Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Jag längtar till jul!!!

Det här med kål i olika sorter har jag aldrig haft. I min ursprungsfamilj har vi varit både traditionella och otraditionella. Vi har exempelvis haft mängder av tzatziki och taboulehsallad, men också morsans köttbullar, lutfisk, skinka och prinskorv. Traditionellt äter vi "knapers" på natten, en dansk tradition eftersom morsan är dansk. Man gör skinkan och så äter man bitar av fettet som har blivit sådär knaprigt och fantastiskt gott, tillsammans med en snaps på natten till julafton. Sedan har vi också alltid mandelmusslor med hallon och vispgrädde, gjorda efter danska mallar. Sådant som ingen får rucka på liksom. Men mitt i detta så dyker det alltid upp något nytt element, och vi har blivit mer otraditionella under årens gång, på ett skönt sätt. Vi "måste" liksom inte se Kalle Anka, bara alla är nöjda.

(men när jag var liten var det extremt viktigt med alla traditioner och julrutiner, jag hade nog börjat grina om någon ruckade på dessa då)

För egen del gör jag bara den julmat jag tycker om själv. Jag är vegetarian sedan ett år tillbaka, men jag är fortfarande grym på att göra kött. Istället för skinka (för den får man överallt ändå) brukar jag göra katrinplommonspäckad fläskkarréstek, och den smälter i munnen. Framför allt eget godis gillar jag att ägna mig åt mycket (polkagrisknäcken i några inlägg ovan var fantastiska). Men allt varierar från år till år, det är det jag tycker är så himla skönt och jag vill verkligen inte hamna i det där facket som min mamma och många andra kvinnor före henne fastnade i - att det "måste" vara på ett visst sätt och att hela himlen rasar ner om inte lutfisken är gjord på ett visst sätt. Det ska vara bara härligt och inget tvång! 

Men håller med om att vi behöver en recepttråd. Det här året skulle jag vilja planera i tid allt jag vill laga och fixa med, jag tycker inte riktigt att man hinner med allt som man tänker att "det där ska jag göra"... 

Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow

Förresten, en bra sak som jag borde scanna in och klistra in i den här tråden är min morsas gigantiska inköpslista för julen. Den är lång som fan, men jag tror att de flesta som är julfrälsta köper in mycket av det som står på den. Den är rätt bra att ha som mall, för en sådan som mig som är minst sagt disträ.

Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Bjornis skrev 2010-08-23 20:08:01 följande:

Lite trevliga blommor kanske (tja, amaryllisen är lite sniskan iofs)... Jag längtar efter lite hyacintdoft i lägenheten nu.

Nä nu JÄVLAR!! ÅHHH vad jag längtar!!
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow

Julklappar har vi dragit ned på rejält de senaste åren, vi satsar mer på barnen. Sedan ger jag och min man varandra såklart, men det är ändå inte den där julklappshetsen som tidigare då man lade flera tusen på julklappar. Men nu drar jag och mor och syster till London över Lucia och då blir det nog lite mer julklappsköp ändå. Det blir nog fina grejer det. 

Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    lokisse skrev 2010-08-25 10:11:24 följande:
    fy faro vad sotis jag blir jag älskar london före jul!
    missa inte att ga in pa harolds jugranskulle avdelning! helt hysteriskt!
    Carolaj83 skrev 2010-08-25 20:24:47 följande:
    Mad as snow-gud vad mysigt det lät
    Ja, det blir nog bra. Bara vi tjejer också för en gångs skull (trött på gubbjävlarna), bara knalla runt och titta på glittret överallt. Iiiip!!
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-08-25 20:38:54 följande:
    Stormvarning för glitterattack!  Råkade köpa för mycket saker med glitter ett år och JÄVLAR vad jag fick ångra det. Vi hade glitter på kinderna, i håret, på golvet, i arslet (förmodligen)... Man ska akta sig! (även om jag fattade att det inte var det du menade
    Ha! Jag tar till mig det du säger och ska vara mycket mer vaksam på det här med glitter, jag lovar.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow

Jag älskar den här tråden. Ville bara säga det. Jag går in här då och då och uppdaterar min längtan.

Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 18:43:09 följande:
    Visst är det mysigt. Idag måste man ha jacka i skåne! Helt sjukt. För två år sedan gick jag och svettades i klänning i början på OKTOBER. Tack snälla vädergudarna
    Men samma här! Vi var ute på finpromenad idag och det var ju kallt! Helt fantastiskt. Träden håller på att bli gula, luften är sval och hög. Vi åkte färja och tittade på hamnen, fikade inne på ett litet café där allt gick i rosa och allt kändes sådär... HÖSTIGT. Som att man ville köpa med sig en massa värmeljus med kaneldoft. Jag är alltid som lyckligast nu. Det finns så mycket mysigt att se fram emot. 
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 19:02:07 följande:
    Du och jag madass Löven här utanför är färgglada och allt är en nedräkning till julen. Det blir mörkt MÄRKBART tidigare för varje dag som går och till helgen flyttar vi till underbara lilla huset...Gissa om jag handlar höstinredning, värmeljuslyktor, målarfärg, trägolv! m m mm
    Ha ha ha, det är så sjukt men jag grinar nästan av det här. 
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    M C skrev 2010-09-15 19:22:26 följande:
    Mmmm, julen! Älskar hösten, det blir mörkt, man får tända ljusen, börja kolla på julklappar, köpa mer inslagspapper, göra nya fina arr i blomsterkrukorna!
    Åååå, imorgon ska jag köpa lite blommor tror jag! Ljug, nån sån där kål, nåt städsegrönt. Mmm, fint!
    Mossa? Hm, kanske.
    Har stickat 3 bäbismössor, en barnmössa (var inte tänkt som det, men...) två vita till mig och en liten basker.
    Jag älskar det här!

Åh, jag måste fixa lite schyssta grejer till vardagsrummet! Brunt och lila tror jag, det blir snyggt.

*längtar*
    Den här tråden är den enda riktigt snälla tråden på hela FL. Här doftar allt bara vanilj och kanel och pepparkakor och hyacinter och höstlöv och...som snö doftar strax innan den faller.

*kramas*  
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 20:11:16 följande:
    Nu minns jag den tredje november förra året. Jag hade precis precis krystat ut min underbara lilla son. Jag pratade med mamma i telefon och grät av lycka medan de sydde ihop mig. De lade honom på mitt bröst och M och jag satte oss och bara tittade på vårt lilla mirakel. Precis när personalen hade gått ut ur rummet klockan EXAKT 23.00 på kvällen och det var släckt i rummet plingade telefonen. Det var mamma (som vet vilken julfantast jag är) som skrev "titta ut genom fönstret gumman".  Då föll årets första snö stillsamt över Lund. Det var nog den lyckligaste stunden i mitt liv. *bölar lite* 
    Men herre...gud. Helt fantastiskt. Jag bölar lite också faktiskt.

Lund är för övrigt en otroligt fin stad och sist jag var där sade jag till mig själv att det nog är väldigt mysigt på julen just.  
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 20:50:05 följande:
    Det är svinmysigt. Däremot har de den kassaste julskyltningen EVER Om du någonsin är i Lund får du gärna säga till om du vill dricka en kopp te, fika och prata om livets mysigheter  
    Ja gärna. Vi blev väldigt förtjusta i Lund och Malmö när vi var nedåt i landet sist och jag åker gärna dit fler gånger. Och fikar med dig och tittar på...kass julskyltning.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:00:54 följande:
    Slå på stort och flytta hit Jag älskar Lund. Lund är enligt min mening den finaste staden i Sverige. Speciellt på julen. Alla gamla kulturskuddade byggnader och kullerstensgatorna (som också finns kvar eftersom de är kulturskyddade) gör en mysig gammaldags stämning och känsla
    Ja, alltså det lutar väl åt att vi flyttar dit (eller till Malmö) så småningom. Men hur kul är det att bo där när man inte är student undrar jag? Fast jag fick samma sköna känsla av Lund som jag får av Uppsala och jag tänker att man blir nog fan lyckligare att bo sådär gammaldags och vackert.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Bonanza skrev 2010-09-15 21:07:59 följande:
    I Närke. Jag hoppas på snö!
    Klart att det blir snö! Det blir en Madickenjul för oss alla. Beklagar verkligen din morfars död.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:20:50 följande:
    Det är roligt alltid Och mysigt alltid  
    Ha haa... det låter ju skitbra. 
    Ja, det är ett påhopp.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!