Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

MamaPapa skrev 2013-10-22 08:15:00 följande:
    Jag läste om en kul grej jag ska göra med mina barn i år. Den 1:a dec anländer en liten tomtenissefigur till familjen med ett brev där det står att han kommer från nordpolen och ska spendera dagarna fram till jul med familjen. Varje natt åker han tillbaks till Tomten o rapporterar vad barnen gjort (naughty or nice). Varje morgon när barnen vaknar sitter han på ett nytt ställe i huset och barnen kan leta efter honom. Typ hänger i gardinen, sitter i bokhyllan etc. Man kan också hitta på att han lekt med barnens leksaker eller hittat på något annat bus (sitter bland tomma kolapapper tex). Om man googlar "Elf on the shelf" ser ni originalet och massa sidor vad man kan hitta på.
    Sedan på julafton (eller den 23:e i Sverige) så lämnar han familjen och tackar med en korg/säck med presenter som godis, spel etc. Jag tänkte lägga uppesittargrejer och julpyjamas etc i min säck.

Åh,det lät kul! Det ska jag försöka komma ihåg att göra med mina barn i år!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Koppkaka skrev 2013-10-22 10:23:06 följande:
    Ser också fram emot ikeas öppning men kommer inte åka dit på ett bra tag ändå.. Det lär vara knökat i början..

Nej,det är samma här. Vi väntar nog tills den värsta öppningshysterin är över i alla fall.
  • molly50
    Koppkaka skrev 2013-10-22 12:34:48 följande:
    Åh det påminde mig om lågstadiet när det var en hel dag som var vigd till julpyssel strax innan jullovet började! Man gick från klassrum till klassrum i mindre grupper och pysslade, allt från ljusstöpning till julkortspysslande

Ja,det hade vi med. Jättemysigt!

Numer får vi gå och pyssla med barnen på dagis. Vet inte hur de brukar göra i skolan. (Sonen går i förskoleklass)

Nu hade det kommit julsaker till Konsum här i stan också. Så myigt att gå omkring och titta och längta och planera!

Nu sitter jag och myser med en rykande het kopp kaffe och julpepparkakor och brasan sprakar i kaminen.
    Och ute är det riktigt ruskväder.      
  • molly50
    LCG skrev 2013-10-22 15:19:19 följande:
    I går kväll när jag skulle åka till jobbet så var det 3 minusgrader här, så jag fick skrapa rutorna på bilen, och så "luktade" det snö i luften. Myspys! tänkte jag.

Nu är det typ 10 grader varmt och regnet öser ner... Och enligt smhi så ska det vara sånt här skittråkväder här där jag bor i minst en vecka framåt. Skulle kunna bli upp till 14-15 grader varmt oxå...  
    Jag vill ju ha snö och kallt!! 

Vi har "semesterhus" uppe i Norrland, i en liten by i Arvidsjaurs kommun, och när jag kikar på Arvidsjaurs webkamera så är det iallafall lite vitt på backen där, så nu jag sitter dels och spanar in webkameran ibland och dels kollar på gamla vinterfoton jag har i datorn

Nu sticker jag, dottern, min syrra och min mamma till London på fredag och blir borta en vecka, och när vi kommer hem igen då vill jag baske mig ha, om inte snö, så åtminstone minusgrader!!

Hur är det där ni bor? Nån som har snö än?
    Det ligger litegrann kvar här,men inte mycket. Jag bor i södra Dalarna.
    Det kom lite mer inatt men det försvann nog lika fort eftersom det har regnat hela dagen. ;-/
    Hoppas på minusgrader och snö snart igen så det åtminstone lyser upp litegrann i höstmörkret.  

Imorse sa t om maken att det börjar nästan bli läge för att ta fram ljusstakarna snart. Hihi. Smittsamt med julkänslor kanske.  
  • molly50
    flm skrev 2013-10-22 15:27:45 följande:

Den här i silver fick följa med mig hem från Ikea igår! Ganska enkel, men jag tyckte den var riktigt fin! Köpte även belysning till balkongen igår, och pojkvännen sa att det kan jag ju sätta upp idag när jag är ledig! Blev riktigt förvånad att han tyckte det var okej såhär tidigt, men det är ju mörkt nu på eftermiddagarna sa han! :) Så det åker nog upp senare idag! Jag önskar att jag kunde vara lika pysslig som många av er i tråden verkar vara! Jag tror inte jag har pysslat sedan jag gick i grundskolan, kanske ska man försöka sig på något i år? Några tips på något enkelt som till och med jag kan klara av? ;) 
    Jättefina! Ska nog hålla utkik efter de där sen när jag åker till Ikea.
  • molly50

Såg att Åhléns hade lagt ut julsaker på sin hemsida nu. Vet inte om de har börjat sälja i butikerna än dock.

• molly50
    LCG skrev 2013-10-22 21:02:20 följande:
    I Skärholmen har dom gjort det iallafall! Jag var där förra veckan och köpte lite fina grejer :)
    Här kan du se vad jag köpte om du vill :)

Ok. Då ska jag kika här med. Såg att de hade fina julstrumpor och jag tänkte köpa en åt dottern. Sonen har redan en.

Ok. Ska kika på din blogg då.  
  • molly50
    Koppkaka skrev 2013-10-22 21:47:03 följande:
    Åhléns har i butik. Såg en plastälg till julgranen för 79 (!!!) kr.

Haha. Ja,det skulle kanske passa till maken som är jägare.
  • molly50
    lalasmama skrev 2013-10-23 17:38:19 följande:
    Åh vart köper man lösmustacher??
    Skulle behöva en till min pappa när han ska på maskerad som Super Mario, han ska låna makens dräkt hihi

Om ni har skog i närheten så kanske ni kan plocka skägglav.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!