan bekant, lär vara duktig och också han förlöser vid Edit Cavell, han pratar också tyska.

Varje läkare är knuten till 1-3 förlossningskliniker, vill du föda vid någon speciell eller vill du hitta någon i ett speciellt område?

För oss var det viktigt att hitta en klinik nära sambon jobb, enda möjligheten för honom att kömma med på läkarbesöken. Men jag blev rekommenderar rätt många läkare, bl.a. i Waterloo och Stokke också.

Skicka pm om du vill ha flere namn eller inte vill skriva ut dina frågor eller var du bor!

mvh
  • Rundabullar
    Numera skrev 2010-11-22 18:56:48 följande:
    Tack Rundabullar!
    Parc Leopold låter perfekt - nära mitt jobb också. Ska prova där tror jag, och hos ett tips från en bekant. Man kanske kan kolla två olika för att se att det känns bra. Ska kolla med min man också, det är rätt långt från hans jobb, men det är ju bättre att det är nära minst en av oss.
    När ska du få ditt barn?
    Jag har BF i mitten av mars, så det är ett tag kvar. Glad Vi gick till första läkaren med inställningen att om endera jag eller sambon inte fick förtroende för honom, så byter vi. Men vi har varit nöjda, läkaren är saklig, svarar bra på våra frågor och verkar kunnig. Ingen mysfarbror och ingen som berättar väldigt mycket självmant, men jag tänker att jag behöver inte vara vän med honom, bara förtroende för att han ska sköta sin del av jobbet, liksom. 

Du ska vara noggrann med att kolla upp vad din försäkring täcker och inte täcker! På Leopold kostar det 70€/besök + blodproven(inkl. CUB=12€) och Edit Cavell är det dyraste sjukhuset där förlossning+bb kan bli från 3000 till över 4000€. Så försäkra dig om att din försäkring täcker, oftast är det ju arbetsgivarens försäkring, eller i mitt fall sambons arbetsgivares föräkring.. och i Belgien betalar man alltid kontant till läkaren, ifall du inte gått tidigare. Det visste inte jag.

Grattis till graviditeten! Spännande tider, hoppas du har mått bra!
  • Rundabullar
    jessamy skrev 2010-11-20 08:54:17 följande:
    Hej mammor i Belgien/bryssel.
    Jag visste inte att det fanns öppna förskolan i Belgien. Är den som i Sverige?
    Min sambo kommer dock från den flamländsktalande delen av Belgien och ingen av hans vänner med barn har någonsin varit på någon öppen förskola! =)
    Jag har aldrig bott i Sverige, så jag vet inte hur öppna förskolan är där. Glad Det finns i varje fall i Ixelles och Etterbeek, enligt min kompis. Man betalar om det var 2 eller 3€ per besök och det är som ett stort rum med leksaker och en del med böcker och kuddar. Hon har en 1-åring, så de var där och lekte lite, vet inte om man får lämna sitt barn där eller inte. 

• Rundabullar

Jag kan gärna hänga på nästa onsdag! Skrattande Däremot har jag lite svårt att ta mig till Ikea i Zaventem..men jag kanske kan ta metro någonstans (stokkel, Woluve, Kraaniem?) och så plockar ni upp mig? 

Eller så frågar jag min kompis (hon har 1-åring) om hon vill med, då kan vi ta hennes bil. 

• Rundabullar
    MrsKjF skrev 2010-11-24 09:54:52 följande:
    Vi måste ju inte ses på Ikea, kanske finns bättre ställen som är lättare att ta sig till. jag kom just på att jag inte heller stämt av med min man att jag kan ha bilen :) Har någon nåt förslag på var vi i så fall kan ses? Fråga gärna din kompis också om du vill. Hennes barn råkar inte heta Eddie? i så fall har jag träffat dem :)
    Då har du träffat henne! Glad

Vi flyttade hit för att sambon fick jobb och mitt arbetsavtal skulle ändå gå ut några månader senare, så jag bestämde mig för att ta tag i lite gamla studier som blivit på hälft och flytta med honom. Går rätt dåligt med studierna på distans dock..särskilt sedan jag blev gravid. Obestämd 

Men det finns ju säkert några caféer i Woluwe shoppingcenter där vi kan ses annars, om du bor i Stokkel har du nära med metro. Ingen aning om hur barnvänligt det är dock, men vi kan ju fika lite snabbt och ta en promenad till nån park om vädret är ok. Eller om det finns nåt cafe i Stokkel.

Jag har ju enkelt att ta metro vart som helst då jag inte ska släpa på varken barn eller vagn, så jag kan ta mig åt ert håll. Glad
  • Rundabullar

Tack själva!! Skrattande Timmarna bara flög ju iväg märkte jag när jag satt på metron! Var riktigt imponerad över att era barn var snälla och roade av att fika så länge. 

Jag kan alla dagar utom torsdag nästa vecka, veckan efter åker jag och är tillbaks först den 11 januari. Ska vi ta samma ställe eller har ni förslag? 

Efter nyår kan jag gärna träffas någon helg också, så att ni som jobbar komma, då tar jag med sambon om han vill. Vi är lite snåla med vår gemensamma tid, eftersom han jobbar tokmycket just nu. Fast han är snäll och rumsren och vill också lära känna andra föräldrar, vi har ju inget större kontaktnät än.

Man kanske kunde ha en date på leksaksmuseet (har aldrig varit där) i vinter med gemensam fika efteråt eller nåt? Eller pulkåkning, men snön lär knappast bli långvarig. Härlig är den hur som helst, har varit ute och plumsat med hunden hela förmiddagen! Solig

• Rundabullar
    MrsKjF skrev 2010-12-07 14:36:36 följande:
    Är det nån som är sugen på fika imorgon onsdag 8 december?
    Hej!

Skulle varit jättetrevligt, men jag är dunderförkyld och helt däckad, så jag får nog hålla min hemma, tyvärr. Obestämd 

Vet faktiskt inte var leksaksmuseet ligger, har fått för mig att det är i Tervuren, men är inte alls säker..får kolla på internet. 
Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel