Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Vill du se Sverigedemokraterna invalda till riksdagen i år?

Mandi74 skrev 2010-08-12 18:48:44 följande:
    Bs och en massa bla bla bla.. hur många år har inte vegeterianerna kämpat för att få vegetarisk kost i skolan. Här har den striden pågått länge och det är endast på gymnasiet som man serverar det.
    Det är svenskhusmanskost, men den ska plockas bort för att inte alla kan äta fläskkött inte för att den är onyttig eller för att det finns vegeterianer.
    Ja, jag har inte sagt något annat. Jag pratade om vad som är mest effektivt: om alla barn utom 3 stycken är vegetarianer/inte äter fläskkött så är det så klart smidigast att alla barn äter vegetariskt/utan fläsk. Eller hur?

Alla är vi människor, vem har sagt att ursvenskars rätt att äta fläsk trumfar nysvenskars rätt att slippa? Det är ju så sjukt att bara för att det förr bodde ett visst folk här så ska vi tycka att inga andra ska få komma hit. 
  • Bonanza
    Eshka skrev 2010-08-12 19:45:46 följande:
    Självklart kan jag hålla med om att det är onödigt att servera kött ö.h.t om majoriteten är vegetarianer eller fläskkött om majoriteten består av muslimer.

Poängen är att en del hävdar att skolan ska vara sekualiserad, men om man anpassar menyn åt muslimer, serverar halalslaktat kött m.m så tycker då inte jag att det verkar särskillt sekualiserat då muslimer inte kan äta fläsk pga islam, alltså en religion?
    Men det handlar ju om att ta hänsyn till de enskilda barnen. Inte om att skolan förespråkar en viss religion.
  • Bonanza
    Eshka skrev 2010-08-12 19:49:04 följande:
    Ok. Men om majoriteten är muslimer (fast det inte är någon frireligiös-prrivatskola) ska man inte kunna visa lika mycket hänsyn till de som fortfarande äter fläsk då?
    Men vad är det för hänsyn att visa? Det är ingen som mår dåligt av att inte äta fläsk på förskolan, så vad är det man ska ta hänsyn till då?
  • Bonanza
    Modgun skrev 2010-08-12 20:05:12 följande:
    att det faktist FINNS de som VILL äta fläsk. och det finns ingen som mår dåligt av att se andra äta fläsk.
    Nej men det handlar ju om EFFEKTIVISERING. Det är ineffektivt att laga två maträtter om bara några få av barnen äter det, särskilt när fläsk inte är något man behöver äta. Det kan man äta hemma om man tycker att det är gott.
  • Bonanza
    daddybear skrev 2010-08-12 20:10:00 följande:
    det finns ingen som inte mår dåligt av att inte äta kött helt och hållet heller ?
    Nej. Så är en överväldigande majoritet barn vegetarianer tycker jag att det är rätt självklart att förskolan serverar vegetarisk mat.
  • Bonanza
    Modgun skrev 2010-08-12 20:14:56 följande:
    Spelar ingen roll om det handlar om  EFFEKTIVISERING. Nötkött är inte heller något som man behöver äta. Varför bestämma vad vissa barn får äta och inte äta? Varför ska det serveras enbart nötkött på en förskola bara för att det finns barn som inte äter fläsk där?
    För att det är det enklaste för de som lagar maten. Så klart. Precis som att är en unge fiskallergiker så serverar man inte fisk på den förskoleavdelningen. Hänsyn, är det så jätteskrämmande för sd-anhängare?
  • Bonanza
    Modgun skrev 2010-08-12 20:19:55 följande:
    HÄNSYN, ja det är ett ord man kan vrida och vända på.
    HÄNSYN ska visas till alla, Vet inte vad som är skrämmande för sd anhängare då jag inte är någon. Men att hävda att det inte ska serveras viss mat på en förskola enbart för att det finns barn som inte äter det där är löjligt. HUR visar man hänsyn då?
    Nej, inte enbart för att det finns barn. Det har jag aldrig sagt. Om majoriteten inte äter något, och det är något oviktigt, som t.ex. fläsk - ja, då är det klart mest effektivt att låta bli att servera det.
  • Bonanza
    Modgun skrev 2010-08-12 20:26:09 följande:
    Då är det ju knappast hänsyn som visas till de barn som äter fläsk, OAVSETT vilken majoritet det är som inte gör det

.
    Det finns inget att visa hänsyn till. Det är inget problem för någon att inte äta fläsk, det är inget man behöver äta och man kan äta det hemma om man tycker att det är gott.
  • Bonanza
    Modgun skrev 2010-08-12 20:36:11 följande:
    Klart att man ska visa hänsyn till de som äter fläsk. Det är heller inget problem för någon som inte äter fläsk se någon göra det. Nötkött är inget man heller behöver äta och kan också göra det hemma om man tycker det är gott.

Du tog upp det här med hänsyn, Ska det bara visas för vissa då eller? Trodde man skulle visa störst hänsyn till en minioritet.
    Jag har hela tiden hävdat att fläskundvikandet handlar om effektivisering. Det är ineffektivt att laga något som inte är nödvändigt, när bara några få äter det.
Svar på tråden Vill du se Sverigedemokraterna invalda till riksdagen i år?