Varför psykofarmaka när man är gravid?
Nu jobbar jag inom psykiatrin och de finns ju flera olika teorier om vad som Är "felet", orsaken ect till en depression ect.
Finns ju många teorier bland annat socialpsykiatriska synsättet, dvs miljön påverkar oss, personerna omkring. Även de biologiska synsättet där man bland annat bekräfftat att serotininet i hjärnan har varit ur balans och med detta menat så kan psykiska sjukdomar påverkas av detta. Finns en mängd andra teorier också och jag tror man måste vara öppen för alla dessa teorier som har sin grund någonstans.
Min personliga erfarenhet av ssri preparat är att de för de flesta fungerar, dvs en del får minskade besvär andra kan näst intill bli syptomfria. En del hjälper det inte alls på.
På sikt tror jag inte man kan bota till exempel panikångest,depression,ocd osv genom enbart medicinering, olika former av terapi är nödvändigt. om man inte vill medicinera livet ut.
Finns massor jag skulle kunna skriva om detta hehe.
För en del kan de hjälpa att äta ssri preparat i några år, när de slutar förblir de symptom fria. En del andra återkommer besvären så fort de slutat med medicinen. Ibland verkar det som att det just är en oblanas i serotininet och med hjälp av ssri kommer det i balans igen och man blir av med sina besvär.
Sedan vid ocd kan man ju säga att hjärnan hakat upp sig vid ett visst tankemönster så där handlar det om att lära sig tänka anorlunda och lära om hjärnan. Vilket är lättare sagt en gjort.
Sedan tror jag mycket handlar om stress och sårbarhet, hur man vuxit upp. Man präglas ju från barnsben och alla har vi olika stress nivåer och olika möjligheter för att utveckla psykisk ohälsa.
Jag tror helt enkelt inte man kan säga att detta beror depressionen eller ångesten på, finns massor av faktorer som väger in.
Vad jag argumenterat mot på slutet är uttryck av typen "va, tror du på serotoninhypotesen fastän du är läkare" och "att snacka om serotoninet är ju rena rama tramset". Enligt min erfarenhet från tjänstgöring som läkare inom psykiatrin fungerar SSRI utmärkt för de allra flesta, precis som du påpekar. Sedan finns det några där det inte fungerar alls. De flesta är också hjälpta av samtalsterapi, men inte alla är mottagliga för den heller.
Det är tur att det finns olika behandlingsmetoder att välja på. Att kategoriskt välja bort en metod, samtal eller läkemedel, är att se verkligehten med skygglappar.