Jag längtar till jul!!!
Det här med kål i olika sorter har jag aldrig haft. I min ursprungsfamilj har vi varit både traditionella och otraditionella. Vi har exempelvis haft mängder av tzatziki och taboulehsallad, men också morsans köttbullar, lutfisk, skinka och prinskorv. Traditionellt äter vi "knapers" på natten, en dansk tradition eftersom morsan är dansk. Man gör skinkan och så äter man bitar av fettet som har blivit sådär knaprigt och fantastiskt gott, tillsammans med en snaps på natten till julafton. Sedan har vi också alltid mandelmusslor med hallon och vispgrädde, gjorda efter danska mallar. Sådant som ingen får rucka på liksom. Men mitt i detta så dyker det alltid upp något nytt element, och vi har blivit mer otraditionella under årens gång, på ett skönt sätt. Vi "måste" liksom inte se Kalle Anka, bara alla är nöjda.
(men när jag var liten var det extremt viktigt med alla traditioner och julrutiner, jag hade nog börjat grina om någon ruckade på dessa då)
För egen del gör jag bara den julmat jag tycker om själv. Jag är vegetarian sedan ett år tillbaka, men jag är fortfarande grym på att göra kött. Istället för skinka (för den får man överallt ändå) brukar jag göra katrinplommonspäckad fläskkarréstek, och den smälter i munnen. Framför allt eget godis gillar jag att ägna mig åt mycket (polkagrisknäcken i några inlägg ovan var fantastiska). Men allt varierar från år till år, det är det jag tycker är så himla skönt och jag vill verkligen inte hamna i det där facket som min mamma och många andra kvinnor före henne fastnade i - att det "måste" vara på ett visst sätt och att hela himlen rasar ner om inte lutfisken är gjord på ett visst sätt. Det ska vara bara härligt och inget tvång!
Men håller med om att vi behöver en recepttråd. Det här året skulle jag vilja planera i tid allt jag vill laga och fixa med, jag tycker inte riktigt att man hinner med allt som man tänker att "det där ska jag göra"...