• tyr

vikt fråga 10 veckor prematur

hej min son är 2 år gammal och väger bara 7786g och är 76 cm han är född i vecka 30+0 han äter och äter men går inte upp i vikt. hur mycket väger era 2 åringar?

• Svar på tråden vikt fråga 10 veckor prematur
  • tyr
    gosnosens mamma skrev 2010-04-11 22:25:33 följande:
    Hej! Nu är i och för sig vår lille kille (född i vecka 26+5) 13 månader, men han väger närmare 10 kg och är runt 75 lång! Han har gått upp jättebra sen han föddes, de första halvåret gick han nog upp 1 kg i månaden och nu mellan 300-500 gram/månad! Han ligger en över på vikten och en under på längden på sin kurva! Vad säger bvc om din lilles vikt?
    bvc ja vi har varit dit men dom har bytt bvc läkare där så mycket så jag har fått hålla reda på vikten själv jag tycker att dom inte riktigt reflekterar inte ens när han bara hadde gått upp 80 g på 6 veckor. men jag ska ta kontakt med hans läkare på neo igen och höra vad dom har och säga för han är verkligen jätte liten.
  • tyr
    gosnosens mamma skrev 2010-04-11 22:46:23 följande:
    Fy vad jobbigt att bvc kontakten inte funkar! Tycker du gör rätt i att ta kontakt med neoläkaren! Vi hade sån tur att på vår barnmottagning så arbetar en av läkarna som var på en av neoavdelningarna vi var på! :) Hoppas din lille snart lägger på sig lite! :)
    ja det hoppas jag me men så fort han börjar gå upp lite så blir han sjuk och rasar i vikt så har det hållit på nu det senaste året. ja sen han började på dagis.
    han hinner va på dagis 2-3 dagar sen blir han sjuk i 2 veckor det är jätte jobbigt. jag skulle vilja ha han hemma så han håller sig frisk och går upp i vikt. men då tjatar alla på en från alla håll och kanter att det hämmar hans utveckling och att han måste få den stimulationen som dagis kan ge. men ska han va på dagis och bli sjuk av det istället då? ja jag har ingen aning om vad jag ska göra i den frågan.
  • tyr
    siriius skrev 2010-04-11 22:58:14 följande:
    jag funderar på att höra med läkaren om han tycker att det är dags att skriva ut ett läkarintyg nu så kan man ansöka om vårdbidrag hos försäkrings kassan. så kan han vara hemma ett tag så han hinner lägga på sig lite i vikt så han kanske kan stå emot alla infektioner och magsjukor mm. för varje gång han blir magsjuk så hinner han kräkas 3 gånger sen är han uttorkad å vi får åka in på sjukhuset så han får dropp.
  • tyr
    Katarina76 skrev 2010-04-12 23:39:13 följande:
    Oj, men så kan ni ju inte ha det! De som tjatar om att han ska gå på dagis är knappast insatta i er problematik. Och nog kan ni föräldrar ge lika bra stimulans som dagis - det är jag övertygad om.
    ja det tror jag me
  • tyr
    Mamma mjölkko skrev 2010-04-14 18:06:35 följande:
    Vad är det ditt barn blir sjuk av? Förskylning, magproblem? Ett barn som inte går upp i vikt kan ha någon form av födoämnesallergi - då spelar det inte så stor roll hur mkt han äter för kroppen tar inte åt sig av näringen. Därför funderar jag på om han ofta är förskyld eller har magsjuka för det kan vara tecken på allergi. Det behöver absolut inte vara så, men det kan vara en tanke. Se till att omgående få en remiss till barn eller om du kan påverka på egen hand så att du får hjälp med det här!
    han blir jätte lätt magsjuk han blir jätte lätt förkyld han får jättelätt öroninflamation mm
    allt som smittar får han på en gång
Svar på tråden vikt fråga 10 veckor prematur