Inlägg från: Nandez |Visa alla inlägg
  • Nandez

Jag längtar till jul!!!

Auditanne skrev 2023-10-25 18:30:46 följande:

Då får du gärna ge ett litet omdöme här inom spoilertext sen. Är lite nyfiken på om ens egna smaklökar hade rätt denna gång.

Hälleflundra är en god vitfisk. Ska lägga till några sådana skivor när det vankas Janssons till Julafton.

Lustigt att man sällan äter Janssons annat än på högtidsdagar som jul och påskafton. Den är ju ändå så god, denna kryddiga fiskgratäng.

Funderar också på lite blå Curaçao som smaksättning i apelsinriset. Kanske marinera några av apelsinskivorna i likören eller om man kör på bara Curaçao-essens utan alkohol i. 

Kunde passa bra som fyllning i praliner också. Tänker bara lite högt här. Och så är man lite gottesugen nu också Tungan ute

Vi äter Janssons med jämna mellanrum, det är så gottGlad
  • Nandez
    molly50 skrev 2023-10-25 21:06:55 följande:
    Ja,det ska jag göra. Glad

Det låter gott det där. Glad

Köpte Allers jultidning idag och så blev det lite kaffe,peppparkakor och saffranskaka till det. 
    Så jag har fuskat lite idag. Flört
    Missat Allers jultidning, den ska inhandlasGlad

Till fikat hade vi munkar med saffranGlad
  • Nandez
    Auditanne skrev 2023-10-26 05:01:46 följande:
    Jag gjorde en Janssons i somras men den smakade inte riktigt då.

Njuter mer av denna gratäng vid juletider av nån anledning. Är nog nåt i kryddorna som gör det. Man associerar dessa till vinter och jul. 
    Äter inte på sommaren men övriga årstiden, precis som t.ex. gubbröra med ansjovis eller sill i flera varianter
  • Nandez
    Auditanne skrev 2023-10-26 05:03:05 följande:
    Köpte du denna i nån zoologisk butik då? Jag vill också ha en sån! 
    Köpte på Granngården men det ska finnas på Arken Zoo, Apoteket hjärtan, Apotea såg jag när jag googlade 
  • Nandez
    molly50 skrev 2023-10-26 21:09:18 följande:
    Här med. Och inte bara en av grannarna.  Glad
    Tomte
  • Nandez
    Auditanne skrev 2023-10-27 21:04:54 följande:
    Då åker jag till Arken Zoo imorgon så fort de öppnat Skrattande

Har en liten kattkompis som jag skämmer bort nästan dagligen och det vore så mysigt att få fira dagarna fram till julafton tillsammans med henne.

Hoppas det blir en mild vinter iår så att hon får komma ut även i december. Undrar om det finns såna kalendrar även för hundägare då? Roligt påfund det där!
    Ja, visst är det mysigtGlad. Hoppas att du får tag i en kalenderGlad

Det finns även kalender till hundar, visst är det ett roligt påfund 
  • Nandez
    molly50 skrev 2023-10-27 21:06:20 följande:

Köpte chipsen med Gissa smaken idag.
    Tycker att smaken påminner om senap. Glad

Senapssmak, det var oväntat
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!