• Ginge

Decemberbebis 2010

Nu vill jag fråga er om lite tips.
    Jag letar efter någon liten present/pryl som jag skulle kunna ge till farmor. Jag vill att det ska stå ord "farmor" på den. men det verkar inte lätt att hitta. Idag har jag gått genom alla inredningsbutiker i stan och hittade ingenting! och jag som hade tänkt det skulle bli ett roligt sätt för svärmor att få veta att hon blir farmor...

Känner ni till kanske någon internet butik eller något som kan ha liknande prylar?

• Ginge

Jag är faktiskt stölt över mig själv.  Jag är faktiskt cool lugn med min graviditet. altså jag mår fortfarande illa, är jätte gasig i magen, rapar hela tiden, toa besök blir en utmaning och jag får mina jätte onda verkar i tjejmagen. men.... Ingenting av det gör mig orolig....

nu går jag bara och ibland tänker: just det det beror ju på att jag är gravid... och sen är jag jätte lugn igen....

Känner mig så anorlunda från er :s Fast jag har alldrig varit som "dem flesta tjejer".... Ni alla vill gärna ha VUL eller UL redan nu och jag tänker att jag kan lika gärna vänta till slutet av juni, då min v.18 UL kommer. Ni flesta är nervösa hur det ska gå oss BM, vad som frågas och pratas, men jag är lugn, tar det som kommer....

Känns som det kanske är något fel med mig?

• Ginge
    Mrs TH skrev 2010-05-02 23:13:56 följande:
    Det enda jag oroar mig över är hur jag ska kunna gå upp så lite som möjligt i vikt och om det är ok att inte dammsuga på 3 månader( för att man är trött). Jag oroar mig också lite över min nya Mrs Jekyll identitet, det föreligger viss risk för att jag klappar till BM om hon säger att jag är överviktig( vilket jag ju är.
    Jag är ju också överviktig. redan när jag vägde 15 kg mindre än nu, för två år sedan, tyckte jag att jag är på gränsen. Därför jag också funderar mycket hur ska man göra att inte gå upp för mycket.

Fas jag har planerat om lite mina kostvanor i början av februari, och faktisk började gå ner i vikt. Han med 2 kg och sen plusade jag.... så nu alla dieter åt sidan. Men jag försöker äta mytigare ändå och inte för mycket heller. Jag har sagt till min sambo, att om jag börjar chata för mycket om maten så får han sätta stop för det :) Vi har t.o.m. funderat om jag ska skriva det på papper så att han kan visa den mig, när det behövs:) Det är ju inte lätt för en man att diskutera maten med en gravid kvinna :)

P.s. dammsuga tror jag nog är ok att låta bli:) Försök syselsätta mannen kanske?
  • Ginge
    Vad roligt nannniii att du är lugnare nu efter har hört bebis hjärtan.
    Här känner mig gravid men inte så överst mycket. SUPERTRÖTT är jag med. Kl 19 så är jag helt färdig att gå och sova...  På magen syns ingenting, jag har ju fått fett mage sedan slutat med p-piler, så den känns precis lika stor som vanligt, ingen förändring till gravid mage än.

Idag har jag varit på nära&kära och köpt ett prydnadssten med "världens bästa farmor" på. Den ska vi ge till min svärmor i helgen, då vi allihopa är i Prag och ska fira hennes födelsedag. Känns som det passar jätte bra att säga - här har vi liten födelsedags present till dig -och sen invänta hennes reaktion :) Hoppas hon förstår det direkt :)  annars tänkte vi inte säga till någon annan om graviditeten innan runt midsommar. (om nu inte helt plöstligt börjar synas gravidmage). 

Vi har en kompis som går och räknar minuter till förlosningen. Men det är typ 2 veckor kvar. så vi vill definitivt förstöra deras lyster tider med våran nyhet :)

Åt andra sidan så vi vill helst invänta till vecka 13 att berätta, för då är ju mycket större chans att det går hela vägen.
    lite nervös inför flyg resan på torsdag
  • Ginge
    Mrs TH skrev 2010-05-04 13:52:47 följande:
    ..... och min mamma får vatten på kvarn om att jag är fet som en gris och kommer att må jättedåligt under hela graviditeten pga det. Jag har aldrig haft högt blodsocker tidigare, typiskt att det ska bli nu.
    Du får ursäkta men vad har din mamma med saken att göra? är hon så elak så att tvångsmatar dig? Då ska man nog sluta umgås med henne :)
    Jag är också överviktig/fet men skyler bara på mig själv......
    Lallan skrev 2010-05-04 16:03:56 följande:
    Har inte skrivit på länge då jag mått så dåligt och varit så trött men idag kom förklaringen då jag var på vul, det är inte bara en där inne :-O  Nu gäller det att hålla tummarna för två istället för en.
    OJ då... Grattis! tror jag? Jag skulle nog få enormt panik om det visad sig att det blir tvilingar.... Jag som så orolig att jag ska inte klara av allt job med en.....
  • Ginge

Det ska hända en hel del :) Dem ska väga dig, mäta din blodtryck, kanske ta något annat blod prov, oftast tar man även urinprov (för att kontrolera ägvita), allt för att få koll på hur din almänna hälsosituation är.
    Sen ska ni prata om din levnadsstil, vad som man ska tänka på som gravid, BM ska svara på alla dina möjliga funderingar  och säkert ställa många frågor till dig med osv :)  Kort sagt ni ska ha den första trevliga samtalet och lära känna varandra, du och din BM :)  Jag rekomenderar att se på BM som en kompis som är där för din stöd och inte som ara läkare, och då brukar det gå jätte bra.

Sen du ska veta att om du efter ett par träff med din BM forfarande känner att ni passar inte ihop, så du har rätt att byta BM.

Lycka till imorgon!

• Ginge

Det där med illamåendet så förstör en del av graviditetens glädje.....

Åt andra sidan så är vi tjejer så lite speciella. Mår vi bra under ett par dagar då börjar oroa sig att nu kanske bebis har dött, nu är någonting fel.... alltså man alltid hittar någonting att klaga på....:)

Här har jag inte blivit så jätte kompis med toa, men varje morgon ca. 10min efter frukosten, så blir jag tvungen gå och ställa mig framför toan i väntans tid.... Varje gång det blir såååå nära men jag kräks inte. Ibland funderar även om jag ska hjälpa till fram procesen, då skulle kännas bättre kanske.... ush....

Jag har köpt in Postafen, och tänkte använda den imorgon. Vi ska behöva gå upp kl 3.30 på natten för att åka till Arlanda, och kl 8.00 lyfter planet. Är så nervös. Jag är rädd för att äta frukost på flygplatsen, för jag vill ju inte kräkas där eller på flygplan. Jag hoppas på det bästa...

• Ginge
    Ett två tre skrev 2010-05-05 15:08:38 följande:
    Det går säkert bra, jag var precis i Frankrike, jätteillamående, trött och sliten och med en tvååring med på resan som krävde sitt - men jag överlevde Kan du inte ta med mat och äta i bilen/bussen/på tåget på väg till flygplatsen? Om ni kliver upp 3.30 lär du väl vara jättehungrig innan ni kommer till flygplatsen.Ha en trevlig resa
    Tack, det ska säkert gå bra :)

men jag ska inte äta ens i bilen på väg till arlanda, för jag mår illa nästan direkt efter att ha ätit.  Och jag vill inte bli avslöjad av svärföräldrarna som åker med :) Dem ska ju få veta om bebis på lördag, så tills dess måste jag på bästa möjliga sätt att undvika deras misstankar :)
    Tilma skrev 2010-05-05 16:18:24 följande:
     Och det är ju inte direkt som att man kan skylla på någon hipp och ny inne-pryl som folk ska ha runt armen.
    Får man inte skyla på något yoga grej kanske? Eller kanske maskera med en snygg scarf, som typ accesuar på armen?  :) Jag är så glad att jag träffar inte mina föräldrar utan att jag flyger till dem, så jag behöver inte försöka gömma det.  Så dem ska få veta kanske nångång i juli... eller egentligen så skulle t.o.m. fungera att ringa samma dag till dem och säga att nu ni äntligen blivit morföräldrar :) Det skulle bli skojig....
  • Ginge
    Tilma skrev 2010-05-05 19:03:00 följande:
    Äh, starta en blogg... skicka länken... och sedan när lillfisen är ute så skriver du helt sonika bara där i att de fått ett barnbarn!
    hahaha..... jo, det kanske är en bra ide ;) Bara att mina föräldrar använder inte datorn, jag tror inte ens dem skulle veta hur man sätter igång en.... Dem har tillräckligt svårt med dagens teknik - mobiler... :)

Men om man nu pratar seriost, så vi ska nog meddela dem om ett par månader, när vi är mer säkra att det går hela vägen. Annars dem bara byger upp enorma förväntningar, och därför dem skulle ha det svårt att förstå om vi får MF.

Nu är det dags att gå lägga sig.
    Ha det så bra tjejer!
Svar på tråden Decemberbebis 2010