Inlägg från: lollsanT |Visa alla inlägg
  • lollsanT

Jag längtar till jul!!!

bustösen skrev 2011-11-04 06:46:45 följande:
    igår fick jag saffransug, som tur var hade ica köpt hem lussekatter med saffran, de var okej, lite för lite saffran för min smak, men med lite julmust så var det ändå gott =) 

Tycker tyvärr att det nästan alltid är för lite saffran i köpta lussebullar.
  • lollsanT
    MamaPapa skrev 2011-11-06 10:03:57 följande:
    Vad kostar saffran i år i Sverige?

Jag har köpt "riktig" saffran - hela pastiller istället för den färdigmalda paketerade. Den kostade 30kr men är värd varenda öre. Enorm skillnad och sedan jag började med den så kommer inget annat innanför dörren här hemma.
  • lollsanT
    bustösen skrev 2011-11-06 15:43:31 följande:
    var har du köpt det nånstans? 

Jag brukar hitta det på olika julmarknader. Passade på att köpa 4½ gr på en gång
  • lollsanT
    Pigelinen skrev 2011-11-06 15:52:40 följande:
    jag köpte vad jag trodde var riktig när vi var utomlands, men ha där fick jag, luktar inget alls, vist det färgar av men nopp, inget saffran där inte.

Det brukar inte vara riktig saffran man får tag i då. Är det någon saffran i så är den så utblandad av annat tyvärr

Fick med en liten lapp när jag köpte saffranet att man kunde beställa mer från dem. Vet dock inte vad det kostar då men köpte man mer än 1gr (vem gör inte det ) så var det fraktfritt. Ni kan ju ringa och höra.
    De heter Svensk Slottsglögg och har tel 0490-372 03 eller 070-313 72 03. Var tvungen att lukta lite på saffranet bara för det  
  • lollsanT
    NicoDylansMamma skrev 2011-11-06 16:04:54 följande:
    Då är det ju här i Västervik man kan köpa, det visste jag inte ens om att man kunde göra fast jag bor här. Det måste jag kolla upp!

Haha, man lär sig något nytt varje dag
    Det är spansk saffran de har och trots att den ligger i en liten plastask så luktar det mumma. Blir nog till att baka lussebullar när vi kommer från bb
  • lollsanT
    fie m melwin skrev 2011-11-07 15:39:38 följande:
    Älskar denna tråden..  På tal om gran. vi har oxå haft sån där ful plastfot till grannen men nu är den paj, nån som vet nån fin som inte kostar multum och som de desutom få plats en grov gran i. Vi köper alltid kungsgran eller liknande och dom har en tendens till att vara grova. 
    Tar som regel innan granen till luncia så jag vill hinna njuta. Bruka vara trött på julpyntet runt nyår så då brukar tomtar och granen åka ut så få resten vara kvar till tjugonda knut..
    Jag har en i gjutjärn. Tror den är från typ Rusta eller liknande och kostade inte speciellt mycket. Tyvärr så får man ändå putsa till stammen på granen om man har kungsgran. Vet nog ingen som de stammarna passar i
  • lollsanT

Carolaj83 - min son blir 1 i november och vi har köpt en startbox Brio tågbana, en startbox stort lego (vanligt lego fast stora bitar) samt en liten träkrokodil man drar i snöre. Har funderat på träklossar också.
    Av farmor och farfar kommer han få ett gungfår och av mormor och 'morfar' får han en egen fåtölj.

I övrigt har jag handlat en hel del julklappar faktiskt Älskar julen  

• lollsanT

Satt och pratade med maken om att jag längtade till julen och fick ett oväntat "jag med" till svar
    Förra julen blev lite kaosartad här hemma efter ett akut snitt i november och en nybliven mamma som inte kunde röra sig ordentligt. I år blir det att ta igen allt
    Har beställt en julstrumpa som ska broderas till sonen, beställde julklappar till honom igår (måste ju passa på när det är 25% rabatt ), bockade precis av några till i julklappsboken och har börjat fundera på vad som ska bakas. Love it!!!!

• lollsanT

jag gör alltid mozartkulor, knäck och baileystryffel. sen är det lite blandat gotter ;)

• lollsanT
    saronica skrev 2012-10-02 18:51:37 följande:
    Jag dricker glögg! Mysigt
    Mumma!!!

Jag bygger ett eget pepparkakshus varje år och har 2 år i rad byggt en kopia på vårt hus. Snart är det dags att finputsa lite på ritningen och förbereda det baket

Brukar skriva en lista med datum från mitten på oktober fram till julafton på sådant som ska göras. Tycker det är mysigt med alla förberedelser och äntligen börjar maken inse storheten med julen
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!