• frökenmumin

Hur lång tid tar det innan man är ikapp viktmässigt?

Jag fick tvillingar i vecka 31+4. Killarna vägde då 1545 gram respektive 1625 gram. Mina fråga gäller vikten, hur lång tid tog det för era prematurer att komma ikapp "jämnåriga" viktmässigt.

Mina killar är idag 14 veckor (5 veckor korrigerat) och väger 5510 gram respektive 5300 gram.

Ibland upplever jag det jobbigt (förstå mig rätt )att förklara för folk när dom frågar hur gamla dom är. Det blir ju automatiskt så att jag börjar förklara att dom är 3 månader, men......att dom egentligen bara är 1 månad....ja ni förstår

Så nu är jag lite nyfiken på hur lång tid det tar för dom att komma ikapp?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man är ikapp viktmässigt?
  • Småtokig

Nu har jag inga prematurbarn men jag kan svara på vad min dotter född i v37+4 vägde när hon var 3 mån. Hon vägde 5990gr födelsevikten låg på 3420gr.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • frökenmumin
    Småtokig skrev 2010-04-20 15:05:36 följande:
    Nu har jag inga prematurbarn men jag kan svara på vad min dotter född i v37+4 vägde när hon var 3 mån. Hon vägde 5990gr födelsevikten låg på 3420gr.
    Då ligger ju inte mina så mycket efter
  • Småtokig
    frökenmumin skrev 2010-04-20 15:07:35 följande:
    Då ligger ju inte mina så mycket efter
    Nej det gör dem inte. Barn är så väldigt olika, storebror vägde 7,1kg på sin 3 månaders dag.
    Killarna är väldigt söta. Var in och tittade på de 3 bilderna som du har inlagda på dem.
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • maria 84

Jag har en son som är 3 o en halv månad, han är född i v 37+0 o vägde då 2700 g och idag väger han ungefär 5,5 kg så dina har växt väldigt bra Så dina är nog ikapp eftersom alla är olika

• frökenmumin
    Småtokig skrev 2010-04-20 15:09:39 följande:
    Nej det gör dem inte. Barn är så väldigt olika, storebror vägde 7,1kg på sin 3 månaders dag. Killarna är väldigt söta. Var in och tittade på de 3 bilderna som du har inlagda på dem.
    Jag la just in en bild på dom som är taget i helgen. Där syns det att dom har blivit riktigt stora
  • maria 84

Så söta! Är dom enäggstvillingar? Dom har verkligen växt om man kollar på dom andra bilderna

• frökenmumin

Ja dom är enäggs, iallafall utifrån UL. Vi har tagit några ytteligare prover nu efteråt. Det kommer ju att visa sig allt eftersom tiden går . Men som du ser så är dom rätt lika

Ja visst har dom växt!!!

• maria 84

Ja dom är väldigt lika Sambons syrra har tvillingar men de är tvåäggs men när de var små så var dom extremt lika ändå, och än idag är dom väldigt syskonlika även om man ser skillnad.

Min syrra fick sitt första barn v 30+6 tror jag de va, han vägde ungefär 1700 när han kom men han växte också så de knaka o idag är han nästan störst bland sina jämnåriga  
  • bollanmollan

det gick väldigt fort. william växte om flera som kom ut i tid.

• SaJo81

tror det är väldigt olika, vikten är ju trots allt inte det viktigaste (ordvits)
    mina pojkar kom 3/9-09 i vecka 30+1 och vägde då 1580gr o 1280gr nu är dom 7,5månader (5månader korr) och väger 7100gr o 6700gr, dom ligger fortfarande en bra bit under normalt för 7månader men den stora grabben ligger precis i mitten på 5månader...

Vet däremot andra tvillingar födda ungefär samtidigt som mina som inte är större trots att dom är fullgångna....däremot är dom fortfarande ganska långt före utvecklingsmässigt!

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man är ikapp viktmässigt?