• Ginge

Decemberbebis 2010

jo, åka bil är inte så lätt, men det kan man överleva på något sätt.... Jag tog 2st. ingefära tabbletter innan och dem hjälpte tror jag. 
    Men jag undrar hur det blir med flygningen.... Om 2 veckor ska vi flyga till Prag. Och jag är hemskt orolig att om jag mår som nu så kommer jag att spy hela tiden...... Och det är ju inte så trevligt för andra medresenärer..... ush vad jag är nervös inför detta....

• Ginge
    dreamer78 skrev 2010-04-25 17:25:03 följande:
    Sjukt egentligen, men jag blir orolig för att jag inte mår illa... Var på hälsosamtal i veckan och BM tyckte att det var "ovanligt men inte oroande" att jag inte hade känt av nåt illamående.
    INTE ALLA tjejer har graviditets illamående! Det är som sagt ovanligt men helt OK att inte må illa. Du ska nog bli jätte glad över det, för det är inte många som har sånt tur :)  Illamående är bara tecken att kroppen har svårt att acceptera hormonförändringar.  men vissa tjejers kropp tycker kanske att det gör inget att progesteronet stiger, och därför mår man inte illa.

Tänk bara hur olika det kan bli för olika tjejer med t.ex. samma p-piler. Vissa märker inte av det och andra mår jätte dåligt och t.o.m. måste sluta med det.....

allting beror som sagt hur kroppen vill reagera.

Så ta det lugnt och njut det friska graviditet så länge det går :) (för illamående kan komma när som helst....)
  • Ginge
    WilleViking skrev 2010-04-25 17:54:39 följande:
    Nej, jag mår fint... Men har inte känt av brösten på några dagar och det är det enda graviditets symtomet jag haft. Hade en molande värk i magen i förrgår en stund... Men nej, jag har inte ont. Och det tycker jag att jag borde ha om det är missfall
    Jag är i vecka 7+4 nu. Nästan exakt som dig :) och jag också kännt att brösten "lugnat ner sig". Dem är ju känsliga men inte alls på samma sätt som för en vecka sedan. Och jag har äntligen fått vila från illamående. Igår mådde jag jätte bra och idag är också nästan lika.

Men jag börjar inte oroa mig för det. Jag mest njuter av vilan och tänker på att nu kanke kroppen vill säga att det är läge att samla lite krafter till det kommande.

Molande värk har jag också väldigt sällan och när dem kommer så oftast på nätterna. som det tidigare sagt så molande värk är ju livmoder som växer.
  • Ginge

NU har jag varit på första besök hos BM. Gick faktiskt jätte lugnt och ganska fort. Jag hade inga större funderingar och BM behövde ju inte prata med mig om alkohol och rökning :)  som hon sa till mig så det verkar att jag är rätt så bra påläst om graviditeten :)  Hoppas att hon sa inte det bara för att vara snäll :p

Hon visade mig ett punkt på handleden där man ska trycka när man mår illa. Så jag tänkte nu ska jag börja träna mig på det akupresur, så att blir skiklig när det är dags att flyga :)

Sen frågade jag henne angående motionsträning. Jag brukade (innan jag plusade) köra ganska tuffa konditionstränning. Och jag läste någonstans att det är inte så bra att få upp hög puls när man är gravid, och man ska rådgöra med BM. så jag frågade henne och hon sa att det är helt ok. Om jag nu brukade göra det så jag kan gärna forsätta med det. Så länge för mig själv känns bra, jag mår inte illa av det eller får hjärtklapningar.

så nu planerar jag att så fort min illamående börjar lugna ner sig då ska jag åka till gym:)

• Ginge
    Minifer skrev 2010-04-26 17:21:02 följande:
    VAR?? vilken punkt, rita och berätta och sätt in massa bilder!!!! hihi! :)
    :) bilder tyvärr kan jag inte sätta in. Min dator protesterar mot detta....

men annars punkten hittar du på inre sidan av handleden, där oftast syns blodkärlor. Om nu vinklar handen lite "bakåt" och känner av två smala sener. Punkten är i mellan dem. Om du lägger 3 finger toppar i mellan senor så punkten är under den finger som är närmast dig och altså längst från handflaten. (jag skulle säga den är väldigt nära punkt där man känner av pulsen). Och trycker man lite på den punkt i ca. 10 sek, sen släpper.
    tyvärr jag har inte frågat hur ofta och hur mycket kan/får trycka....
  • Ginge
    rosendal skrev 2010-04-26 18:48:21 följande:
    Vad skönt att höra att det är någon mer som mår pyton. För fy farao vad jag mår dåligt. Jag är sinnessjukt trött, har ont i brösten, är på dåligt humör, mår illa mm mm. Min mage är också sjukt stor, jag kommer bara i ett par av mina byxor... 
    Det är ju helt ok att klaga att man mår dåligt! Jag vet inte om det skulle hjälpa dig men jag har hittat mitt rutin nu som verkar fungera...(i alla fall idag är tredje dag som jag mår hyfsat).

På morgonen innan jag kliver ur sängen så tar jag knäckebröd skiva. sen tar man lite lung i 5-10 min i sängen. Sen går jag upp, tar en apelsin och sen tvingar i mig någon smörgås. efter det tar jag 2 ingefära tabbleter.  Och så mår jag hyfsat under hela dagen.  Sen på kvällen innan jag lägger mig så tar jag en ingefära tablet. Och den verkar hjälpa att jag mår inte så illa nästa morgonen.

så du kanske också kan prova en sådan system och kanske det hjälper dig med :)
  • Ginge
    Nanniii skrev 2010-04-27 15:19:13 följande:
    HEEEJ!kommer ni ihåg när jag skrev att jag mår alldeles utmärkt , och gärna skulle vilja ha lite av erat illamående .. JAG LJÖG :))Denna dagen har varit jobbig , mina bröst värker så det känns som om dom ska sprängas, och jag vet inte vart jag ska ta vägen med mitt illamående.
    Precis som jag har sagt flera gånger. Man behöver inte oroa sig om man mår super bra :) Illamående kommer ju när som helst...

Verkar att jag hade rätt för din del med :) men samtidigt är skönt att du känner dig gravid på riktigt, eller hur?
  • Ginge
    Minifer skrev 2010-04-27 20:51:19 följande:
    men vilka idioter ni träffar på, usch =( Jag har alltid extrem otur med vårdpersonal när det gäller saker som inte är vid graviditet. Då träffar jag bara på råpuckade praktarslen, men när det gäller graviditet har jag haft sååådan underbar tur!
    då verkar att vi är bara två som har tur med BM.... För jag kan inte klaga med mitt bemötande. Den enda som hon tyckte lite (tror jag) att jag lite bortskämd när jag sade att besök kl.8.00 är för tidigt för mig.... Hon sa inget, men det syntes från hennes min :) 
    Och jag faktiskt delvis håller med henna. jag är arbetslös och brukar passa på och sova på morgorna. Även om nu som gravid blir man så trött på kvällen så går och lägger sig vid 10 och då vaknar man vid 8.00

Hur som helst, jag tycker faktiskt synd om er starkare som kämpar med alla BM besök. Som gravid vill man ju ha det bra och snabbt.
  • Ginge
    Ett två tre skrev 2010-04-28 07:41:15 följande:
    Jag är i en ännu värre situation (om man kan säga så, hehe) jag håller nämligen på och söker jobb. Var på intervju i måndags, med knodd i magen och fick frågan om jag ska ha fler barn, oops...
    Det är ju så fult av arbetsgivare att fråga sånt. egentligen det är t.o.m. olagligt att fråga om man ska skaffa barn eller vilken religion man är. men jag tror alla arbetsgivare gör det ändå...:(
    som arbetslös är man ju i utsatt position. Man vill gärna få jobbet och man gör det bästa för att lyckas. men egentligen jag har funderat vad som skulle hända om skulle säga tillbaka något liknanade: Vet ni att det är olagligt att fråga sånt? eller Om jag nu varit en man , gäller då samma fråga med? eller eftersom ni ställer mycket personlig fråga till mig så betyder att jag kan också ställa ett personligt fråga till dig om när senast du har haft sex med din man/fru?

Jag vet att man definitivt skulle inte få jobbet efter någon av såna "svar", men intresant situation skulle det bli....

så jag tycker du håller det hemligt och säger att du tänker inte skaffa barn, har inte tid för det eller vad som helst. Sen får du ta problemet efter du är anställd.
  • Ginge
    Nanniii skrev 2010-04-29 14:57:58 följande:
    Hej igen, och tack för era omtankar.Idag är det bruna som bortblåst, är kanske lite lite brunt som kommer, men  inte som igår.
    ah vad skönt att det slutade för dig. Tänk att med varje dag som går är du närmare vecka 13, och då riskerna nästan försvinner.

Kram på dig.
Svar på tråden Decemberbebis 2010