-
Låter bra det!sassa07 skrev 2010-10-11 10:26:25 följande:jag äl testar inte!! för jobbigt och stressigt! Jag är på dag 20 av ca33 dagar så hoppas att det är äl! Vi myste i lördags... yes han ska bli påhoppad!
-
Hej alla tjejer! Hoppas att ni får en trevlig helg.
Jag har en fråga till er angående känningar mellan äl och mens. Har ju läst här inne tidigare att det är vanligt med mera känningar mellan äl och mens när man äter Pergo. Jag fick på äl+10 ordentliga känningar och var helt säker på att mensen skulle komma om några timmar. Känningarna höll i sig hela dagen och igår (äl+11) var de som bortblåsta. Har även haft, ursäkta detaljerna, vattniga flytningar i två dagar. Testat negativt både igår och idag.
Vad ska man tro? Är det normalt att få mensvärk som sen försvinner? I vanliga fall får jag känningar max en halvdag innan mensen och sen kommer den. Nu kan jag ju inte låta bli att hoppas, eftersom jag tycker att kroppen beteer sig annorlunda.
Ha det gött alla! Själv sticker jag till jobbet nu... -
Jaha, så kom mensen imorse . Men jag är iaf glad över en normal cykel med 12 dagars lutealfas. Detta då mina cykler innan Pergo var helt störda, ofta med en lutealfas på 4 dagar. Till veckan får jag svar på mitt blodprov, om jag ens haft äl, vilket jag tror för det känndes rejält vid tiden för positivt ältest. Nu är det nya tag som gäller, denna månad utan pergo då jag ska äta varannan månad. Lycka till alla ni andra!
---------------------------------------------------
sassa07 -Jag slutade med p-pillrena i jan 2010. Första pergokuren denna omgången. Själv då?
--------------------------------------------------------
MD77 - Lycka till! -
Hur blir eran mens efter Pergo? Tycker att jag haft mycket sparsam mens idag och alltid ska man ju börja oroa sig för något nytt, som tex en tunn slemhinna.
----------------------------------------------------
Fimpen72 - Utan Pergo fick jag äl (om jag nu ens hade någon) kring dag 23, men Pergo blev det dag 19. Ska ringa imorgon och få svar på om det verkligen var en äl. -
MD77 skrev 2010-10-18 06:43:51 följande:Jag har ordentlig mens, mycket i ca 2-3 dagar sen blir det lite mer sparsamt i 4-5 dagar.
Har du varit och gjort VUL någon gång? Dåe kan de se hur din slemhinna ser ut.Jag har gjort vul 2 ggr, ena gången hade jag bra slemhinna, det var innan pergon. Andra gången var det inte rätt tidpunkt i månaden. Jag får ju inga vul under pergokurerna, endast blodprov. Men min mens kom igång lite mera igårkväll och inatt, så nu är jag inte lika orolig längre. Sen ska jag ju bara ta varannan månad, så då kanske slemhinnan inte påverkas lika mycket hoppas jag.
Stort lyckla till på din resa!!!
sassa07 skrev 2010-10-18 08:18:12 följande:Skit att din mens kom! Nya tag
Vi har försökt sen Mars -09!!! Så här går psyket som en berg o dalbana!!!Ja, berg och dalbana känner jag igen, även om vi inte försökt lika länge. Men man får ta nya friska tag!
-
Vad skönt att du fick den hjälp du behöver utan att behöva kämpa för den. Att man ens ska behöva bli förvånad när man bli tagen på allvar, det borde ju vara så varje gång. Lycka till denna månad nu!ellenkey skrev 2010-10-18 10:59:53 följande:Hej tjejer!
Nu har jag varit hos gyn och han var jättebra, tog mig på allvar direkt.. skönt! Såg en äggblåsa på 13mm idag på dag 17, han trodde att ägget skulle släppa tors-fre så det verkar som jag har egen äl denna månad för en gångs skull!! Vidare så skrev han ut progesteron mot min korta lutalfas, det var en självklarhet att jag skulle få det sa han, så jag hade inte behövt oroa mig hihi.
Ska försöka denna månad o blir det inget blir det pergo ändå sa han eftersom min mens är så oregelbunden.
Fimpen: Löjligt att du inte får pergo när du har pco och att det inte beror på din övervikt!
---------------------------------------
k berg - Ja, vi kan ju inte göra annat än att kämpa vidare! Vore ju dumt att ge upp . -
Jag säger bara en sak: Jisses!!!
Pratade nyss med gyn, ringde i fm för att få svaret på mitt blodprov som jag tog exakt 7 dagar efter äl, för att kolla progesteronet. Nu ringde sekreteraren tillbaka och jag fick veta att provet såg bra ut. Gynläkaren hade sagt att jag hade haft en mycket fin ägglossning .
Jag frågade, nyfiken som jag är, om jag fick veta värdet, och höll på att rammla av soffan när hon svarade 204. Inte undra på, så ont som jag hade den natten då det var äl på gång. Nu kan jag ju inte låta bli att oroa mig lite för överstimulering, med ett sådant skyhögt värde. Men jag fick ju inga instruktioner från gyn om att dra ner på dosen utan jag ska fortsätta med Pergo varannan månad enligt ursprungsplanen. Så jag anntar att det kommer finnas kvar i kroppen till nästa månad, när enkeldos gav ett sådant resultat.
Hur har era värden sett ut? -
sancia skrev 2010-10-18 17:14:36 följande:
Vet knappt om jag vågar skriva detta, men jag har idag sett ett litet hjärta slå väldigt fort! Och enligt VUL var jag på dag 7+2 vilket ju stämmer bra med 7+1 som jag räknat fram.
Nu funderar vi hur vi ska fira!
Underbart!
-
Hur har era progesteronvärden sett ut tjejer?
Jag fick veta igår att jag hade haft en mycket fin ägglossning enligt gynläkaren. Med ett värde på 204!!!
Inte undra på, så ont som jag hade den natten då det var äl på gång. Nu kan jag ju inte låta bli att oroa mig lite för överstimulering, med ett så högt värde. Men jag ska fortsätta ta enkelkur Pergo varannan månad. Jag får snällt lita på min gynläkare och hoppas på samma fina äl även denna månad, utan Pergo. -
Det är tydligen väldigt olika vilken uppföljning man får när man tar Pergo. Vissa får ju både VUL och blodprov. Håller tummarna på att det tar sig denna gången för dig!LillaMy3 skrev 2010-10-19 10:17:23 följande:Jar har aldrig tagit progesteronvärdet. Tagit väldigt lite blodprov totalt sett faktiskt hos denna gyn. Bad om att få ta fler prover här nu i höstas, och fick väl om jag ville, men läkaren tyckte inte det var någon poäng egentligen. Orkade inte diskutera saken med henne så jag struntade i det.
Här är äl nog precis över. Hade som mest ont i äggstockarna i torsdags, sen bara lite ömt som gradvis blir mindre. Pos ältest i söndags, men tydligt svagare dagen efter. Så jag antar att äl var söndag kväll, måndag förmiddag någon gång. Var med sambon lördag söndag och måndag, hoppas det räcker. Detta var min femte pergokur sen i januari i år. Har fått äl på dag 25-26 hela tiden, men nu var det plötsligt på dag 17. Hoppas det är ett bra tecken. Sonen blev till på första kuren för två år sen. Då hade jag äl ca dag 17-20 tror jag.
Usch nu är det två lååååååånga veckor kvar med "hoppashoppashoppas". Försöker att inte känna efter, men det är inte så lätt....