• Pappa22

2,1 kg och 45 cm lång? prematurkläder eller stl 50?

Min syster fick precis barn och jag och min sambo ska åka och besöka imorgon!

Barnet var bara 2,1 kg och 45 cm stort. Kan hon då ha storlek 50 då eller behöver hon prematurkläder och isåfall vilken storlek?

Tänkte köpa det i present nämligen!!

Någon som vet?

• Svar på tråden 2,1 kg och 45 cm lång? prematurkläder eller stl 50?
  • 2små2stora

Jag hade kläder i storlek 44 till min dotter som var 46cm lång. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • BlommyNess12

Min son var 49 cm lång och jag upplevde storlek 50 som rätt stort på honom ändå, och han var ändå fullgången..Så om jag var du skulle jag nog satsa på slk 44/46(har sett 46 nånstans har jag för mig)

• Ettantian

Min dotter vägde 2.8 och var 49 lång och storlek 50 var väldigt stort för henne, dock är det som ovan skrev att dem växer väldigt fort men vår lilla Tuva passade storlek 50 ca 8v

• sataya

man kan ju köpa tex kortärmat i stlk 50 så kan hon ha det redan nu och ett tag framåt om man vill:)
    men jag tror ni löser det där bra:)

• thelifesaviour

Jag hade 40/44 till min dotter, hon var också 45 lång och vägde 2.3. Storlek 44 kunde hon ha rätt länge, hon har alltid kunnat ha samma storlek väldigt länge. Om du vill köpa något hon kan ha nu, köp 44 (kappahl har ibland en del fint t ex) annars kan du köpa större storlekar - man blir ju glad av kläder att kunna ha sen också. :) 

• tessan27

Hade köpt prematur kläder i strl 40-44. Min dotter var 45 cm och vägde 2460 g och strl 50 var jättestort på henne. Även 44 var stort. Hon hade den storleken i ca 2 månader innan vi började med strl 50...

• KatjaKaj

Min dotter vägde drygt 2.1 kilo när vi fick hem henne och för vår del var storlek 50 väldigt stort i ett par veckor. Jag personligen tyckte det var roligt att få prematurkläderna för då kunde jag själv handla dom större storlekarna efterhand.:)

• Trollet Ludenben

Jag hade köpt kläder i storlek 50 eller 56. Min pojk vägde 2,1 och var 46 lång. Han hade 40/44 den första månaden då vi var på neo men så fort han hade vänt upp i vikt efter viktnedgången efter födseln så gick det rätt fort innan 44 var urväxta.

Älskade ungar
  • 2små2stora

Även om det är praktiskt att köpa stl 50/56 så är det roligt att ha några kläder som barnet inte drunknar i den första tiden.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden 2,1 kg och 45 cm lång? prematurkläder eller stl 50?