• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Koppkaka

Den här tomten hade en vän till mig köpt på Gekås idag Jag är sååå avundsjuk!
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Carolaj83

vad roligt med juliga bilder, idag var jag och dottern på rusta vet inte vem som mös mest av det juliga hon eller jag

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Koppkaka

Mina Dollarstore-fynd

Presentpåsar, 3 för 20:-

Adventsljusstake 20 kr

• fluu

Mium: Åh,adventsljusstaken var ju underbart fin! Synd att inte dollarstore finns här i stan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • LilaLiljan

Var i London för nån vecka sen, inne på Harrods har dom fyllt en hel butik med endast julsaker och julpynt så långt ögat nådde! Glad Aldrig sett vackrare juldekorationer annat än på tv (tänk riktigt flådiga juldekorationer på film), var helt underbart att se och gissa om man började nynna med i jullåtarna som spelades. Synd bara att det var så dyra saker, annars hade jag köpt rubbet. Flört Så har ni en sväng förbi där så kolla gärna in butiken!!!

• Koppkaka
    LilaLiljan skrev 2011-10-09 01:27:30 följande:
    Var i London för nån vecka sen, inne på Harrods har dom fyllt en hel butik med endast julsaker och julpynt så långt ögat nådde! Glad Aldrig sett vackrare juldekorationer annat än på tv (tänk riktigt flådiga juldekorationer på film), var helt underbart att se och gissa om man började nynna med i jullåtarna som spelades. Synd bara att det var så dyra saker, annars hade jag köpt rubbet. Flört Så har ni en sväng förbi där så kolla gärna in butiken!!!
    Synd att man inte har så många svängar förbi London Men jag kan absolut tänka mig att det var fantastiskt för julälskare som oss här inne! Jag blir helt till mig bara det har dykt upp julsaker i någon ny butik, som när vi var på Dollarstore t ex. Jag tillät mig inte köpa några tomtar faktiskt, det kändes lite väl tidigt. Men jag menar.. Det är snart bara en månad kvar till första advent ju, då lär man ju ha en ny stake!
  • lollsanT

Koppkaka skrev 2011-10-09 01:42:12 följande:
    Synd att man inte har så många svängar förbi London Men jag kan absolut tänka mig att det var fantastiskt för julälskare som oss här inne! Jag blir helt till mig bara det har dykt upp julsaker i någon ny butik, som när vi var på Dollarstore t ex. Jag tillät mig inte köpa några tomtar faktiskt, det kändes lite väl tidigt. Men jag menar.. Det är snart bara en månad kvar till första advent ju, då lär man ju ha en ny stake!

Ja eller hur Men Dollarstore har vi här så man kanske skulle ta en sväng dit. Ny adventsljusstake köpte jag för något år sedan bara på Sia. Älskar den Men man kanske kan hitta lite annat. Synd att maken är så anti

• Mamma SL

Har ni julgardiner? När man tittar i alla julmagasin lyser julgaridnerna oftast med sin frånvaro men visst har väl de flesta julgardiner? Ni som har beskriv gärna hur de ser ut, jag har stort gardinbekymmer just nu.

• Frökenolson
    Mamma SL skrev 2011-10-09 11:03:02 följande:
    Har ni julgardiner? När man tittar i alla julmagasin lyser julgaridnerna oftast med sin frånvaro men visst har väl de flesta julgardiner? Ni som har beskriv gärna hur de ser ut, jag har stort gardinbekymmer just nu.

Jag/vi har tjocka mörkröda julgardiner från indiska, älskar dem. Passar super i vårt kök!
    de är lite mönstrade med ännu mörkrödare färg, har tygservetter i samma färg. 
  • Pigelinen

Min symaskin har gått sönder så jag vet itne hur jag ska göra med julgardiner iår... I fjol hade vi precis köpt gardiner till köket då vi var nyinflyttade så då fick det vara men i år hade jag tänkt ha juliga men vi får se... såhär såg mitt kök ut i fjol...
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!