Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place
    Morse skrev 2011-08-16 22:44:16 följande:
    Om vi går efter definitionen av främlingsfientlighet så erkänner jag glatt att jag är främlingsfientlig och tycker även varje tänkande människa borde vara det. Den säger i princip att så länge man inte är kulturrelativist så är man främlingsfientlig. Vem tror på allvar att alla kulturer är exakt lika lämpade för alla samhällen? Tycker du att det hade varit dåligt att ta över vissa kulturella inslag från andra kulturer t.ex avrätta homosexuella? Grattis, då är du främlingfientlig!
    Men nu gör du väl om definitionen lite?
    Främlingsfientlighet handlar om att "människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."
    Som det står i TS.

Handlar alltså om människor, inte kulturen i sig.
    Visst, människor är kulturbärare. Men många homosexuella flyr ju t ex från länder där det är "kulturellt gångbart" att fängsla eller avrätta homosexuella.
    Våra lagar reglerar också avrättning av homosexuella och andra extrema exempel man kan komma upp med.
    Gör det människor som kommer från en kultur där det är accepterat mindre lämpade för vårt samhälle?
    Sedan kan vi ju ramla in på den stora frågan om exakt vad kultur är, vad det inte är, är statiskt.
  • Nice Girl Wrong Place
    Morse skrev 2011-08-16 23:01:58 följande:
    Flyr homosexuella från kulturen i sig eller människorna som försöker lyncha dem?
    Är det bra med människor vars kulturella värderingar inte går ihop med våra lagar?

Ja, människor från kulturer vars värderingar går tvärt emot vad som är allmänt accepterat i Sverige är mindre lämpade för vårat samhälle (så länge de inte assimileras) än vad människor vars kulturella värderingar stämmer bra överrens med vad som är allmänt accepterat i vårat samhälle.
    I ditt första inlägg lät det faktiskt som att du menade att avrättning av homosexuella är kultur, efter som du skrev att det var ett "kulturells inslag".
    Om människor är kulturbärare och därför mindre lämpliga för vårt samhälle, flyr de från en kulturella inslag, precis som du skrev.
    Här kommer ju promblematiken med vad kultur är in.
    Allas grundläggande värdringar är ganska lika faktiskt. Inte helt, men i stora drag. De flesta värderingar som skiljer sig och skulle vara direkt skadligt för vårt samhälle är reglerade i lag.

Kultur är som sagt inte statiskt. Kultur är vad vi är, hur vi pratar, rör oss, kommunicerar, lever etc.
    Hur menar du att assimilering skulle hjälpa här? Jag antar att du efterlyser det, eftersom vi måste bli av med alla knäppa kulturella värderingar. Frågan är då, om assimilering (hur detta magiska ska gå till vet ingen fortfarande), kan döda hemska väderingar hos individer? Eller hur den ska göra det?
    Ta kvinnlig könsstympning, bara för skojs skull.  Jag skulle vilja påstå att i stort sett alla somalier jag känner, i min ålder, är könsstympade och vittnar om hemskheten och svär på att de aldrig skulle utsätta sina döttrar för liknande. Även synen på kvinnans sexualitet gör små tysta uppror hos den yngre somaliska befolkningen, speciellt bland kvinnor och jag skulle påstå att det är hos männen de största problemen ligger. De har nämligen inget att vinna på det.
    Jag tog upp detta exempel för att det är något jag sett på nära håll, men också för att det diskuteras kvinnosyn ofta när man diskuterar kultur och värderingar som är oönskade i Sverige.
    Frågan är hus assimilering ska omprogramera dessa män?

Jag tror snarare lösningen är att bygga broar i samhället, kämpa för en öppen dialog om/i dessa frågor, alla kulturella inslag är inte av ondo och assimilering betyder att överge sin kultur för majoritetskulturen.

Att bevara sin kultur och samtidigt anpassa sig till det nya samhället, är inte alls omöjligt. Eftersom kulturen inte är statisk och väderingarna skiftar ofta mellan generationer.

Lite rörigt inlägg kanske...
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-16 23:44:13 följande:
    Lite rörigt men bra.
    Tack.

Jag försöker samla mina tankar för att kunna skriva ner exakt vad min poäng var, återkommer när jag lyckats haha...

Men jag tolkar det som att Morse menar att assimilering är nödvändig för att utrota alla värderingar som inte passar in i vårt samhälle. Alltså detta låter ju så fint eller hur?
    SD står för assimilering och assimilerar vi folk, blir alla som oss och allt blir sweet!
    Men det fungerar ju liksom inte så. Och rör man sig bland invandrare ser man att de som liksom klarar sig bäst i samhället är de som kommer ut på arbetsmarknaden och skaffar sig olika nätverk, möter vanliga svenskar, människor och inte sitter i förorten och kollar på MBC hela dagarna.
    När människor möts, kan man ofta finna en gemensam värdegrund. Låter kanske lite Disney-saga över det hela men jag är övertygad om detta.
    Vi behöver bygga broar mellan de enorma klyfor som bildats. Det är när människor möts och interagerar som den sociala tilliten ökar och när den ökar, ökar solidariteten och lojaliteten. Det är hemskt mycket enklare att stå utanför samhället och vara kriminell, eller lite rebellisk och gå sin egen väg. Många som hamnar i detta utanförskap blir än mer fixerade vid sin egen kultur, eftersom det nya samhället blir ett hot gentemot den.
    Alltså, detta är så enormt stora frågor att jag nog ska samla tankarna lite innan jag skriver mer haha...Jag vet vad jag tänker men har svårt att förmedla det kort och koncist.

SD ökar dessa klyftor. Hur en eventuell assimilisering skulle gå till har jag ingen aning om, det har nog inte SD heller.

Så, ingen ssimilering, utan tolerans mot människor, intolerans vad gäller alla värderingar som kränker de mänskliga rättigheterna, oavsett vilket håll dessa värderingar kommer från.
    Sverige måste bli lite som honung...Vi måste vara attraktiva...
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:04:29 följande:
    Jag tycker du har en bra poäng i att det som är farligt regleras i lagen. Annars är assimilering tråkigt, bättre att berika vår gemensamma kultur, tycker jag.
    Jag tycker man förenklar alla problem vi har i samhället med att det är "kulturella företeelser" och att dessa liksom går att assimilera bort.
  • Nice Girl Wrong Place
    Morse skrev 2011-08-17 00:10:33 följande:
    Som alltid när det är uppenbart att det finns vissa starkt negativa tendenser inom vissa kulturer så blir svaret något i stil med "kultur är svårdefinierat", "vad är egentligen kultur?". Det negativa verkar plötsligt inte ha med kultur att göra alls.

Ja ditt inlägg var rörigt och det är inte en assimileringsdebatt jag efterlyser men jag har skrivit ett långt inlägg om assimilering tidigare som jag skall försöka hitta och klistra in här.

Under tiden lämnar jag dig med frågan: Anser du att alla kulturer är exakt lika lämpade för varje samhälle? Finns det någon aspekt/influens ur en viss kultur som kan räknas som positiv eller negativ?
    Jo men det blir givetvis en assimileringsdebatt när du påpekar att vissa kulturella inslag är av ondo och dessa människor passar inte in såvida de ej assimiliseras. Min poäng är då att saker som avrättning av homosexuella regleras i svensk lag.
    Min poäng var också att människor med tvivelaktiga värderingar oftast är de som inte kommer ut i samhället och rör sig bland andra människor, utan fastnar i förorten, blir arg på Sverige och borrar in sig än djupare i vad som är bekvämt, vilket ibland kan vara mer extrema åsikter.
    Många vittnar t ex i hur föräldrarna värnar mer om gamla värderingar i det nya landet (Sverige) eftersom det är en trygghet. Extrema åsikter växer fram ur samhället.
    Det svenska samhället är öppet och tolerant och jag sr inte varför vi ska sluta vara det. Öppet betyder inte att vi ska omfamna en massa skit, utan att vi ska kämpa för att öppenheten aldrig äventyras av förtryckande väderingar.
    Utbildning, öppenhet, möten mellan människor, det är vad vi behöver.
    Inte assimilering.

Jag anser inte att människor tar med sig en kultur helt och hållet. Jag anser kultur ett så vitt och stort begrepp att jag inte kan svara på din fråga.
    Jag anser det heller inte direkt handla om kultur, utan om samhället i stort. Man får givetvis värna om sin kultur och kulturella identitet, men inte omsära flickor eller avrätta homosexuella t ex.
    Hur ska detta assimileras bort?
    Jag tycker mig ha en mycket relevant poäng i all kultur är svårdefinerat.
    Dina frågor känns helt irrelevanta.

Jag kan inte dissekera en kultur på det viset.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:20:06 följande:
    Det är så mycket som är märkligt med assimileringsbegreppet. Dels att det inte beaktar människor som individer dels att det likt en helig gral skulle lösa problem.

Människor är lata av naturen(inget negativt med det, man skall inte slösa energi i onödan) och väljer ibland lösningar som ser bra ut på pappret men som inte är genomtänkta. Det är mänskligt det också.
    Ja jag tror att det är samhället och framförallt då "det nya" samhället som är med och indirekt skapar många av dessa värderingar man vill assimilera bort.
    Mycket av problematiken är den av samhällsdynamiken.
    Vi ska ju heller inte förneka att det finns många värderingar som sätter käppar i hjulet. Frågan är hur dessa ska assimileras bort
  • Nice Girl Wrong Place
    Morse skrev 2011-08-17 00:29:23 följande:
    Det där låter bara som tomma ord. Du tycker alltså man borde ta bort de introduktionskurser till svenska samhället som redan finns eftersom "det inte betraktar människor som invdivider"? Bara för en eller flera av dessa individer redan kan det som kurser ger betyder det inte att dessa kurser inte ger en markant förbättring överlag. I princip alla andra länder har också dessa kurser och det är nödvändigt för att förstå sig på ett nytt samhälle bättre, på gruppnivå (alltså det som räknas).

Jag har sett flera insinuanta frågor som tyder på att jag tror att assimilation skulle lösa alla problem, nu kanske du inte menade just mig men känner mig ändå delvis träffad och bemöter det med att jag verkligen inte tror det. Det är bara en förbättring, och förbättringar skall man alltid sträva efter.
    Men är dessa introduktionskurser del av assimilering?
    Det tycker jag inte alls. De är en del av integreringen.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:41:52 följande:
    Du menar sådana som inte är olagliga men som ändå skapar problem? Vet inte riktigt vilka du menar då?
    Finns många.
    Känns onödigt att förneka att det finns värderingar hos grupper eller och individer som skapar problem.
    Inom skolan t ex. Många invandrare elever upplever enorma kulturkrockar mellan skola och hemlivet. Av väldigt många orsaker. Detta resulterar i att föräldrarna misslyckas med att se det nyttiga och nödvändiga med barnens utbildning och de får passa småsyskon istället.
    Har många vänner som vittnat om denna krocken och har varit på många skolor där föräldrarna inte alls tar barnets skolgång på allvar. Exempel med en elev som borde vara särskoleplacerad (enl utredning) men föräldrarna vägrade eftersom hon då aldrig skulle bli gift.
    Någon presenterade en undersökning häromdagen som jag kände igen, som visar på att många unga invandrarkvinnor känner att de inte kan välja partner. Osv.
    De flesta som arbetar med dessa frågor är just invandrare och oftast invandrarkvinnor, för ingen annan vågar ta i dessa frågor med tång.

Har min somaliska väninna som exempel igen, där kvinnorna verkligen stöttar varandra och vågar gå nya vägar, men där hennes kompis man ändå var den som stöttades av omgivningen efter att han våldtagit henne eftersom "en man ej kan våldta sin hustru". Osv.

Det går hur bra som helst att snacka om detta om man inte gneraliserar, vilket man inte har någon anledning att göra. Detta handlar om grupper inom grupper och så länge ingen vågar prata om problemen, kommer de aldrig försvinna och jag känner att det är dessa kvinnors rättighet att bli uppmärksammade.

Visst, mycket regleras i lag, skolplikt osv. Men det fungerar inte riktigt så i praktiken.

Jag vidhåller dock att trots detta, delar de allra flesta, de flesta grundläggande värderingarna. Dialogen vi behöver som jag skrev om tidigare, är just för att folk ska våga ta i problemen och också se, att det inte handlar om "alla somalier "alla araber" osv.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:41:52 följande:
    Du menar sådana som inte är olagliga men som ändå skapar problem? Vet inte riktigt vilka du menar då?
    Däremot tror jag inte man kan vara så generell som de flesta är, gällande dessa värderingar. Det var lite min poäng, hoppas den framgick.

Jag saknar lite det i Sverige.
    Man måste kunna få sin cykel snodd utan att det ska vara relevant vem som snodde den liksom...
  • Nice Girl Wrong Place
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:54:11 följande:
    Finns många.
    Känns onödigt att förneka att det finns värderingar hos grupper eller och individer som skapar problem.
    Inom skolan t ex. Många invandrare elever upplever enorma kulturkrockar mellan skola och hemlivet. Av väldigt många orsaker. Detta resulterar i att föräldrarna misslyckas med att se det nyttiga och nödvändiga med barnens utbildning och de får passa småsyskon istället.
    Har många vänner som vittnat om denna krocken och har varit på många skolor där föräldrarna inte alls tar barnets skolgång på allvar. Exempel med en elev som borde vara särskoleplacerad (enl utredning) men föräldrarna vägrade eftersom hon då aldrig skulle bli gift.
    Någon presenterade en undersökning häromdagen som jag kände igen, som visar på att många unga invandrarkvinnor känner att de inte kan välja partner. Osv.
    De flesta som arbetar med dessa frågor är just invandrare och oftast invandrarkvinnor, för ingen annan vågar ta i dessa frågor med tång.

Har min somaliska väninna som exempel igen, där kvinnorna verkligen stöttar varandra och vågar gå nya vägar, men där hennes kompis man ändå var den som stöttades av omgivningen efter att han våldtagit henne eftersom "en man ej kan våldta sin hustru". Osv.

Det går hur bra som helst att snacka om detta om man inte gneraliserar, vilket man inte har någon anledning att göra. Detta handlar om grupper inom grupper och så länge ingen vågar prata om problemen, kommer de aldrig försvinna och jag känner att det är dessa kvinnors rättighet att bli uppmärksammade.

Visst, mycket regleras i lag, skolplikt osv. Men det fungerar inte riktigt så i praktiken.

Jag vidhåller dock att trots detta, delar de allra flesta, de flesta grundläggande värderingarna. Dialogen vi behöver som jag skrev om tidigare, är just för att folk ska våga ta i problemen och också se, att det inte handlar om "alla somalier "alla araber" osv.
    *invandrarelever menar jag såklart haha...
  • Nice Girl Wrong Place

Ja, såklart det finns liknande problem. Men jobbar man eller på andra sätt är aktiv inom skolan är det att pissa på dessa elevers framtid att inte uppmärksamma problemen. Det handlar om föräldrars väderingar och det är ett sådant tydligt mönster. Detta är svåra frågor. Ingen vågar riktigt prata om dem. Somnar snart här. Kanske utvecklar jag i morgon. Vill förtydliga att jag anser SD eller annat främlingsfientligt parti minst lämpade att hantera dessa frågor...

• Nice Girl Wrong Place
    FMGA skrev 2011-08-26 07:59:38 följande:
    Hur är det Jämtlandssången börjar?

Så tåga vi tillsammans bort, tror jag.

2,9 procent för sd, nästan lägre än väntat 

Jag skrev ingen text till länken, eftersom sist jag hamnade i en sådan diskussion (om just SD's låga siffror) urartade diskussionen i något slags rabiat kaos där jag krävdes på en säkerställd källa till mitt påstående att de enligt Skop tappat var tredje väljare...själva undersökningen räckte alltså inte...

Men jag har tänkt mycket på SD, eller kanske främst på deras väljare den sista tiden, med anledning av en annan tråd, men jag tror diskussionen kan fungera i denna tråd också.

Många (inklusive jag) gör vad vi kan för att sprida våra åsikter om SD och deras politik. Men alla dessa missnöjesröster då? De kommer aldrig försvinna, oavsett hur bra våra argument är, oavsett vem som har rätt och vem som har fel och vem eller vilka som känner starkast.
    Folk kommer alltid vara missnöjda med något, så är det ju och kanske ett samhälle inte kan existera utan dessa missnöjda människor som hela tiden kämpar emot istället för att styra upp det som finns och finna ett slags samförstånd.

Men det finns ju ett missnöje och detta tror jag är farligt att ignorera i kampen mot att främlingsfientliga partier ska få större fäste än idag. Det var så SD kom in i riksdagen. De hade ingen röst, ingen lyssnade, sedan kom Jimmie och gav dem en röst som hördes, inte bara en i en liten källarlokal på vischan.

Såvida man inte kan erbjuda dessa människor ett öra, ett lyssnande sådant och inleda ett slags samarbete, så förlorar vi dem till mer och mer extrema organisationer, partier och annat.        
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-26 08:51:37 följande:
    Asimov ang demokrati och okunnighet,

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that

'my ignorance is just as good as your knowledge.' 

"

• Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2011-08-26 21:29:14 följande:
    Och inte heller försvinner problemen med invandring och integration om SD skulle försvinna.
    Nej det är där det måste finnas ett alternativ.

Om SD skulle "försvinna" som det ser ut idag och problemen tigs ihjäl, finns risken att missnöjda söker sig ännu längre höger ut. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Katarina Mazetti skrev 2013-01-10 22:51:31 följande:
    Storpappa retirerade i dunklet av skam och försvann för evigt i lögnens djupa dimmor. Fler är påväg!
    Typ...du?
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!