• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen

fina bilder!!!

När vi komemr hem från vår semester resa ska jag börja med hemtillverkade fotokalendrar till släkten. Ska göra olika, samma grund men byta ut bilderna så att till morfar är det kort på honom och barnen osv...
    Gjorde en test nu med oktober månad till stora dottern där vi lagt in vår resa, flygplan på de dagar vi ska flyga och bild på hotellet osv så varje dag kryssar hon en dag... kanske skulle göra en i december inför julen också??? Ska se om jag kan ta en bild en dag..

• Gurkan

Jag sitter och kikar på julkort, jag är en av de där som skickar en bild på mitt barn ;)
    Har tagit ett par härliga bilder så nu ska jag lyckas bestämma bild och design!
    Kollar på att beställa redan nu för jag ska köpa en mugg med motiv på med till en födelsedagspresent som är i slutet av oktober och tänkte på frakten... Bara därför jag är så tidig! 

• Pigelinen
    Gurkan skrev 2011-10-03 11:34:16 följande:
    Jag sitter och kikar på julkort, jag är en av de där som skickar en bild på mitt barn ;)
    Har tagit ett par härliga bilder så nu ska jag lyckas bestämma bild och design!
    Kollar på att beställa redan nu för jag ska köpa en mugg med motiv på med till en födelsedagspresent som är i slutet av oktober och tänkte på frakten... Bara därför jag är så tidig! 
    vi har redan tagit bilden ;) Vi var på familjefotografering förra fredagen, har bara inte framkalalt än. Funderar på att lägga en snygg ram runt. Sen är inte min man o jag övverens om vilken bild vi ska ha... jag vill ha denna...Just eftersom den inte blev som det var tänkt... och så är det ju oftast med barn.. Stora tjejen var super tvär och kröp ur bild hela tiden...

Min man vill ha en traditionell på bara barnen typ..

Vad tycker ni?

• lollsanT
    Mamma SL skrev 2011-10-03 09:46:28 följande:
    Nja den ska nog vara kall.
    lollsanT skrev 2011-10-03 08:21:49 följande:
    Tror äppel och kanelcidern finns varje år. Har druckit såna förut iaf Smakar lite som äppelkaka
    Fick du veta något när julölen kommer ut så man kan köpa hem? Gubben brukar köpa en "provpåse" först för att se vilken som är godast  
    Nope det glömde jag att fråga, haha. Jag tänkte också köpa en provpåse och bjuda hem lite öldrickare på "julölsprovning".

Kollade bolaget och förra året så kom de tydligen i mitten på november.
  • Gurkan

Grymt sa grisen!
    jag älskar första bilden,  men så gillar jag bilder som inte blir perfekta heller. Föredrar faktiskt dem före de mer traditionella som det självklart inte är något fel på!
    jag gillar att ditt minsta barn ser rakt genom kameran och att din stora tös rynka ihop pannan, precis som barn gör! Den känns levande!

Själv sitter jag och väljer mellan dessa två

• Gurkan

Jag är rätt förtjust i att jag lyckades få till kortet precis när han skickade iväg kulorna och det med min halvtaskiga digitalkamera! 

förra året köpte vi via fujidirekt, kunde välja att lägga på en ram och skriva dit text. bilden blev blank som ett foto men jag kollade runt på lite mattare bilder och det var så sabla dyrt. Så jag tittar på fuji igen... men jag vet inte.
    Här är ett av de jag sitter och funderar på gjort på Fujis sida med deras ramar...

Hur gör du dina?

• MrsTM
    Mamma SL skrev 2011-10-03 08:00:05 följande:
    Jag var på Öl och Whisky-mässa i lördags. Blev lite idiotförklarad eftersom jag mest sprang och testade julöl och julcider. Åbro hade en julcider som som smakade äpple och kanel, den var grymt god.
    Ha ha, bästa sättet att gå på mässa ju! Flört
  • Pigelinen

I fjol fick jag hjälp av en tjej här på FL som gjorde detta kort till oss, jag ändrade bara texten. Tanken var att jag skulle lämna in för vanlig bildfamkallning men upplösningen blev för låg så det gick inte så jag skrev ut hemma och så klistrade jag på ett färgat papper och så skickade vi. Tanken iår är att få till ett kort i bra upplösning och sen framkalla som vanligt. Tycker att de blir onödigt dyrt med deras hälsningskort när man lätt kan lägga in text själv nu.

• Gurkan
    Pigelinen skrev 2011-10-03 12:15:44 följande:

I fjol fick jag hjälp av en tjej här på FL som gjorde detta kort till oss, jag ändrade bara texten. Tanken var att jag skulle lämna in för vanlig bildfamkallning men upplösningen blev för låg så det gick inte så jag skrev ut hemma och så klistrade jag på ett färgat papper och så skickade vi. Tanken iår är att få till ett kort i bra upplösning och sen framkalla som vanligt. Tycker att de blir onödigt dyrt med deras hälsningskort när man lätt kan lägga in text själv nu.

Snyggt!

Jo jag är lite inne på om jag inte skulle knåpa ihop något själv! Så svårt ska det väl ändå inte vara :) 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!