• Eddam

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Hej!!

Min mens och ÄL har strulat sen sonen slutade amma så nu har jag fått Primolut Nor för att få igång mensen för att sedan börja med Pergotime!

Finns det fler i ungefär samma sits? Fler som snart ska börja med Pergotime??

• Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??
  • kaakis
    Fimpen72 skrev 2010-10-25 12:10:24 följande:
    Det är identiska så de påverkar likadant.
    Vill du komma ifrån Pergo kan du be din läkare att få prova Femar.
    Fungerar bättre än Pergo och påverkar inte slemhinnorna...
    Men dyrare och är väl inte så ofta använt inom fertiliteten i sverige.

Femar har mindre risk för flerbörd, bättre chans för graviditet eftersom den ger tjockare slemhinna och bättre sekret. Iallafall i den studien jag läst på om.

Barnlängtan åt väl utländska och fick undersökningar.
    Jag får inte det men vet ju hur jag reagerade förrut när jag åt pergo.

SORRY för mitt mysko inlägg här uppe, kissemisse gick på tangenterna.
    Det är lungt...märktes inte så mycket Skrattande, det skulle se värre ut om min byracka som vägen ca45 kg skulle gå på tangentbordetCool...
    Men vad mysko att de inte skriver ut Ferma om det är bättre????? Trög kaakis tänker....
    Skall jag vara ärlig så betalar jag gärna mer pengar om det är bättreSkäms, vad gör man inte för att lyckas. Det här tar ju på psyket.
  • kaakis
    Fimpen72 skrev 2010-10-25 12:07:27 följande:
    Vissa läkaren skriver ut varje månad och vissa varannan.
    Min kompis som fick tre mogna ägg från enkel kur fick sexförbud och ska inte äta förrän i december igen.
    (hon åt i september)
    Så de gör väldigt olika de där läkarna..

Goldpharma har ju varit guld för mig =)
    eftersom läkarna vägrar pga mitt BMI så beställde jag helt enkelt själv.
    Hade ju bestämt att beställa Femar denna gång eftersom det inte påverkar slemhinnor/sekret men jag blev snål och tänkte ge Pergo ngn månad till innan jag byter.
    När jag åt pergo 2004 tog det sig på tredje kuren men nu har jag tre faktorer som påverkar som jag inte hade då.
    Övervikt, åldern och ett kejsarsnitt.

Jag tyckte att jag inte hade så mkt fertilt sekret förra månaden, hoppas på bättre nu när jag äter gurkörtolja.
    UScha mig vilka bamse kapslar.
    Hur är det med bidrottningsgelétabletter och grapejuice?? är det något att ha?
  • Fimpen72
    kaakis skrev 2010-10-25 12:23:09 följande:
    Det är lungt...märktes inte så mycket Skrattande, det skulle se värre ut om min byracka som vägen ca45 kg skulle gå på tangentbordetCool...
    Men vad mysko att de inte skriver ut Ferma om det är bättre????? Trög kaakis tänker....
    Skall jag vara ärlig så betalar jag gärna mer pengar om det är bättreSkäms, vad gör man inte för att lyckas. Det här tar ju på psyket.
    http://www.ivf.com/clom.html
    http://www.ivfnewsdirect.com/?p=182
    Här kan du läsa om pergo vs femar.
    Pergo= clomiphene
    Femar=letrozole

The study comprised of 1,387 PCOS women with previous failure to clomiphene citrate treatment, who were divided into three groups to receive letrozole (Group A); clomiphene citrate with two doses of rFSH (Group B); and continuous rFSH administration from day 2, until human chorionic gonadotropin (hCG) injection (Group C). Ovulation, cycle cancellation, pregnancy, and miscarriage rates in the three groups were observed as follows: Group A Group B Group C Ovulation Rate 79.30% 56.95% 89.89% Cycle Cancellation Rate 20.70% 43.05% 10.11% Pregnancy Rate 23.39% 14.35% 17.92% Miscarriage Rate 13.80% 16.67% 14.52%

Femar kan ge fosterskador om man äter dem under graviditeten så det är viktigt att utesluta grav.
    Men pergo är inte heller så himla bra att äta under grav men det är ju meningen att man ska äta dem under mensen så det ska ju inte behöva inträffa.
  • Fimpen72

Kaakis - vet tyvärr inte så mkt om bidrottning, har bara läst att det kan ändra cykeln typ att man får senare ÄL
    Grapejuice har jag aldrig läst i samband med fertilitet bara uvi:er..

Attans vad trist tabellen blev.

Det ser du bättre på hemsidan.
    Femar gav fler graviditeter och färre missfall och fler ÄL än pergo kan man väl sammafatta det som.

• kaakis
    Fimpen72 skrev 2010-10-25 12:32:59 följande:
    Kaakis - vet tyvärr inte så mkt om bidrottning, har bara läst att det kan ändra cykeln typ att man får senare ÄL
    Grapejuice har jag aldrig läst i samband med fertilitet bara uvi:er..

Attans vad trist tabellen blev.

Det ser du bättre på hemsidan.
    Femar gav fler graviditeter och färre missfall och fler ÄL än pergo kan man väl sammafatta det som.
    Skall nämna detta för läkaren onsdag, känns inte som om jag vill fortsätta med Pergo, då det inte ger några resultat.
    Hoppas att han lyssnar och inte viftar bort detta med ÄLflytningar..han verkar inte tycka att det är viktigt medans jag anser att det var orsaken till att vi inte lyckades denna månad..
    Borde kanske ha utbildat mig till läkare istället Tungan ute
  • Fimpen72
    kaakis skrev 2010-10-25 13:19:58 följande:
    Skall nämna detta för läkaren onsdag, känns inte som om jag vill fortsätta med Pergo, då det inte ger några resultat.
    Hoppas att han lyssnar och inte viftar bort detta med ÄLflytningar..han verkar inte tycka att det är viktigt medans jag anser att det var orsaken till att vi inte lyckades denna månad..
    Borde kanske ha utbildat mig till läkare istället Tungan ute
    Du kan ju söka på Femar på familjeliv. det är ju några som bett läkaren att skriva ut det. Fast jag inte har inte letat så noga så jag vet inte om de fick det eller inte.
  • mira69
    kaakis skrev 2010-10-25 11:49:06 följande:
    Lägger in mig..

{#emotions_dlg.flower}  BIM-lista  {#emotions_dlg.flower}

Rose83 : BIM 14/10
    Sassa07: BIM 24/10
    MD77: BIM 31/10
    k berg: 1/11
    GakkenLive ca 1/11
    LillaMy3 BIM ca 1/11
    Barnlängtan ca 7/11
    Fimpen72: - BIM 16/11
    Catlover: BIM?
    mira69: BIM 19/11
    Kaakis: 24/11 antar jag 

Gravid Gravida Gravid

Sancia:  BF 11-06-04
    Syskonmaking BF 11-06-11
    sweetgirl89 BF 11-07-03
    Ändrade mitt Bim datum, eftersom mensen kom och jag nu är på dag 5. Den här månaden provar jag med bidrottninggelekapslar+glandin 25+ pergo. Vem vet kanske lite grapejuice också när ÄL inträffar, det ska ju göra sekretet mer "lättsimmat" har jag läst :)

Mitt internet har varit ur funktion ett tag, men har försökt läsa ikapp mig på alla era inlägg.

Grattis till er som fått + Underbart!!!

Välkomna till er som är nya!
  • kaakis
    mira69 skrev 2010-10-25 13:26:37 följande:
    Ändrade mitt Bim datum, eftersom mensen kom och jag nu är på dag 5. Den här månaden provar jag med bidrottninggelekapslar+glandin 25+ pergo. Vem vet kanske lite grapejuice också när ÄL inträffar, det ska ju göra sekretet mer "lättsimmat" har jag läst :)

Mitt internet har varit ur funktion ett tag, men har försökt läsa ikapp mig på alla era inlägg.

Grattis till er som fått + Underbart!!!

Välkomna till er som är nya!
    Förra månaden testade jag med Pergo+Bidrottningsgelé tabletter...dessvärre gick det åt skogen, då jag misstänker att det var Pergons förtjänst eftersom jag blev torr, läste att du kör med grapejuice. Är det så att du också blev "torr" av pergon? kan det hjälpa med grapejuice??
    Och tack för välkomnandetSolig 
  • kaakis
    Fimpen72 skrev 2010-10-25 13:22:35 följande:
    Du kan ju söka på Femar på familjeliv. det är ju några som bett läkaren att skriva ut det. Fast jag inte har inte letat så noga så jag vet inte om de fick det eller inte.
    Uuuuu, verkar vara jättesvårt att hitta rätt information....Jag får ta det ikväll i lugn och ro..
  • mira69
    kaakis skrev 2010-10-25 15:05:48 följande:
    Förra månaden testade jag med Pergo+Bidrottningsgelé tabletter...dessvärre gick det åt skogen, då jag misstänker att det var Pergons förtjänst eftersom jag blev torr, läste att du kör med grapejuice. Är det så att du också blev "torr" av pergon? kan det hjälpa med grapejuice??
    Och tack för välkomnandetSolig 

kaakis: Nej jag har inte märkt av torrhet, snarare tvärtom. Jag har däremot läst att grapejuice gör sekretet tunnare och därmed är det lättare för spermier att simma (även hostmedicinen Bisolvon har denna effekt). Nedan har jag kopierat en lista på vitaminer och dess inverkan för fertilitet. Hittade den i en annan tråd och hoppas att tjejen som skrev den inte misstycker. Läs och se om du kanske kan tillföra lite vitaminer.

A-vitamin: Brist kan ge torra slemhinnor och minskat livmoderhalssekret. Välj betakaroten (inte retinol eftersom det i höga doser kan ge fosterskador). Till BIM

B6-vitamin: Hjälper till att reglera hormonerna. Brist kan bl.a. leda till förkortad lutealfas. Under några månader kan man äta 50-100 mg per dag. Till BIM

B9-vitamin (folsyra): Behövs för befruktningen och den tidiga celldelningen hos embryot. Lämpligt dagsintag är 2 mg per dag. Tilll BIM

B12-vitamin: Symptomen vid brist är ungefär samma som vid folsyrabrist (minskad chans för befruktning och ökad missfallsrisk). B9 och B12 förstärker och kompletterar varandra och bör därför tas tillsammans. Lämpligt dagsintag är 1000 mikrogram per dag under några månaders tid. Till BIM

E-vitamin: Hjälper till att förbättra äggkvaliteten, reglera ägglossningen och bygga upp livmoderslemhinnan. Under några månader kan man ta 300 mg per dag. Till BIM

Magnesium: Viktigt för den kvinnliga hormonbalansen. Till BIM

Zink: Hjälper till att stabilisera östrogen och progestoron, vilket har stor betydelse för ägglossning och befruktning. Under några månader kan man äta 50 mg per dag. Vid långvarig konsumtion bör man även äta tillskott av koppar, eftersom ett högt zinkintag kan leda till kopparbrist. Till BIM

L'Arganin: En aminosyra som kan hjälpa till att bygga upp livmoderslemhinnan och förbättra äggkvaliteten. Lämplig dagsdos är 1,5-4 g per dag. Till ÄL

Munkpeppar (Vitex agnus castus): Hjälper till att reglera hypofysens aktivitet och sköldkörteln och kan därigenom stabilisera hormonbalansen hos kvinnor. Hjälper till att reglera menscykeln och motverka en avkortad lutealfas. Ska enbart ätas från mensens första dag fram till ägglossning. Till ÄL

Hallonbladste: Kan hjälpa ett befruktat ägg att fästa i livmoderslemhinnan och sitta kvar. Man kan dricka hallonbladste under hela menscykeln.

Glandin 25 – hjälper till att reglera hormonbalansen och därmed förbättra chansen till ägglossning, samt att livmoderslemhinnan blir tillräckligt tjock. Till BIM

Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??