Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Florimell skrev 2015-07-28 11:17:36 följande:
    Oh, börja i slutet av september kanske? Sonen fyller år den 24e september och vill lägga tid på honom fram tills dess :)
    Ok.

Undantaget: om du vill beställa julklappar från asien, till exempel alliexpress eller yesasia eller så, så gör det senast vecka 38, så det kommer fram i tid (de har upp till 12 veckors leveranstid)

Vecka 40-41 - gör listor på julklappar, julmat, städ, pynt, om du ska ha någon julfest eller adventsmingel eller så, gör en inbjudningslista.

vecka 43 - Sista veckan att beställa julklappar, pynt, ljus osv från USA om du vill göra det (de brukar kunna ha upp till 8 veckors leveranstid)

vecka 45 - Sista veckan att beställa saker från europa (upp till 6 veckors lev.)

vecka 46 - Fixa inköpslistor till maten. Både till julafton, eventuellt annat julmingel.

vecka 46-47 - Skicka inbjudningskort om du ska ha julmingel, fika med farmor eller vad som. Provlaga nya recept om du vill göra sånt. Fixa julmusiklistan på spotify, leta rätt på julfilmer som barnen kan roas av varje dag i december om det kniper, julavsnitt av tv-serier, julböcker till barnens nattning (glöm för guds skull inte Morfar Prosten!).

Vecka 48 - 1a advent. Julstäd och lite pynt. Glöm inte att tvätta jultextilier. Om du har barn som ska gå luciatåg, kolla så de kan ha det som finns, köp nytt om det behövs. 

Vecka 49 - Shopping. Julklappar och maten som håller eller kan frysas (sill och sånt). Absolut sista chansen att köpa lucialinnen osv. Nästa vecka är det slut.

Vecka 50 - Lucia. Baka lussekatter, knäck och karameller och polkagrisar. Köper du färsk skinka så ska den läggas på rimning. Glöm inte att lyxa lite för nobelfesten (även om ni inte tittar. Ha det som förevändning till lite extra lyxmys)

Vecka 51 - Skolavslutningar. Baka pepparkakor och efterrätter som kan frysas. Sista chansen att köpa julklappar på nätet från Sverige. Vill du ha mathandligen till jul hemkörd så kolla i matbutikerna online vilka som levererar måndag vecka 52.

Vecka 52:
    Måndag: Matinhandling av alla färskvaror.
    Tisdag: Laga allt som ska lagas i ugnen. Den ockuperas av julskinkan imorgon. Hämta gamla mormor på tågstationen.....
    Onsdag: Julskinkan i ugnen. Low and slow, tar minst 10 timmar. Granen ska kläs. Vill du ha nybakt bröd på julafton, sätt degar, baka ut och låt kalljäsa i kylen.
    Torsdag: Julafton!

Typ så. Pilla lite så det passar dig och din familj.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Florimell skrev 2015-07-28 12:00:53 följande:
    Tack, awesome!!!
    Any time =)
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

Läste just att ycs månadsdoft den här november är cranberry ice och christmas garland och december är Season of peace och icicle. Det är trevligt eftersom cranberry ice och icicle är två av mina favoriter =P

• Aniiee

Jag julfuskar lite idag. Det LÅTER som att jag nynnar på "Den blomstertid nu kommer", men texten i mitt huvud är "Bereden väg för herran".

Testa att byta deras melodier mot varandra. Mind blown.....

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    MissFrost skrev 2015-09-05 20:10:14 följande:

På torsdag den 10 september avslöjas årets smak på Blossa. I år blickar vi västerut stod det att läsa på Facebook idag. 

Spännande =P
  • Aniiee

På tal om jul, så kanske ni kan råda mig!

Min tjejs mormor har bett oss att göra en pärlplatta modell större som hon vill ge till en väninna i julklapp. Väninnan har alltid hållit på med pärlplattor och broderier och pussel och sånt, gjort egna motiv osv, men blivit för stel i fingrarna (tanten är 70+) Det enda mormor kommit fram till är att det ska vara ett julmotiv, ca 70x70 cm och att hon vill betala oss för jobbet.

Frågan är nu: Vilket motiv (någon som har tips?) och hur mycket ska vi ta betalt (råd?)?

För övrigt läste jag om YCs nya ljus för vintern. Bundle up, Berry trifle, Cosy by the fire och Winter Glow =P

• Aniiee
    fluu skrev 2015-09-06 16:08:34 följande:
    Så vad gissar vi? Kanske lönnsirap, pumpa eller pekan?
    Jag gissar på chili och choklad. Men jag har en känsla av att de haft det redan.....
  • Aniiee
    fluu skrev 2015-09-06 16:31:15 följande:
    Det låter bekant ja... Jag begriper inte hur de lyckas komma på nya smaker var år. Själv gillar jag inte glögg så för mig kvittar det egentligen, men jag tycker att det är kul att gissa ändå.
    Jag tyckte också det =/ 

Jag vet inte heller hur de hittar på så mycket, men.... jag tycker inte heller om glögg =P Smakar varje år, men nä..... går inte.
  • Aniiee

Äsch, vi hade fel, de har inte haft chili och choklad.....

Så kanske dags för det ändå *hoppas, för då får jag rätt =P*

• Aniiee
    Koppkaka skrev 2015-09-06 21:03:17 följande:

Får fira min första jul som gift i år, då jag och min numera man, gifte oss igår

Grattis Solig
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!