Inlägg från: lollsanT |Visa alla inlägg
  • lollsanT

Jag längtar till jul!!!

tahira skrev 2012-12-15 20:50:06 följande:
    Åh vad du varit flitigt! Har du lust att skriva eller länka till recept på saffranskolan och blåbärsfudgen?

Hoppas handleden läker snart! 
    Bakning är min hobby och till jul är jag lite halvgalen
    Blåbärsfudgen hittade jag efter att jag googlade lite Blev lite sisådär, lös i konsistensen tyvärr. Men den står i frysen just nu så jag ska kunna doppa den sen Hittar dock inte tillbaka till just det receptet Ska leta lite till så återkommer jag med det för smaken var god.

Saffranskolan har jag testat själv.
    Det är:
    3dl grädde
    3dl socker
    1dl ljus sirap
    1gr saffran
    En klick (typ en matsked) smör
    Vit choklad
    Klä en form med bakplåtspapper (ca 20x20cm) och pensla med matolja.
    Stöt saffranet och blanda allt utom smöret i en tjockbottnad kastrull. Låt koka till 125 grader. Rör då och då.
    Ta kastrullen från värmen och vispa kraftigt med elvisp ca 1-2 min. Häll kolan i formen och låt stelna. Skär i lagom stora bitar och ät som de är eller doppa i vit choklad.
    Blir en kraftig saffranssmak så man kan minska något på den om man ska äta den som den är.             
  • lollsanT
    ems87 skrev 2013-07-23 16:19:08 följande:
    Idag kom första julkatalogen i brevlådan! Ateljé margaretha, det är mysigt att brodera julgrejer. Håller på med en adventskalender faktiskt.
    Den har inte jag fått Beställde en julstrumpa förut som jag håller på med. Nästan så man börjar nynna till jullåtar när man broderar på den
  • lollsanT
    Raggarbruden skrev 2013-07-24 19:43:47 följande:
    Jag har börjat leta julklappar ska åka till "Karlssons" i Morgongåva på fredag och börja handla julklappar (och div födelsedagspresenter) 

Har ni börjat leta julklappar?

(Ja jag vet att det är fem månader kvar men jag vill inte va ute en vecka innan jul o handla ALLT )  
    Jag handlar i princip hela året. Så fort jag hittar något bra så slår jag till. Har en liten bok där jag skriver upp vad alla ska få. Men vi handlar till ca 25 personer också
  • lollsanT

Sitter och plockar ihop lite julmusik jag ska beställa från cdon. Blir lite filmer till sonen, en gratisbok och några Frank Dandy kalsonger till maken också. Vet inte om jag sparar dem till jul eller om han får dem nu

• lollsanT
    ems87 skrev 2013-07-26 10:06:24 följande:
    Jag tror det är dags att komponera ihop årets julklappslista. Jag brukar börja i augusti och köper under hela hösten. Men så har jag ju liksom rätt många att handla till, har sex syskon varav fyra med respektive, de har barn, jag har föräldrar med respektive och en sambo... Det blir en del! Men jag brukar mest köpa smågrejer, är rätt bra på att hitta fina roliga grejer under hundra kr till de vuxna. De blir alltid glada för det de får! Så lägger jag ner mer pengar på barn och sambo. Undrar vad de ska få i år?

Jag håller redan på för fullt  Skriver upp en planeringslista på vad som ska göras redan från mitten på november. Tycker det fungerar bra och det är aldrig stress sista dagarna. Då kan man gå runt och mysa och lyssna på julmusik istället
  • lollsanT
    Raggarbruden skrev 2013-07-29 08:18:22 följande:
    Hur länge brukar ni ha allt julpynt uppe? och när sätter ni upp det? Vi sätter upp ALLT i slutet av november sen står det till gud vet när  

Senast sista helgen i november ska allt upp. Brukar börja helgen innan med gardiner och ljusstakar. Sen varierar det när det tas ner
  • lollsanT
    Raggarbruden skrev 2013-07-29 12:57:23 följande:
    granen fixar ni den då också?  

Vi har riktig gran så så fort det går att köpa så åker den in
  • lollsanT

Idag ska vi äta hemmagjord risgrynsgröt - lite längtar man då. Hoppas dessutom att mitt paket har kommit från cdon med lite julskivor

• lollsanT

Köpte en t-shirt till ena svågern i julklapp igår. Halva reapriset är kanon Brukar försöka fynda en del så eftersom man kan hitta en hel del roliga saker man kanske inte har råd att köpa annars.
    I år kommer vi ha ett litet nytillskott i familjen och har valt att fira hemma istället för att åka till våra föräldrar. Istället kommer de som vill få komma till oss och fira  

• lollsanT
    Bebislängtan01 skrev 2013-07-30 20:10:22 följande:
    Älskar denna tråd, så kul med fler som älskar julen och pratar om den redan nu!

Är det någon som redan börjat köpa julklappar, eller kollar runt lite?
    Jag själv älskar att gå i butiker med all julstämning och julmusik, dock brukar de dra iväg med plånoken, funderar på att börja köpa julklappar lite tidigare iår :)    
    Jag har handlat massor redan Handlar julklappar under hela året faktiskt.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!