Morse skrev 2011-08-16 23:01:58 följande:
Flyr homosexuella från kulturen i sig eller människorna som försöker lyncha dem?
Är det bra med människor vars kulturella värderingar inte går ihop med våra lagar?
Ja, människor från kulturer vars värderingar går tvärt emot vad som är allmänt accepterat i Sverige är mindre lämpade för vårat samhälle (så länge de inte assimileras) än vad människor vars kulturella värderingar stämmer bra överrens med vad som är allmänt accepterat i vårat samhälle.
I ditt första inlägg lät det faktiskt som att du menade att avrättning av homosexuella är kultur, efter som du skrev att det var ett "kulturells inslag".
Om människor är kulturbärare och därför mindre lämpliga för vårt samhälle, flyr de från en kulturella inslag, precis som du skrev.
Här kommer ju promblematiken med vad kultur är in.
Allas grundläggande värdringar är ganska lika faktiskt. Inte helt, men i stora drag. De flesta värderingar som skiljer sig och skulle vara direkt skadligt för vårt samhälle är reglerade i lag.
Kultur är som sagt inte statiskt. Kultur är vad vi är, hur vi pratar, rör oss, kommunicerar, lever etc.
Hur menar du att assimilering skulle hjälpa här? Jag antar att du efterlyser det, eftersom vi måste bli av med alla knäppa kulturella värderingar. Frågan är då, om assimilering (hur detta magiska ska gå till vet ingen fortfarande), kan döda hemska väderingar hos individer? Eller hur den ska göra det?
Ta kvinnlig könsstympning, bara för skojs skull. Jag skulle vilja påstå att i stort sett alla somalier jag känner, i min ålder, är könsstympade och vittnar om hemskheten och svär på att de aldrig skulle utsätta sina döttrar för liknande. Även synen på kvinnans sexualitet gör små tysta uppror hos den yngre somaliska befolkningen, speciellt bland kvinnor och jag skulle påstå att det är hos männen de största problemen ligger. De har nämligen inget att vinna på det.
Jag tog upp detta exempel för att det är något jag sett på nära håll, men också för att det diskuteras kvinnosyn ofta när man diskuterar kultur och värderingar som är oönskade i Sverige.
Frågan är hus assimilering ska omprogramera dessa män?
Jag tror snarare lösningen är att bygga broar i samhället, kämpa för en öppen dialog om/i dessa frågor, alla kulturella inslag är inte av ondo och assimilering betyder att överge sin kultur för majoritetskulturen.
Att bevara sin kultur och samtidigt anpassa sig till det nya samhället, är inte alls omöjligt. Eftersom kulturen inte är statisk och väderingarna skiftar ofta mellan generationer.
Lite rörigt inlägg kanske...