barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:13:23 följande:
Fimpen: Vad har du för BMI, om man får fråga. Du skrev 26 i ett tidigare inlägg, det är väl inget skäl för att inte skriva ut pergo! Det är ju nästan normalt!
Man har sett tydliga samband mellan effekt av pergo och BMI, men det är ju inte farligt med pergo även med högt BMI. Däremot ger lägre BMI fler äl, graviditer. Högre BMI är oftare klomifenresistenta.
Man kan ju inte begära att folk, typ över 35 år, ska gå ner massor i vikt, då hinner de ju bli alldels för gamla för att bli gravida överhuvudtaget.
Dock kan ju en rätt så liten viktminskining, 5%, förbättra effekten av pergo. Sen så har ju feta, högre risk för andra åkommor under graviditeten(preeklampsi, diabetes, fostermissbildningar mm), men det borde inte vara ett skäl att inte förskriva pergo.
he he.. BMI 26 hade jag före tvillingarna men redan då tyckte läkaren att jag ju var lite överviktig (suck):
Efter det har vikten rusat på höjden tillbaka på ca 100kg som jag vägde innan jag fick mitt första barn.
Men jag reagerar bättre på pergo nu är när jag var smal.
Nu har jag ju fått två ÄL på raken av enkelkur. När jag var smal fick jag en ÄL sen inte ÄL av enkel kur.
Det är ju själva ålder vs. vikt som är kampen. Jag hinner ju bli 38år innan jag har godkänd BMI och då är man ju för gammal istället.
Jag har gått ner i vikt långsamt. Från 124kg till 105kg på två år.