Inlägg från: sugarrush |Visa alla inlägg
  • sugarrush

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Halmstadtjejjen skrev 2011-03-08 08:43:07 följande:
    hihi det där med feber är lite svårt eftersom jag har en förmodad svininfluensan åxå just nu!
    Haft hög feber sen i fredags.... Får köra på smärt tecken då!
    Tampong har jag redan gissat att jag inte ska ha och sex känns avlägset just nu....
    Åh bara hoppas att det går snabbt nu då tills kroppen återställer sig!
    Jag har alltid sett mf som något som händer andra- inte MIG.Precis som alla andra hemska saker. Kunde aldrig föreställa mig hur det är....
    Nej samma här. Trodde ALDRIG att något sådant hände mig.
    Men sedan, när man berättar om att man haft mf, så visar det sig att många andra i ens närhet också har haft mf... bara det att man inte pratar om det.

Usch då för svininfluensa! Krya på dig!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush

Mimmi, jag håller alla tummar och tår! Det går säkert fint. Hoppas Gyn hittar anledningen till blödningarna! Kram!

• sugarrush

Jag är RH positiv. Men har inte koll på vilken blodgrupp jag har.

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    MCT79 skrev 2011-03-09 14:44:40 följande:
    Om man får ett senare mf än v7-8 när moderkakan är "igång" så får man spruta på samma sätt som efter en normal förlossning. Detta pga risken att mamman har kommit i kontakt med bebis blod och därmed bildat antikroppar nästa barns blod.
    Men det kan inte orsaka mf.
    Jo men det har jag nog läst att det kan. Just den där förhöjda immuniteten, som kan komma av bl.a. antikroppar, är något som kan orsaka missfall, har jag för mig.
    När jag gjorde mf-utredning tog de immunologi-tester för att vara säkra på att jag inte "stötte bort" fostret, och att det var det som orsaka missfallen.
    Mina sprutor som jag tar är bra enligt läkaren för att de, bland annat, sänker kroppens immunförsvar. 

Eller också så har jag fått ngt om bakfoten.

Men som sagt, det är bara vid de missfall som sker efter vecka 7-8 som det är aktuellt att få en spruta efteråt.
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush

Jag känner mig mycket förvirrad... Men om det är så som du säger (känner mig osäker nu), varför får man spruta? Mot blodkropparna? Om man har antikroppar mot bebisens blodkroppar, vad kan det leda till?

Kanske är det en helt annan sak, den där immuniteten mot fostret som jag nämnde.. förmodligen är det så! För jag har bestämt för mig att jag testades mot förhöjd immunitet, som kunde leda till att fostret stöttes bort, men sedan så fick jag ju resultatet att det inte var förhöjt så det var inte anledningen till våra missfall..
    Hmm svårt det här....

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush

Natur, jag vet hur det känns.
    Jag kände att jag tappade meningen med livet i vissa perioder där vid missfallen. Jag startade faktiskt en anonym tråd i känsliga rummet om det för några månader sedan, och fick svar från många som kände likadant! Det kändes så befriande och skönt att det var många som gick i samma tankar (låter konstigt att det är skönt att andra mår dåligt, snarare var det skönt att så många förstod hur man kände).

Ett tips: Om du vill kan du ringa till kvinnokliniken där du bor och be att få träffa en kurator. Det hjälper många. Det kanske kan vara värt ett försök om du mår dåligt.
    Och ett annat tips: Om du har varit på ngn inskrivning kan du ringa till sin BM och fråga om du var RH+ eller -.

Stor kram!

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    MCT79 skrev 2011-03-09 16:21:50 följande:
    Ja immuniteten kollade de på mig med... tydligen är det mer om man har anlag för autoimmuna sjukdomar... reumatism, sköldkörtelsjukdomar etc.. då kan tydligen kroppen uppfatta fostret/embryot som nått som ska bekämpas och stötas bort...

Jag är lite förvirrad också.. men jag tror det som sker är att bebisens röda blodkroppar bryts ner under graviditeten, " Moderns immunsystem kan angripa barnets röda celler via moderkakan. Lindriga fall  kan leda till funktionshinder men vissa svåra fall har dödlig utgång." Men det här sker alltså inte vid första graviditeten utan vid efterkommande om barnet i första grav var positiv och mamman negativ..

Det nyfödda barnet drabbas av "hemolytisk sjukdom", typ blodbrist... en del lättare så det får gulsot (vilket de kan få utan att det har med rh att göra...), andra blodbrist och andra mycket svårare och kan tom dö.

Sprutan får man alltså för att man inte SKA bilda antikroppar mot bebisen Rh+ faktor... . Om man gör det så kan alltså nästa graviditet leda till att barnet drabbas av grav blodbrist och föds jättesjuk. Men jag kan inte se någonstans att det skulle öka risken för mf, men det är säkert som med allt annat.. alla är oense!

Har läst runt en massa nu, friskat upp mina kunskaper också, på en del ställen verkar man ge sprutan om man får mf före v6 men på andra ställen först om man får mf efter v12... å det hänger säkert ihop med oenigheten om när moderkakan verkligen tar över all funktion från gulekroppen...
    Shit vad du vet!
    Vad intressant! Och läskigt.... jag förstår att många blir lite oroliga som är rh-negativa.
    Tack så jättemycket för informationen.
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Natur skrev 2011-03-09 22:08:01 följande:
    jag har faktiskt vart hos en kurator och hon var med snälla ord värdelös, kanske inte för alla men för mig... men det är som du säger sugar inte konstigt att känna sig låg snarare normalt....

Leaeva du ska se att du orkar men som sagt en paus kan alla behöva...

mimmi underbart att höra att det gick så bra, nu bliré ordning på´t!

MCT=lexikon?! =)
    Ett tips: Jag hade också en urusel kurator! Men nu när jag blev gravid tog jag kontakt med psykologmottagningen på MVC på sjukhuset och fick en psykolog. Till henne går jag varje vecka, det är jobbigt men nyttigt och bra.
    Du kan ju alltid kolla om det finns några sådana.
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    skruttnorpan skrev 2011-03-10 08:30:45 följande:
    Ligger RÄTT mkt efter i diskussionen, men vad innebär Rh-positiv och hur märker man att man är det?
    Skruttis:
    Man är antingen PH-positiv eller RH-negativ.
    Är man RH-negativ får man en spruta efter förlossning eller missfall, så att man inte, vid nästa graviditet, bildar antikroppar mot barnets blod (om nu den nya bebisen i magen är RH-positiv).
    Är man PH-positiv så är det inget att fundera på, för är man positiv så bildar man inte antikroppar mot den nya bebisens blodkroppar även om denne är RH-negativ.

BM tar reda på detta i blodproverna vid inskrivningen. Är du nyfiken kan du ringa och fråga dem.
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush

Heja på tjejer!
    Här har ni en som verkligen håller tummarna för er! Vi behöver ett nytt stim in i plustråden!

Apropå att testa tidigt, jag är helt FÖR att testa tidigt. Mitt tredje missfall upptäckte jag för att jag testade tidigt, jag fick plus 3-4 dagar innan BIM, och sedan så började jag blöda 1-2 dagar efter BIM. Jag uppskattade verkligen i efterhand att jag fick vetskap om det där tredje missfallet, för det gjorde ju att jag fick en mf-utredning, och nu när jag är gravid igen har jag fått massor av hjälp och extra övervakning från sjukhuset.
    I mitt landsting funkade det nämligen såhär: När jag "bara" haft två missfall (vilken förstås kändes fruktansvärt jobbigt) så upplevde jag att sjukvården inte tog mig på allvar, de sade att det förstås bara var otur. Men när jag fått tre så blev jag mottagen med öppna armar och blev undersökt och omhändertagen. Nu får jag exempelvis ÅTTA ultraljud den här graviditeten (till skillnad mot de flesta graviditeter, där man bara får ett i v. 18).

Sedan så vill jag slå ett slag för albyl minor, 1/3 tablett om dagen. Jag tog det från ÄL, efter rekommendation från två oberoende läkare.  

LYCKA TILL ALLIHOPA!!!!!

Fjärde gången gillt?
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3