Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Jag har blivit avstängd från min nya matbutik för att jag handlar för lite.

jådåsåatt skrev 2010-08-12 22:15:13 följande:
    Nä, alliansen tillsatte en grupp för att utreda om man skulle få porta folk från affärer för nått år sen. Efter det la de fram ett förslag om att det skulle bli tillåtet men eftersom frågan knappast är högst upp dagordningen så får man faktiskt inte det idag.
    Den som har nyttjanderätten till en fastighet har rätt att avgöra var, när och hur hans fastighet utnyttjas och har all rätt i världen att ställa krav för att man ska få vistas där så länge man inte bryter mot några diskrimineringslagar. Det kallas kontraheringsfrihet.
  • k girl
    Anton Chigurh skrev 2010-08-13 11:43:23 följande:
    Butikslokaler räknas som almänna utrymmen och således gäller allemansrätten (vilken är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar ,2 kap. 18 § regeringsformen),och i den ingår att jag får ta min skottkärra med mig var jag än behagar.

Bankfacket, däremot, räknas inte in i ovan nämnda resonemang. Tänkta bara förtydliga i förväg.
    Nej men nu skämtar du väl ändå? Du tror väl inte att butikslokaler omfattas av allemansrätten...? Vidare är inte en butikslokal en allmän plats, utan är en privatägd plats som i viss mån upplåtes till allmänheten.
    Ja jag har inte läst hela tråden men om man läser den här sammanfattningen så förstår man ju

Du har inte blivit avstängd pga du handlar för lite finns inte en chans in hell att det är så....

Varför går du o handlar med en skottkärra? och varför tar du in den i affären? Visst om du hade lämnat den utanför men detta,ja jag har inte ens ord för det...Obestämd
    Det står inte skrivit i någon lagstiftning att det är förbjudet att handla i egen medhavd skottkärra.....
    Det är inte förbjudet att gå ut och äta i trasiga jeans heller. Men en restaurangägare kan neka gäster med ovårdad klädsel för det.
Svar på tråden Jag har blivit avstängd från min nya matbutik för att jag handlar för lite.