Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Roze skrev 2010-05-18 20:17:31 följande:
    Nawww, kalla du en pers för persiska och va stolt över din så kallad "svenska" seder.  
    De semantiska oppositionerna ser ut på följande vis:

perser-persiska
    iranier-iranska

Så enkelt är det.
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-18 20:21:08 följande:
    Hur tänker du nu? På vilket sätt skulle hennes språk säga nåt om mig?
    Läs inlägget på nytt och tänk till.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-18 20:24:00 följande:
    Que? Persiska Är ett språk inte ett namn på ett folkgrupp. Erkänn att du gjorde ett miss och ta det som en man.
    Varför skulle jag erkänna ett misstag när jag har rätt?

För sakens skulle ska jag länkar jag en källa hyfsat trovärdig källa:

g3.spraakdata.gu.se/saob/
    g3.spraakdata.gu.se/saob/
  • Maxipaxi
    Guerita skrev 2010-05-18 20:53:58 följande:
    Tröt argumenten för dig eller? Lågt, väldigt lågt, att börja klanka på hur någon hanterar svenska språket, någon som dessutom skriver på svenska bra mycket bättre än många etniska svenskar. Att du kan fem språk vet alla vid det här laget, även om man bara har orkat läsa var femte sida i tråden. Om du nu behärskar alla dess fem språken bättre än Roze gör svenska så är du bara att gratulera, du har lyckats lära dig 5 (eller 4) språk på modersmålsnivå och det är det inte många förunnat i vuxen ålder. Men det kanske räcker nu med stoltserandet? Ska du argumentera så argumentera i sak och inte i skit eftersom skiten garanterat kommer att träffa dig själv i ansiktet förr eller senare som någon vis person sa en gång.
    För att hon skrävlar, och då kan hon gott få litet mothugg!
  • Maxipaxi

Du är persiska
    Du talar persiska
    Du är iranska
    Du är från Iran
    Lisa är svenska
    Lisa talar svenska

*Du är persiska från Iran = FEL

Det är att ge samma info två ggr (tautologi), som t.ex.

Jag är svensk från Sverige

Begriper du?

• Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-18 21:27:04 följande:
    Du har fel. Att säga att man är perser och kommer från Iran är inte en tautologi. Iom att bara hälften av Irans befolkning är perser.
    Jo, eftersom alla perser har sitt etniska ursprung i Iran.
  • Maxipaxi
    Guerita skrev 2010-05-18 21:33:40 följande:
    Lisa är svenska. Lisa talar tornedalsfinländska. Också en möjlighet. Persien var ett land men är det inte längre. Alltså finns det i dagens läge inga persier eller persiskor då landet inte längre existerar. Däremot finns det ett land som kallas Iran och de som är därifrån är iranier. I Iran är persiska (ett språk som har överlevt sedan Persiska riket) det officiella språket. Hänger du med?
    Nja, 'tornedalsfinska' heter det väl ändå, eller meänkieli, som väl anses vara det korrekta begreppet idag. Men annars har du naturligtvis rätt.

Självklart finns det perser och persiskor. Att det inte finns någon nation som hör ihop med ett visst folkslag betyder ju inte att beteckningen av folkslaget förvinner för det.

Det finns ingen nation som heter Katalonien, men det finns flera miljoner katalaner, t.ex.

Hänger du med?
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-18 21:38:52 följande:
    Jag visade dig på Svenska Akademiens Ordbok, och ändå vägrar du inse faktum. Att tre personer hyser samma uppfattning betyder ju inte att de har rätt för det. Jag har rätt.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-18 21:41:02 följande:
    Men nu är jag inte pers utan just iranier, så det jag har skrivit i min presentation är rätt. Kan du ge upp???
    Ja, i så fall är du man...
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-18 21:41:47 följande:
    Det går även att säga att man är svensk från Sverige = Rikssvensk till skillnad från svensk från Finland eller svensk från Estland. Finlandssvensk resp. Estsvensk.
    Hahaha...ja, säg du det.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!