Inlägg från: bustösen |Visa alla inlägg
  • bustösen

Jag längtar till jul!!!

Nicholasmamma - tänkte du på st nicholas när ni döpte sonen? =) ett väldigt fint namn ändå, men det finns ju en liten julanknytning där menar jag

idag är jag mest sugen på att bli frisk från feber och förkylning, men annars längtar jag efter adventtiden, att få baka pepparkakor och lussekatter, göra fint i fönstren och ha mängder av hyacinter och julrosor överallt =) 

• bustösen
    GreatMaffian skrev 2011-09-29 14:28:46 följande:
    Hej TS

Jag blir så glad av din tråd.. jag verkar näst intill ensam om att ha den där "MYSFAKTORN" när december närmar sig.... Man blir ju så sprudlande glad!
    Adventsljusstakar, julstjärnor, tända ljus, dricka glögg när snön faller ner, Luciatågen & så den  vackra julgranen som bara blir finare för varje år Tungan ute & så julkalandern..
    Nu tycker jag väl att de på senaste åren varit ganska tråkiga så här hemma kör vi DVD i form av "Albert & Herberts jul, Sunes Jul" & så det sista inköpet blev "Tomtar på loftet"

I år skulle jag gärna vilja åka på julmarknad i GBG på Liseberg.. Den ska tydligen vara en riktig sån där julmarknad som man bara drömmer om.. Speciellt där jag bor (litet samhälle), den marknaden har man flyttat inomhus pga all snöObestämd förstår inte vitsen? Hela julstämningen försvinner om man ska trängas i en trång lokal & dricka varm glögg..
    Näe, jag vill till Liseberg & uppleva en riktig JulmarknadSkrattande 
    jul på liseberg är jättefint! massor av lampor och massor av små stugor där allt möjligt finns, tyvärr så är det ofta knökfullt med folk så det  knappt går att ta sig fram speciellt vid adventsöndagarna, synd och skam tycker jag som avskyr stora folksamlingar..
  • bustösen
    GreatMaffian skrev 2011-09-29 14:49:49 följande:
    Ååå jag skulle ändå vilja åka dit.... Får nog ta det där med folkmassan ändå.. SkrattandeTrist för dig dock Rynkar på näsan 
    Nu vet jag inte vart du bor men här i Linköping finns det en julmarknad på Ekenäs slott.. Den ska visst vara en riktig "mysfaktor" över oxå, & lär nog inte ha så mycket folk som i Liseberg Tungan ute
    jag bor i borås, måste googla och kolla om det är lin eller lidköping som inte ligger jättelångt bort Skäms

vi har en mysig marknad i ramnaparken här i stan, där ligger gamla byggnader som är bevarade från förr och så säljs det mycket hemmagjorda saker som halmbockar och sånt, riktigt mysigt, den marknaden är den 4 december i år =) 
  • bustösen

jippi!!  på söndag är det bara 8 veckor kvar till första advent, det måste ni hålla med om att det är inte särskilt lång tid Tomte

• bustösen
    Gelis skrev 2011-09-30 09:31:39 följande:
    ååå jag vill också att det ska bli acceptabelt att köra på ordentligt. är sugen på att sitta och dricka glögg och mumsa på en mjuk pepparkaka och planera inköp av julklappar... gå på julmarknad, liseberg är ett måste i år så vi nyss flyttat till borås i från Sveriges sydligare delar. jag har börjat handla lite julklappar men inte vågat säga det till någon haha...
    nåväl allting har sin tid men nu i helgen blir det nog lite höstpyssel iaf... :)
    jag bakade mjuk pepparkaka för två veckor sen =) jättegott!! 

jag ska börja köpa julklappar till mina egna söner och till brorssönerna nu tänkte jag, det blir kläder och leksaker så det finns ingen egentlig anledning att vänta, bättre att sprida ut kostnaderna lite =) 
  • bustösen
    lollsanT skrev 2011-09-30 10:29:42 följande:
    Jag kryffar kaffet ibland med kanel, malda nejlikor och ingefära. Då får det lite julsmak
    och jag gör pepparkaksfilmjölk när "julcravingsen" blir för stora
  • bustösen
    Mettan69 skrev 2011-09-30 11:12:38 följande:
    Hur gör du den?  Lät ju jättegott Tungan ute
    det är superenkelt, jag häller upp en liten skål filmjölk och strör över ett lager kanel, sen tar jag hälften så mkt (som kanelen)  malda nejlikor och lika mkt malen ingefära, vanliga pepparkakskryddor, sen är det bara att röra runt och smaska i sig =) 
  • bustösen
    Carolaj83 skrev 2011-09-30 18:46:33 följande:

ni som har barn, hur mycket brukar ni köpa till dom?

våra barn får varsitt paket på morgonen o sen 1 paket till från oss, sen blir det ju från släkt också....vi sattsar mer på deras födelsedagar  

det är lite olika från år till år, förra året var vår yngsta kille 1 år och behövde ny säng, så då gav vi han det i julklapp samtidigt som 10åringen fick ett wii, i år blir det billigare runt 500kr/barn har vi tänkt oss, de får så många julklappar ändå =) 
  • bustösen
    VildVittra skrev 2011-10-01 12:29:53 följande:
    Hejsan

Jo vi bor med uteplats för första gången =)
    Vi ska ha ute-adventsgran...men jag undrar finns det nån som vet om det finns nån sorts granfot som man kan typ. köra ned i marken så utegranen står bra?

Tänkte mig ungefär somet jordankare med spets fast rund och med en skruv som man kan spänna granen med....

ELLER har ni nått annat tips på hur man gör med utegran? Vi bor JÄTTEBLÅSIGT så klart man funderar lite...vill inte hämta granen hos grannen varje dag liksom =)))

Kram
    när jag var liten och bodde på landet så brukade pappa ta ett järnspett och göra ett djupt stort hål, sen fick han kvista av lite längst ner på granen och fästa med träkilar, håller som berget =) men det kanske finns ngn modernare lösning?
  • bustösen

har slagit in årets första julklappar, eller ja adventsklappar, idag =) har en liten "skåpsråtta" som kommer springa i varje skåp och leta julklappar snart så jag måste slå in klapparna så att han inte vet vad han ska få =) 
    stora killen får beyblade pennor, linjal och pennvässare, lilla killen får några leksaksbilar på första advent, så kanske de jhåller sig lite sysselsatta! 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!