Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

Jag längtar till jul!!!

Pigelinen skrev 2011-09-19 18:22:09 följande:

Kollade i skåpen från ifjol och vi har massa glögg kvar;) I fjol var jag gravid så då blev det inget mer än de alkoholfria men vi har vist en hel del smaksatta;) Vet att vi fick ett presentkit med många småsorter... mmm undra när vi ska slå till och värma första koppen;)

har en alkoholfri glögg här hemma med men inga russin och ingen mandel... fast här skiner solen så jag tror jag spar den till lite mer ruskväder :)
  • Gurkan

När har ni börjat med julkalender till barnen?
    vill ju så gärna göra en paketkalender men lilleman är bara 18 månader i mitten av december så det är nog liiite för tidigt i år  

• Gurkan
    Zorba1980 skrev 2011-09-22 12:22:27 följande:
    Va oxå ivrig med att börja och sonen fick sin första när han var 1 år och 1 månad. Köpte ett sätt med trä klossar som jag potionerade ut i små paket så han fick några varje dag och sen de lite större på julafton.
    Man kan ju tex köpa ett duplo sett och dela upp.
    Numera försöker jag kombinera paketkalendern till en att göra kalender.
    man får en pepparkaksform dagen man ska baka pepparkakor, russin då man ska baka lussekatter, bokmärken dagen då man tänkt pyssla med krisyränglar osv.
    Vad har ni för paketkalendrar?
    Jag har ju inte ens tänkt över själva kalendern än ;) 
  • Gurkan

nu vet jag hur jag ska göra!
    Tack för idén om duplo, jag ska köpa en låda och slå in en kloss för varje dag. De ska slås in i rött papper med vita snören och sen ska de hängas på ett rött snöre med hjälp av klädnypor som är numrerade. Enkelt men det kommer se fint ut där det hänger i valvet mellan köket och vardagsrummet.
    Dessutom utom räckhåll för små nyfikna fingrar :) 

• Gurkan

Två frågor till er jultokiga!
    Snälla hjälp mig!

1, Någon som vet när lagerhaus börjar få in julsaker som papper och liknande?
    2, När brukar tomtedräkter och pepparkaksdräkter komma in och var köper jag dem? 

• Gurkan

Idag fick jag ett riktigt sug efter julmaten!
    - köttbullar och prinskorv
    - tjocka revben
    - jansson
    - ägghalvor med räkor
    - Skinka
    - baconslungad brysselkål
    - sötstark senap
    - vörtbröd
    -  rödbetssallad
    för att inte tala om gottebordet!
    - rocky road fudge
    - wienernougat
    - vaniljnougat
    - aladdinask
    - pepparkakor 

• Gurkan

Jag sitter och kikar på julkort, jag är en av de där som skickar en bild på mitt barn ;)
    Har tagit ett par härliga bilder så nu ska jag lyckas bestämma bild och design!
    Kollar på att beställa redan nu för jag ska köpa en mugg med motiv på med till en födelsedagspresent som är i slutet av oktober och tänkte på frakten... Bara därför jag är så tidig! 

• Gurkan

Grymt sa grisen!
    jag älskar första bilden,  men så gillar jag bilder som inte blir perfekta heller. Föredrar faktiskt dem före de mer traditionella som det självklart inte är något fel på!
    jag gillar att ditt minsta barn ser rakt genom kameran och att din stora tös rynka ihop pannan, precis som barn gör! Den känns levande!

Själv sitter jag och väljer mellan dessa två

• Gurkan

Jag är rätt förtjust i att jag lyckades få till kortet precis när han skickade iväg kulorna och det med min halvtaskiga digitalkamera! 

förra året köpte vi via fujidirekt, kunde välja att lägga på en ram och skriva dit text. bilden blev blank som ett foto men jag kollade runt på lite mattare bilder och det var så sabla dyrt. Så jag tittar på fuji igen... men jag vet inte.
    Här är ett av de jag sitter och funderar på gjort på Fujis sida med deras ramar...

Hur gör du dina?

• Gurkan
    Pigelinen skrev 2011-10-03 12:15:44 följande:

I fjol fick jag hjälp av en tjej här på FL som gjorde detta kort till oss, jag ändrade bara texten. Tanken var att jag skulle lämna in för vanlig bildfamkallning men upplösningen blev för låg så det gick inte så jag skrev ut hemma och så klistrade jag på ett färgat papper och så skickade vi. Tanken iår är att få till ett kort i bra upplösning och sen framkalla som vanligt. Tycker att de blir onödigt dyrt med deras hälsningskort när man lätt kan lägga in text själv nu.

Snyggt!

Jo jag är lite inne på om jag inte skulle knåpa ihop något själv! Så svårt ska det väl ändå inte vara :) 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!