• aaaaa11

Får man bli igångsatt pga förlossningsrädsla?

Jag vill bli igångsatt pga att jag då är inne på sjukhuset och har kontroll och hjälp med smärtlindring osv.
    Får man detta? Gått hos aurora hela graviditeten..

• Svar på tråden Får man bli igångsatt pga förlossningsrädsla?
  • Saarraa

Här i Umeå vet jag att det är möjligt att beviljas igångsättning om man är förlossningsrädd. Vet även om några i Sthlm som fått det beviljat.

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • aaaaa11

Men alla säger ju att det gör ondare.. så är det en bra idé för mig å egentligen? Det är smärtan jag är rädd för..

• Schnooglewookiemush
    aaaaa11 skrev 2010-04-12 18:05:41 följande:
    Men alla säger ju att det gör ondare.. så är det en bra idé för mig å egentligen? Det är smärtan jag är rädd för..
    Alla säger, och alla säger... Det där är helt olika, för alla. Oavsett igångsättning eller inte.
  • Fideli74

Jag har precis blivit beviljad snitt pga förlossningsrädsla. Min aurorabanmorska och även läkaren försökte övertala mig till igångsättning istället och jag skulle då få ryggbedövningen nästan direkt.
    Att dom inte tagit upp det alternativet med dig tycker jag är konstigt!!

• SF 76

På måndag ska jag träffa läkaren för Iris-teamet, som det heter här nere i Lund för förlossningsrädda. Jag väntar mitt tredje barn, vill bli igångsatt för att på så vis bli lovad en tidig EDA som jag annars pga medicinska skäl inte kan få utan en planerad förlossning. Jag står på blodförtunnande sprutor då jag har en blodproppshistorik sedan drygt tio år tillbaka, och annars har livslång behandling med råttgiftet Waran.

Jag hade en vidrig första förlossning då jag blev igångsatt pga preeclampsi och fick varken smärtlindring eller proffessionellt stöd. Lång story, orkar inte skriva om den. Men allt detta resulterade i allafall i en post partum-depression och traumatiskt stressyndrom vilket gjorde att jag än idag, snart 3,5 år efter förlossningen fortfarande kämpar med anknytningen till min förstfödda och går i samtalsterapi. Stor sorg att det som ska vara det bästa som någonsin hänt mig istället blev något av det mest vidigaste jag upplevt. Jag dog där i förlossningsrummet känns det som, och det som skulle vara min lyckligaste stund i livet blev istället något hemskt, fult och svart. 
    Min andra förlossning blev underbar. Planerad igångsättning och en tidig EDA lades redan när jag blev inlagd, för att på så vis aktiveras när det blev för överjävligt att stå ut. Nu hade lillkillen bråttom ut, jag öppnade mig från 0 cm till att han var ute liggandes på mitt bröst (sen avnavling inräknad) på 50 minuter så egentligen hann aldrig EDAn verka. Men jag hade den, jag bestämde över min egen smärta så gott det gick men jisses vad jag hade fått kämpa under hela graviditeten för den där lilla plastslangen i ryggen för ett stort gäng olika läkare! Kärlek vid första ögonkastet, vilken skillnad!
    Jag hoppas nu på en lika fantastisk förlossning, som förmodligen också kommer att vara min sista och är jättenervös inför besöket på måndag. Men visst kan man få en planerad igångsättning pga förlossningsrädsla, och även som jag en tidig lagd EDA som aktiveras när DU vill efter att de klassiska 3-4 cm har öppnats! En planerad förlossning brukar dessutom oftast bli bättre mottaget som önskemål av läkarna än ett planerat snitt som ju inte alls är lika populärt bland vitrockarna av diverse olika skäl. Så ta upp det med din Aurorabarnmorska, be henne remittera dig till en läkare som beslutar om sådana här önskemål och, framför allt; stå på dig och visa lite jävlar anamma! Du kommer att bli sååå stolt över dig själv att du lyckats och då är redan hälften vunnet anser jag. LYCKA TILL!

• vårat

jag ska sättas igång på torsdag för jag är rädd att bäbisen ska va stor som min dotter va, och jag hade en jobbig förlossning med henne. så jag ska in kl 13 och dom ska göra en uppskattning över hur stor barnet är och sedan ska jag bestämma om jag vill bli igångsatt då. och det VILL jag:)

Svar på tråden Får man bli igångsatt pga förlossningsrädsla?