Inlägg från: matilda maräng |Visa alla inlägg
  • matilda maräng

Jag längtar till jul!!!

Köpte ny adventljusstake igår. Och ett par ljusslingor. Och lite dekorationer som ska få hänga i en mobil.

• matilda maräng

Läste just om årets smak på Apotekarnes Årsmust. Brukar inte det hållas hemligt? Tidigare har det ju varit en dold etikett på flaskan. Men tydligen inte i år. Lika bra för mig, för jag gillar inte årets smak.

Bäst hittills är fortfarande första året, då det var mörk choklad.

• matilda maräng

Nu har jag Nygårda lagrade julmust hemma. En lagrad på ekfat, en på romfat och en på calvadosfat. Ska bli spännande att testa.

Och så köpte jag hem mina favoriter bland pepparkakor, Kung Oscar, men de som är med päronsmak. Helt ärligt, jag känner ingen päronsmak. Ändå goda eftersom de är lika välkryddade som vanliga Kung Oscars.

• matilda maräng
    Nandez skrev 2018-10-19 18:38:31 följande:

Spännande

Berätta sen hur de smakade.

Lovar. Det blir provsmakning i helgen.
  • matilda maräng
    matilda maräng skrev 2018-10-19 15:33:41 följande:

Nu har jag Nygårda lagrade julmust hemma. En lagrad på ekfat, en på romfat och en på calvadosfat. Ska bli spännande att testa..

Vi har en vinnare: den romfatslagrade! Den har en fin varm rundad smak.

Den calvadosfatlagrade har en ganska frisk smak, något jag inte riktigt tycker funkar i julmust. Men hyfsat god ändå. Och den ekfatslagrade smakar, vad ska man säga, lite dammigt. Sträv på nåt sätt. Inte god.

Det finns visst en cognac- och en bourbonvariant också. Ska försöka testa dem senare.
  • matilda maräng
    Nandez skrev 2018-10-26 16:55:10 följande:

Jag skulle sakna julskinkan.

Ja, det är en hel del kött som jag kommer att sakna. Men jag gillar ju vego också, så det kommer att bli intressant att se vad de serverar. Det är en bra vegorestaurang vi ska gå till.
  • matilda maräng
    K Kalle skrev 2018-11-08 09:53:21 följande:

Vilken är den ultimata julkakan?

Mamma gjorde alltid en stor saffransbulle i form där hon varvade saffransvetedegen med russin och mandelmassa. Den kombon älskar jag.

Annars vill jag gärna ha stollen, mince pies och mjuk pepparkaka med lingon.

Be mig inte välja mellan dessa. Det är omöjligt.
  • matilda maräng

Denna helg ska det bakas lite julinspirerat här. Mjuk pepparkaka, saffransmuffins och kryddbröd. Och det är möjligt att bagaren behöver lite stärkande glögg under tiden.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!