FrökenHjärter skrev 2011-09-11 14:44:36 följande:
Är det någon som har någon bra planering inför jul, när det börjar bli dags göra köttbullar och allt annat som ska göras?! Varenda år så går jag på högvarv sista veckan för att göra ALLT typ....
jag brukar göra såhär:
oktober: börjar kika och köpa julklappar, vi vuxna köper en julklapp till någon som vi lottar ut på min födelsedag i oktober, gott om tid att hitta på nåt till den man ska köpa till, alla barn får av alla =)
november: börjar städa undan så att man kan pynta och sånt i lugn och ro sedan brukar se till så att alla julklappar är klara i slutet av november.
1 advent: julgardiner och adventsstakar kommer fram, julblommor och juldukar läggs på borden,
mellan 1 och 2 advent: bak inför lucia, gör även en del av julgodiset, skriver och skickar alla julkort!
mellan 2 och 3 advent: lägger in sillen, och resten av julgodiset, bakar doppebröd som jag fryser ner,
3 advent om vi har plastgran så klär vi den och så pyntar vi med hundratals tomtar (känns det som) har vi riktig gran klär vi den några dagar före julafton
i början av julveckan handlar jag allt som har bra datum och inte blir dåligt i en billig affär, dagen före julafton köper jag det sista på lokala affären, kostar mer men slipper knö och stressa med alla andra =)
dagen före julafton gör jag klart julskinkan och tar upp bröd ur frysen, ställer ut julmusten på balkongen (om det inte verkar bli alltför kallt) gör en jansson som sedan får stå kallt och värmas på julafton.
på julaftons förmiddag står jag vid spisen, kokar doppekött, köttkorv, gör omelett med svampstuvning, ägghalvor, lägger upp lax och tar fram sillen osv =)
sedan på julaftons kväll värmer vi jansson och steker köpta småköttbullar och prinskorv enkelt och lätt lagat =)
Nu längtar jag ju ännu mer =)