Inlägg från: Fru Hurtig |Visa alla inlägg
  • Fru Hurtig

Jag längtar till jul!!!

Den första advent sätter vi upp julsakerna (ALLT utom julgranen) Får dock vara glad om utebelysningen kommer upp till 2 advent, då gubben inte är särskillt traditionsenlig. De kan även börja sättas upp dagen innan men tänds absolut inte förrän söndagen. Sedan börjar jag o sonen gå igenom alla våra julfilmer. Jag börjar läsa Charles Dickens - en julsaga (ska hyra den på dvd nu, den har ju kommit ut med Jim Carrey)
    Vi äter pepparkakor o dricker glögg o julmust. Vi bakar pepparkakor o lussekatter.

Det ska bakas julgodis, gubben gör Mozartkulor o jag gör citronknäck o vanlig knäck, ibland chokladkola, chokladbollar hör vår jul till med, men de ligger redan färdiga i frysen. 
    I år har jag ont av foglossning o ryggont, så vi får se vad jag orkar med. Eftersom jag jobbar inom vården måste jag ibland jobba jul o så, men i år kommer jag att vara helledig från ca 2 veckor innan jul, så jag hoppas att jag orkar med det sista utan att få allt för ont eller bli för trött.

• Fru Hurtig
    Neelah skrev 2010-11-21 11:30:41 följande:
    Mina föräldrar var alkoholister, så jularna när jag var liten var inte heller speciellt roliga. Jag fick inte uppleva en "riktig" jul förrän jag träffade min man. Nu vet jag hur underbar julen kan vara och sen min mamma dog och pappa blev nykter har julen varit bra med familjen också och i år ska vi åka till pappa på julaftonen och jag VET att det kommer bli mysigt. Visst är det hemskt och jobbigt med en massa negativa minnen, men du måste försöka göra dig fri och fira jul på det sätt du vill. 
    Samma här, min föräldrar var också alkoholister. De var skiljda o jag bodde hos pappa. Kommer så väl ihåg ett år då jag var ca 5 år o hade tjatat till mig mina julkappar innan julafton o pappa gett med sig. Han sa visserrligen att jag inte skulle ha några på julafton, men jag fattade inte riktigt att han menade det, så julafton kom, jag hade inga julklappar men dock en pappa som låg däckad i soffan hela julen, jag fick klara mig själv.
    Bestämde att jag ALDRIG skulle utsätta mina barn för liknande, så jag tar inte ens ett glas cider på julen.  Inte för att det skulle vara nån fara men jag har blivit alltför anti.
    När pappa träffade sin sambo när jag var runt 10 år ställde hon ett ultimatum på honom, henne eller spriten. Tack o lov valde han henne o blev sedan nykter. Jularna efter det har varit underbara.
    Jag fattade inte att det kunde vara så. Nu är man helt o hållet "juloman"!
  • Fru Hurtig
    Neelah skrev 2010-11-21 16:09:59 följande:
    Kanske är det så att vi som har varit med om riktigt tråkiga jular vill kompensera det genom att ge barnen fantastiska jular.
    Ja, det är nog så.
  • Fru Hurtig
    Baronessan skrev 2010-11-21 18:44:59 följande:
    Så här ser det ut i vårt kök! Tomte

Nu hänger Georg Jensen-dekorationerna uppe i kransen/lampan ovanför bordet.
    Underbart! :)
    Neelah skrev 2010-11-21 19:47:10 följande:
    Nu är vår nalleby uppe. Så här ser den ut när den är tänd och det är mörkt i rummet: 

Urmysigt! Längtar tills vi sätter upp våra julsaker nästa vecka, har också en julby (tomtens verkstad tror jag), Tyvärr så gnisslar den ganska högt när man har på den.
  • Fru Hurtig
    Annanym skrev 2010-11-22 09:02:15 följande:
    Jag måste fråga en sak. Tycker ni att julmust är den optimala drycken till pepparkakor? Själv gillar jag inte alls den kombon utan vill ha mjölk till pepparkakor eller i andra hand kaffe. Glögg funkar om man har salt pålägg på kakan, men inte till bara kakn tycker jag. Det är nog det att det blir alldeles för sött för min smak.
    Jag skulle lika gärna kunna dricka mjölk till pepparkakorna, tycker det också är jättegott, det har nog bra blivit julmust just för att jag älskar det så mkt.

Tur att smaken är som baken ;)
  • Fru Hurtig
    fie m melwin skrev 2010-11-22 11:37:06 följande:

Så myssigt att sitta å läsa i den här tråden!

Fundera skarpt på om jag skulle börja städa å putsa fönster här idag.. Å när man ändå är igång är de då inte lika bra att sätta upp julgardiner å stjärnorna oxå då?!

Bruka vara hård å inte ta fram något innan första advent men iår blir de stressigt..

Jag är fruktansvärt trött å orkeslös å när jag är hemma är barnen oxå hemma åkräver sitt!

Ja i år blir de nog en tjuvstart:)

Ska ockspå putsa fönster idag. Ska sätta igång så fort jag druckit upp mitt té. Tack o lov putsade jag utsidan igår, så jag har "bara" insidan kvar. Fick dock väldigt ont av foglossning igår när jag klängde upp o ner på stolen. Idag behöver jag dock inte göra det. Bra med lågt i tak ;)
    Tyvärr kan jag inte sätta upp gardiner o så idag då de ligger i lådor på loftet. Varken kan eller får klättra på stegen. Dessutom kan jag inte få ner lådorna själv då de är tunga o det står en massa saker i vägen nedanför.  Så jag får snällt vänta tills helgen då gubben får hjälpa mig. Men det vore i alla fall skönt att få putsat fönstrena till dess. Hoppas bara inte kattkräken gör en massa tassavtryck på dem igen. Det gjorde de samma dag sist jag putsade fönstrena. Tacksamt! :) 
  • Fru Hurtig

Jag kommer inte ihåg vilken jultråd (har skrivit i ett par stycken) men det var nån som skulle göra pepparkakskladdkaka. Jag hittade receptet på nätet o gjorde den idag. Åt den tillsammans med glass. Fick lite extra julkänsla då det luktade pepparkaka i köket. Sitter även o klolla reklamblad på olika julpynt mm. Längtar SÅÅÅ mkt!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!