• Piosan

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Hej! Jag är också glad över att ha hittat den här tråden. Den t o m fick mig att registrera mig på familjeliv... till slut!

Jag bor i kommunen Watermael-Boitsfort i södra Bryssel. Precis innan skogen. Kan bara rekommendera detta området!!! Min sambo jobbar på Kommissionen i Beaulieu, han cyklar till jobbet ;), och jag är mammaledig. Vi har två barn ca 1 år (tvillingar). Jag är relativt ny i Belgien och trivs bra. Vi kommer nog att stanna här två år till. Min förhoppning är att så småningom hitta arbete för min egen del åtminstone deltid. Min sambo är Rumänare och efter den här tiden i Belgien planerar vi att bosätta oss i Sverige igen (vi träffades i Sverige).

Nu börjar jag dock längta efter att träffa andra svenska mammor, både för min egen och för barnens skull! Hur har ni det på den fronten, känner ni många andra svenska mammor och har ni några tankar kring detta?

Karin, var i östra Bryssel hamnade ni?

Jo, ett tips till er som nyss flyttat hit ang nätverk för utlandsmammor: svenskamammor.com med t ex barnvaktsforum och Brussels Childbirthtrust  www.bctbelgium.com med t ex mammagrupper för utlandsmammor.

MVH
    Charlotte

• Piosan

Hej! Jag fick besök från Sverige och glömde att kolla av tråden igen - himla kul att så många dykt upp!

Jag kommer gärna också med till Woluwe Shoppingcenter på onsdag om det är ok? Jag var där häromdagen och såg att det fanns några barnmatstolar vid nåt café precis utanför Match! livsmedelsbutiken (uppe bland butikerna verkar det vara sämre ställt med den saken).

Tar så klart med mina tvillingar som är ca ett år...

Roligt!!!

/Charlotte

• Piosan

Hej Mrs KF och Rundabullar ;))

Sorry att jag uteblivit från FL - tiden flög inte bara iväg på vårt härliga fika utan också dagarna därefter. Ja, det var väldigt kul att se er. Träffas gärna igen!!! Men - vi sticker till Rumänien imorgon och är sedan bara här i stan från 13 till 23 dec då vi åker till Sverige. Kommer tillbaka till Bryssel den 19 januari. Ses gärna veckan därefter!! (får besök de första dagarna här).

Jo, jag gick till garderie (öppna förskola?) med tvillingarna i torsdags, men bara för att säga hej. Insåg nämligen att det inte skulle bli många ggr där med tanke på allt resande nu i december, och att det kanske var lite dumt att få dem förkylda o annat just med tanke på resorna, så vi bara sade hej och blev lovade plats för våren.

Stället såg ok ut... 2 caretakers och 10 barn inkl våra, blir det då. Ett ganska mörkt rum på kanske 40-50 kvm. Inte vidare kul miljö, men åtminstone snäll o vänlig personal och andra barn att stimma med. Leksaker! ;) Jag har hört horror-stories där personalen sitter o läser damtidningar o förutom blöjbyte gör ingenting med barnen, så jag är lite skeptisk. Men än så länge såg det bra ut. Det lektes o lästes. Kostar 5 euro per förmiddag o barn (3 timmar).

Hoppas ni har det bra/kryar på er, och att ni får en skön julhelg och att vi ses asap i januari! 

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel