• mimmiboy

Tips på kliniker och priser, äggdonation utomlands

Hej,
    Jag och min man har varit på AVA-kliniken i Åbo i Finland. Man var tvungen att åka över på ett informationsmöte med en läkare först. Detta besök kostade 100 Euro.
    För att sen göra själva äggdonationen fick vi betala 7500 Euro. Vill man frysa in eventuella embryon som "blir över" kostade detta ca 350 Euro. Vi har nu varit över 2 gånger och det har tyvärr inte lyckats, men mitt intryck utav kliniken har bara varit positivt, professionellt och fräscha lokaler och det är 4-5 månaders väntetid. Det är dessutom ganska smidigt att ta sig dit. Vi har flugit över Arlanda-Åbo och det går på bara drygt en halvtimme. Därefter buss in till Åbo 20 min. Man behöver inte stanna något extra utan vi har åkt fram och tillbaka på samma dag. Tyvärr kostar det ju lite mer med flyg, men å andra sidan behöver man ju inte ta ut så mycket semester om det kan vara krångligt.

Nu har vi lagt ut så mycket pengar och ändå inte blivit gravida, men jag skulle gärna vilja göra ett nytt försök igen. Nu har vi tyvärr inte fler embryon i frys så vi måste börja om igen. Dyrt, men skulle det bli en bebis är det ju värt varenda krona.

Kram

• mimmiboy

Oj då, vi tittade bara på AVA-kliniken och tyckte att Finland verkade bra, dels med språket och även att det är hyfsat smidigt att ta sig dit, men kanske ska kolla lite mer om det blir ytterligare en gång...

Svar på tråden Tips på kliniker och priser, äggdonation utomlands