• Pigeon

Någon som rest till Platanias på Kreta och kan ge oss tips?

Vi funderar på att boka en höstresa till Kreta och hittade ett hotell vi tycker verkar bra i Platanias som ligger nära Chania. SunFamily Menia heter hotellet och uppges vara barnvänligt och strandnära. Vi tänkte åka i slutet av september, runt 15-25 september.

Nu tänkte jag fråga om här finns nån som varit där (eller i närheten)...
    - Hur trivdes ni, var det en trevlig ort? Barnvänlig? Bra bad? Stökigt uteliv?
    - Nån som har erfarenhet av just det hotellet? Det är Vingresor.
    - Nån som varit där i eftersäsong, som vet om det är väldigt mycket stängt, så det kan vara svårt att hitta en restaurang? Eller om det kanske snarare är positivt med tanke på stökigt uteliv...
    - Några tips på utflykter på Kreta? Vi tänkte hyra bil i 2-3 dagar.
    - Behövs vaccineringar?
    - Är det väldigt dyrt med mat o dyl?
    - Annat man bör tänka på?

Hoppas nån snäll person har tid att svara.

• Svar på tråden Någon som rest till Platanias på Kreta och kan ge oss tips?
  • cameron

Jag har varit i Platanias men det var många år sedan, innan jag hade barn. Orten är trevlig och var iaf då ganska lugn. Det har ju tyvärr blivit ganska dyrt på Kreta dom senaste åren men om man bortser från det så är det en mkt trevlig ö att åka tillGlad 

Olivia 0605 & Tindra 0805
  • Jin

Vi har varit där första dagarna i oktober och det var kallt!! Vi hade en dag med sol, kanske otur men enligt de som bodde där så var säsongen över och mycket var redan stängt. Platanias var lugnt, väldigt "turistigt". Affärer med bara märkeskopior, samma meny på alla restauranger och ingenting smakade någonting... Kan inte säga att det var mysigt heller, vägen gick knappt att gå på utan att riskera att bli överkörd då det fattades trottoarer på många sträckor. Chania var helt okej, men mycket var som sagt redan stängt när vi var där.

Maten är som alla andra greköar, dyrt sedan Euron infördes. Spanien är ungefär halva priset!

Det positiva var att det ligger precis vid stranden så har man tur med vädret så ligger det verkligen perfekt (vi bodde på ett av Fritidresors hotell och hotellet var bra). Vi passade på att åka ett sånt där tåg upp i bergen (i brist på annat, och trötta efter en vecka utan sol) och det var faktiskt mysigt!

Jag kan tyvärr inte rekomendera stället och kommer själv inte att åka till Kreta igen då jag tycker att både Rodhos och Cypern har varit mycket bättre alla gånger!

• alskdldskjf
    Pigeon skrev 2010-08-25 17:32:11 följande:
    Vi funderar på att boka en höstresa till Kreta och hittade ett hotell vi tycker verkar bra i Platanias som ligger nära Chania. SunFamily Menia heter hotellet och uppges vara barnvänligt och strandnära. Vi tänkte åka i slutet av september, runt 15-25 september.

Nu tänkte jag fråga om här finns nån som varit där (eller i närheten)...
    - Hur trivdes ni, var det en trevlig ort? Barnvänlig? Bra bad? Stökigt uteliv?
    - Nån som har erfarenhet av just det hotellet? Det är Vingresor.
    - Nån som varit där i eftersäsong, som vet om det är väldigt mycket stängt, så det kan vara svårt att hitta en restaurang? Eller om det kanske snarare är positivt med tanke på stökigt uteliv...
    - Några tips på utflykter på Kreta? Vi tänkte hyra bil i 2-3 dagar.
    - Behövs vaccineringar?
    - Är det väldigt dyrt med mat o dyl?
    - Annat man bör tänka på?

Hoppas nån snäll person har tid att svara.

Vi var i Platanias för 9 år sedan så det är inga nya uppgifter jag har, men tänkte svara lite ändå!

Vi trivdes jättebra. Vi var fyra vuxna och två barn (3 år resp 10 månader). Stranden var jättefin och lång med massor av hotell längs med, men när vi var där var det lite väl starka strömmar som gjorde att det var mycket vågor och svårt att ta sig i och ur.
    Platanias var då en långsmal stad som följde den ganska vältrafikerade vägen till Chania. Men hotellen som låg på strandsidan av vägen var väl skyddade och det var 100-200 meter ner till stranden från vägen så man märkte in av den alls när man var där. På andra sidan vägen kan man gå inåt land en bit till gamla delen av Platanias som var väldigt mysig.

Jag har ingen erfarenhet av det hotellet.

Vi var där två veckor från slutet av augusti och en bit in i september och det var fortfarande väldigt varmt och skönt och som alltid lite väl varmt mitt på dagarna, men då bodde vi i poolen de timmarna och sov sedan middag och hade roligare på seneftermiddagen-kvällen istället då det var svalare. Havet var fortfarande varmt.
    Men vi märkte dock att vi var i slutet av säsongen speciellt vår andra vecka då det blev lugnare och mindre folk och vissa ställen började stänga ned. Det var inget svårt att hitta restauranger då det redan på den tiden fanns ett stort utbud av massa familjevänliga restauranger och grekerna verkligen älskade barn! Vi var varmt mottagna vart vi än gick. Något större uteliv var det inte när vi var där, om det berodde på att det var sent på säsongen eller om den staden då inte var något utelivs-ställe vet jag inte, men det var mycket lugnt och skönt.
    Vi hyrde bil och tog oss rätt ner och korsade Kreta till Elafonissi som är en helt underbar rosa sandstrand. Finns ett Aqualand på vägen dit också som vi åkte till en annan dag och som barnen älskar. Sedan måste jag rekommendera Falasserna som ligger vänsterut från Platanias som också har underbara stränder, men finast av alla var ändå Balos som ligger på den vänstraste halvön. Går båtar dit från Falasserna. Kritvit sand, turkosblått vatten... En otroligt fin upplevelse!
    Sedan finns ju Samariaravinen men vi avstod från den då vi tyckte barnen var för små.
    Chania är också en otroligt fin stad men då rekommenderar jag att ni tar bussen vilket var lätt och smidigt och gick på ett nafs.

Vi vaccinerade oss inte då, för 9 år sedan men vet inte om behovet har ändrats, men jag har inte hört att det skall vara så.

Priserna vågar jag inte svara på då det gått så lång tid, men DÅ var det något billigare än i Sverige men inte så där jättemycket.

• Pigeon

Tack så jättemycket för era svar!
    Det är ju en djungel när man ska boka resor, helt hopplöst att veta vad som passar just ens egna behov...

Jin: Trist för er med bara en enda dags sol. Vi kanske bör åka så tidigt som möjligt i september då! Just nu har de 35 grader enligt Vings hemsida men det är ju svårt att förutsäga såpass långt fram...

• Pokergirl

Tänkte bara höra om det blev ngn resa till Platanias? Vi åker 1 oktober och är intresserade av tips och råd!

Bonum vinum laetificat cor hominis
  • Lottaa

Nu har ni säkert redan åkt, men ändå.

Har varit i Platanias,  SunFamily Menia, dock utan barn.
    Hotellet är bra, trevlig personal och gof frukostbuffé, stranden är stenig, och badar man precis där hotellet ligger så får man vara försiktig, för det är stora stenar där man går ner, och det är riktigt halt.
    Det är förövrigt lugnt där hotellet ligger, och utelivet är en bit ifrån, så det stör inte.

Har också varit i Agia Marina/Katostalos (ööö stavning?), de flesta hotellen som ligger mot stranden har också mycket trafik, på andra sidan av hotellet då. Och visst, har man koll på sina barn, har vagn med sej och så, så funkar det ju bra. Stranden är sandstrand, vilket jag uppskattar mer.

Undrar med, blev det någon resa? Och vad tyckte ni?

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • Pigeon

Nej, det blev ingen resa denna gång. Det föll på att tiderna var så konstiga, avresa sent på kvällen eller svintidigt på morgonen. Och vi bor långt från närmaste flygplats...

I stället bestämde vi att vi ska åka dit nästa sommar och boka det redan nu i höst, så vi får fler flygtider att välja mellan (förhoppningsvis!).

I höst åker vi till Legoland, det uppskattas nog minst lika mycket av barnen.

Svar på tråden Någon som rest till Platanias på Kreta och kan ge oss tips?