• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lollsanT
    vildaungarnasmamma skrev 2011-10-03 16:02:11 följande:
    Som sagt, jag är super bra på att pynt och fixa, men helt värdelös på att planera.

Hur och när planerar ni vad?
    Gärna lista med olika datum.

Har inte satt ihop någon lista på när allt ska vara klart men en lista på allt som ska göras. Har börjat lite smått med att baka småkakor och lagt i frysen. Men ska nog börja skriva in något varje dag. Vet inte hur långt jag törs planera eftersom liten kan komma vilken dag som helst (bf 3 november).
    fluu skrev 2011-10-03 18:43:26 följande:
    Åh,vad jag längtar tills jag kan göra julkort med vårt barn på !

Idag har det varit riktigt höstrusk här = jag kommer i mer och mer julstämning och längtar efter snö.

Har även(äntligen) lyckats klura ut vad jag ska ge pojkvännen i julklapp. Han är väldigt svår att köpa presenter till,men han ska få Big bang theory säsong 4 på dvd  och "Fluffskydd" till en eldstav(svårt att förklara :P).
    Jag började lyssna på lite julmusik igår medan maken var på övervåningen. Han verkligen HATAR julmusiken. Har dock några skivor såsom Elvis och Jultoner från förr som han accepterar 

Vad skönt att ha bestämt till honom. Jag vet att jag ska ge maken en whisky flaska men jag vet inte vilken ännu. Han fyller ju dessutom år 3 veckor före jul så jag måste komma på flera saker (ska jag säga, fyller år dagen efter honom

• Pigelinen

Så fort vi kommer hem från utlandet så ska jag sätta igång med stora julstädningen;) Hela huset ska skuras från golv till tak... sen v 46 ska jag operera benet och kommer inte kunna röra mig så smidigt på ett tag och v 47 är ju första advent. Vi ska ha utländska gäster hela den helgen så då vill jag att huset ska vara riktigt adventsfint. Så jag kommer få fullt upp ;) kommer hem natten mellen mån o tis v 43. Sen efter deet får det bli julbak och matlagning om jag inte hunnit innan.

• fluu
    lollsanT skrev 2011-10-03 19:31:21 följande:
    fluu skrev 2011-10-03 18:43:26 följande:
    Åh,vad jag längtar tills jag kan göra julkort med vårt barn på !

Idag har det varit riktigt höstrusk här = jag kommer i mer och mer julstämning och längtar efter snö.

Har även(äntligen) lyckats klura ut vad jag ska ge pojkvännen i julklapp. Han är väldigt svår att köpa presenter till,men han ska få Big bang theory säsong 4 på dvd  och "Fluffskydd" till en eldstav(svårt att förklara :P).
    Jag började lyssna på lite julmusik igår medan maken var på övervåningen. Han verkligen HATAR julmusiken. Har dock några skivor såsom Elvis och Jultoner från förr som han accepterar 

Vad skönt att ha bestämt till honom. Jag vet att jag ska ge maken en whisky flaska men jag vet inte vilken ännu. Han fyller ju dessutom år 3 veckor före jul så jag måste komma på flera saker (ska jag säga, fyller år dagen efter honom

Ja,det känns som om halva bekantskapskretsen fyller år innan jul = dålig planeringsmässigt för mig ;)

Vi bor i ett väldigt lyhört flerfamiljshus och grannarna verkar inte heller gilla att man lyssnar på julmusik när det inte är december.Det muttras om "julfanatiker" efter mig. Tråkmånsar:P
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • lollsanT
    fluu skrev 2011-10-03 19:47:56 följande:
    Ja,det känns som om halva bekantskapskretsen fyller år innan jul = dålig planeringsmässigt för mig ;)

Vi bor i ett väldigt lyhört flerfamiljshus och grannarna verkar inte heller gilla att man lyssnar på julmusik när det inte är december.Det muttras om "julfanatiker" efter mig. Tråkmånsar:P

Ja eller hur. Kommer vår plutt när den är beräknad så är det 3 november och sedan följer syrran, maken, jag, mamma, bästa kompis och kusiner (ett antal!!! tur att man inte firar alla) samt kusinbarn.

Vi har flyttat till hus så jag spelar så högt jag vill Men visst får man höra att man är knäpp när man handlar julklappar året runt  
  • ManMa

Här är amaryllisar beställda, måste få ner dom i krukor NU om de ska vara fina till advent. Hoppas posten har med dem i morgon Glad Hyacinterna får vänta någon vecka till.

Var upp på vinden för någon vecka sen och gluttade lite i julkartongerna. Mysigt!

Höstens första brasa tänd i vedspisen i kväll och...lite glögg på värmning! Ååhhh vad jag längtar nu. Har börjat fundera lite på julgardinerna också. Så dyrt att skaffa nya bara, vi har många fönster.

• lollsanT
    ManMa skrev 2011-10-03 21:21:47 följande:
    Här är amaryllisar beställda, måste få ner dom i krukor NU om de ska vara fina till advent. Hoppas posten har med dem i morgon Glad Hyacinterna får vänta någon vecka till.

Var upp på vinden för någon vecka sen och gluttade lite i julkartongerna. Mysigt!

Höstens första brasa tänd i vedspisen i kväll och...lite glögg på värmning! Ååhhh vad jag längtar nu. Har börjat fundera lite på julgardinerna också. Så dyrt att skaffa nya bara, vi har många fönster.
    Jag är lite lat så jag köper "färdiga" amaryllis Glögg längtar jag efter också. Har ett gäng flaskor i skafferiet men måste vänta till plutten är ute. Då ska vi fira med glögg

Jag hade ju sån "otur" så när vi flyttade så var det från en lägenhet på 69 kvm till ett hus på 168 kvm så jag var ju bara TVUNGEN att köpa massor med nya gardiner, adventsljusstakar och pynt. Måste dessutom köpa mer i år eftersom rummen uppe blev klara först nu typ (eller om några dagar ) så då måste jag ju fylla dem också *hehe* 
  • lollsanT
    RocketQueen skrev 2011-10-03 21:25:35 följande:
    Har ni några tips på god alkoholfri glögg? Gärna en som smakarså glöggigt som möjligt.

Har för mig att den som systembolaget har brukar vara godast av de helt alkoholfria.
  • Minnie7

Den här tråden tror jag passar mig. Lägger till och läser senare. Älskar iaf julen, eller hela december ju! Första julmarknaden är om två veckor och efter alla helgona börjar jag definitivt med förberedelserna. Har tagit julkorten redan . Känner ingen annan som älskar detta så mkt så i den här tråden hoppas jag att jag känner mig hemma.

• RocketQueen
    lollsanT skrev 2011-10-03 21:31:48 följande:
    Har för mig att den som systembolaget har brukar vara godast av de helt alkoholfria.
    Förra året serverade vi någon slags äppelglögg som hette Ä har jag för mig på vårt bröllop. Det var vårt alkoholfria alternativ och den var väldigt uppskattad. Men nu hittar jag den inte på bolagets hemsida... Hmm..
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!