Inlägg från: LillaMy3 |Visa alla inlägg
  • LillaMy3

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Symptomen var PMS. Men det kan ju vara bra att veta hur det känns också. Så nu femte kure pergotime och tummar och tår skall hållas!

{#emotions_dlg.flower}JUNI{#emotions_dlg.flower}
    20 juni - Längtan efter liten (Mf,Mf,MA 2008,2009,2010 nu jäklar)
    27 juni Smälandsjänta ( 1:a försöket efter MF dec-09, MF maj-10)
    27 juni pinklove (1:a försöket efter MF 1:a juni-10)

28 juniPuttekulan (7:e försöket efter MF dec-09)

30 juni MCT79 (3:e försöket efter X jan-10)

{#emotions_dlg.flower}JULI{#emotions_dlg.flower}
    1 juli Pancakes (andra försöket, MA början på april-2010)
    1 juli Mimmi80 (2 försöket efter MF i april, även MF augusti-09)
    1 juli Pixan ( andra försöket efter mf i april, även mf feb)

HjärtaVi som väntar på mens eller ny ägglossning:Hjärta

LillaMy3.
    Tejj
    Polarbjörnen  (7:e försöket efter MF nov-09) förväntad ÄL ca 30-31 maj
    Väntan på en liten
    Jazmin (3:e försöket efter MF-maj-10 förväntad ÄL 23-24 juni.
    Havsklippan
    Mallanis
    LittleJunia (3:e försöket efter MA mars-10 och MF nov-09)

Hjärta Vi som tar en pausHjärta
    Maria204

Hur går det för er tjejer som vi inte hört något ifrån???
    Frikadellen
    Bechi
    Linda840406 
    Tess JH
    Kolbodatjej (4:e försöket efter MF nyårsafton-09)

GravidGravida
     Gravid
    Vi som plussat (namn+BF):
    Malten, BF 26/8 -2010
    MCH, BF 8/9 -2010
    LINO, BF 18/9 -2010
    Mabaja, BF 27/9 -1010
    MB73 BF 30/9 -2010
    Gosemysan, BF 4/10 -2010
    Nataliesliv 20/11 -2010
    Mikaela 1/12 -2010
    2 barns mamma84, BF 14/12 -2010
    Anna TheSunshine BF 29/12 -2010
    kajsalisa BF 2/1 -2011
    PåvägMotSyskon BF 5-6/1 -2011
    rontgensyrran BF 6/1 -2011
    Bev BF 10/1 -2011
    misslouie BF 17/1-2011
    fröken SJ BF 17/1-2011
    Sommaren2005 BF 24/1 - 2011
    Odd BF 7/2-2011
    pinklove BF 6/3-2011
  • LillaMy3
    Nu tog jag ju den osnygga listan. Får göra om...

{#emotions_dlg.flower} JUNI {#emotions_dlg.flower}

20 juni - Längtan efter liten (Mf,Mf,MA 2008,2009,2010 nu jäklar)
    27 juni - Smälandsjänta ( 1:a försöket efter MF dec-09, MF maj-10)
    28 juni - Puttekulan (7:e försöket efter MF dec-09)
    30 juni - MCT79 (3:e försöket efter X jan-10)

{#emotions_dlg.flower} JULI {#emotions_dlg.flower}
    1 juli - Pancakes (andra försöket, MA början på april-2010)
    1 juli - Mimmi80 (2 försöket efter MF i april, även MF augusti-09)
    1 juli - Pixan ( andra försöket efter mf i april, även mf feb)

HjärtaVI SOM VÄNTAT PÅ MENS ELLER NY ÄGGLOSSNINGHjärta
    Lillamy3
    Tejj
    Polarbjörnen (7:e försöket efter MF nov-09) förväntad ÄL ca 30-31 maj
    Väntan på en liten
    Jazmin (3:e försöket efter MF-maj-10 förväntad ÄL 23-24 juni.
    Havsklippan
    Mallanis
    LittleJunia (3:e försöket efter MA mars-10 och MF nov-09)

Hjärta  VI SOM TAR EN PAUS Hjärta
    Maria204

Drömmer HUR GÅR DET FÖR ER TJEJER SOM VI INTE HÖRT NÅGOT IFRÅN?
    Drömmer
    Frikadellen
    Bechi
    Linda840406 
    Tess JH
    Kolbodatjej (4:e försöket efter MF nyårsafton-09)

Gravid GRAVIDA
    Gravid
    Vi som plussat (namn+BF):
    Malten, BF 26/8 -2010
    MCH, BF 8/9 -2010
    LINO, BF 18/9 -2010
    Mabaja, BF 27/9 -1010
    MB73 BF 30/9 -2010
    Gosemysan, BF 4/10 -2010
    Nataliesliv 20/11 -2010
    Mikaela 1/12 -2010
    2 barns mamma84, BF 14/12 -2010
    Anna TheSunshine BF 29/12 -2010
    kajsalisa BF 2/1 -2011
    PåvägMotSyskon BF 5-6/1 -2011
    rontgensyrran BF 6/1 -2011
    Bev BF 10/1 -2011
    misslouie BF 17/1-2011
    fröken SJ BF 17/1-2011
    Sommaren2005 BF 24/1 - 2011
    Odd BF 7/2-2011
    pinklove BF 6/3-2011
  • LillaMy3
    Pancakes skrev 2010-07-02 06:45:51 följande:
    Nähä! Inget blod alls när jag vaknade.så jag plockade fram grav.testet och skulle precis kissa på stickan när det kom en droppe blod. Så typiskt! Slapp slösa testet i alla fall.

Blä, varför var mensen tvungen att vara en dag sen för? Känns så mycket värre att få den idag än vad det hade gjort om jag fått den igår.
    Nej så trist. Dumma mens att luras så

*kram*
  • LillaMy3
    MCT79 skrev 2010-07-13 20:30:02 följande:
    Vafan! Min ÄL kom inte... skulle ha ÄL idag och sist hade jag pos utslag två dagar före... men inget idag heller!!  :((

Mina ägg har blivit vändstekta i denna värmen!
    Min äl verkar inte vara där den ska heller... Trodde den skulle vart som nu i helgen, men det tror jag inte den var.
    Testat med älstickor. De var lite starkare i slutet av förra veckan, men aldrig pos. Har varit så ca en vecka innan äl annars så jeg kanske måste vänta till slutet av denna veckan. Eller så var det då fast jag missade. Fast har inte känt som äl.

Blä för att vänta och undra var äl är
  • LillaMy3
    MCT79 skrev 2010-07-13 20:53:23 följande:
    Dina kanske också blivit stekta.. ;)
    Ja det eller kokta
  • LillaMy3
    Odetta skrev 2010-07-15 16:55:29 följande:
    Jag tror att det har men hjälpämnen att göra, att medicinerna helt enkelt är olika uppbyggda, även om huvudingridiensen är den samma. Annars kan jag inte förstå att en tablett som är mer än 3 ggr så stark är receptfri för barn medans den andra än totalt receptbelagd.
    Det är inte styrkan det hänger på, utan indikationen. Dvs vad den är till för. Albyl minor har som indikation smärta. (feber bara efter kontakt med läkare) medans Trombylen är på indikationen blodförtunnande. Så det är inte läkemedlet i sig som det hänger på här, utan orsaken till att man tar det. Att man behöver blodförtunnande brukar vara något som man behöver gå till läkaren för, men lite ont inte. DÄREMOT så vid feber så skall man gå via läkaren för att få albyl till barn (acetylsalicylsyra är inte bra till barn med feber. Kan bli kraftiga biverkningar som man inte önskar)

Magnecyl är också asa.

Ingen av dessa är en depot-tablett eller har några egenskaper som gör att de egentligen fungerar olika, utan det funkar helt likadant.

Hoppas detta klargjorde lite Kände att jag ville förklara när jag kunde.
  • LillaMy3
    Odetta skrev 2010-07-15 22:26:12 följande:
    TACK

Ja, jag har funderat på det också...att det skulle vara hjälpämnen var bara min lilla teori. Men då förstår jag lite bättre   

Fast....vad jag fortfarande inte förstår är varför dem tabletterna med så höga doser av acetylsalicylsyra INTE är receptbelagda och Trombylen som bara innehåller 75mg, dem är det. Och varför i alla sin dar är läkarna så emot att skriva ut det om man ju, om det verkligen inte är någon skillnad på medicinerna, bara kan köpa en annan medicin receptfritt på apoteket och självmedicinera? Ligger det inte i läkarnas intresse att mediciner används rätt?

Ja, många frågor. Men vad coolt om medicinerna verkligen är identiska i innehållet, den kunskapen kan hjälpa rätt många som har läkare som vägrar låta dem testa Trombyl...

*kram på dig*
    Hur läkemedel godkänns är nog ofta ett mysterium för många. Håller med om att det är konstigt att den svaga är på recept och den starkare utan. Men som sagt det hänger på indikationen

Håller  med om att de hellre borde skriva ut, än att man självmedicinerar, men de vågar väl kanske inte....
  • LillaMy3
    MCT79 skrev 2010-07-16 17:05:21 följande:
    Det är stor skillnad mellan de två. Albyl är antipyretisk (mot feber) antiinflammatoriskt och smärtstillande. Trombyl är ett trombolytika, vilket enkelt förklarat betyder att det inte bara är blodförtunnande utan också LÖSER proppar som uppstår. Det ges t.ex. vid akut hjärtinfarkt.

Det är korrekt att den verksamma substansen är den samma man farmakologi är lite mer komplicerat än så.
    Jag antar att om MF beror på proppbildning så kan albyl minska risken för proppar medan trombyl också kan lösa upp dem.
    Får man en propp när man äter Albyl blir det troligen mf ändå medan Trombyl kan lösa den. Det här är alltså bara spekulationer från min sida!

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer!
    Du har delvis rätt Indikationen på albyl är mot smärtor, och trombyl löser proppar MEN det är acetylsalicylsyra (asa) i bägge (den verksamma substansen). Ingen utav dem har heller någon speciell formulering av tabletten (tex depot, enterotablett) så de tas upp i kroppen i stort sett helt lika också. Asa ges mot feber och värk (magnecyl, albyl) och som blodförtunnande (trombyl.) Tar man ofta asa mot värk/feber så ökar man blödningsrisken avsevärt!! Dvs det är bägge och. Bara olika styrkor...

Farmakologi är knepiga saker. Jag är apotekare och läst fem år på univerisitet och hoppas jag har hyfsad koll i vart fall tycker jag

Men inte lätt att vara uppdatera på senaste rönen om allt.... Så jag missar ju säkert ett och annat. Men just i detta fallet så tror jag min förklaring blir riktig.

Sen så är det ju så att det bara är läkaren som får ge råd om behandling när indikationen inte klassas som "egenvård" så jag skulle aldrig ge råd till någon med mf att ta annat än det läkaren säger. Men det har ju med lagar och regler att göra Men sen vad den enskilda gör (så länge det inte är direkt farligt) tycker jag man får bestämma själv.

Hoppas detta klargjorde lite

Nu skall jag försöka hitta på ngt kul att se på tv ikväll så jag inte sitter och klurar på var min äl är eller varför min kropp inte behagar att uppföra sig och få äl på vettig tid efter pergotime. Är på kur fem nu. Fick mf på kur tre och de andra har inte funkat. Uff. Får nog ta mig en tur till till läkaren i augusti om kroppen fortsätter strejka. Får be henne undersöka allt och inget så jag i vart fall vet varför kroppen är dum. Men så enkelt är det antagligen inte....
  • LillaMy3
    Happiness skrev 2010-07-16 20:29:23 följande:
    Varför är Armour Thyroid ett licens preparat? Fråga nr 2...Vet du vad Porcine innehåller och varför det är klassat som ett hälsopreparat? Ok jag vågar mig på en till....Hälsopreparatet Adrenal, känner du till det?

Kram från Happi
    Bara kasta på

Men det var svåra frågor... Jobbar inte i sverige längre så jag har inte stenkoll på det som inte är godkända prep i sverige, men armour thyroid bör vara ett licensprep. Det är, om jag inte mins helt fel, ett preparat som är tagit från sköldkörteln på gris och innehåller därför lite mer (både t3 och t4) än "vanlig" levaxin som bara är syntetiskt  T4.

De andra måste jag kolla upp.

Slog upp Porcine och det betyder "grisliknande" skulle tippa på att det kanske är liknande armour thyroid fast antagligen inte godkänt som läkemedel eftersom jag inte hittar det bland dem, utan var tvungen att googla. Det betyder att framställningen och säkerheten inte är så strängt kontrollerad som för lm.

Adrenal låter som någon form av kortisonprep. Adrenal gland, binjuren, producerar ju kortikosterioder man behöver i kroppen. Adrenal kan kanske ha med det att göra. Känner inte till det.
  • LillaMy3
    MCT79 skrev 2010-07-16 17:08:08 följande:
    Jag tänkte bara uppdater om att mina stekta ägg såhär i värmen bestämde sig att lossa två dagar senare än planerat. Sexat i värmen har vi, otroligt spontant... heh.

Hoppas det tar sig nu!

Färnevik, ha inte ångest över Trombylen det kan mycket väl räcka med Albyl!!  *KRAM!*
    Mina kokta ägg verka ta tid på sig att lossna. Inget pos ältest ännu, men äl-flytningarna har fått väldig fart.
    Sen så känner jag mig som en uppbåst ballong med ömmande äggstockar så kanske ägget släpper i helgen.

Hoppas. "spontansex" varannan dag börjar kännas lite ospontant.... Typiskt mig att planera allt och göra scheman
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3