• Ida1985

9 dagar till bf! Livrädd!

Har 9 dagar till bf och jag börjar få panik! Är rädd pga min förra förlossning var riktigt jobbig. Dom fick ta min flicka med sugklocka då hon hade navelsträngen runt halsen och ströps varje gång jag fick en värk så hennes hjärtljud sjönk. När hon väl var ute grät hon inte så de fick ta henne till akutrummet och där var dom i 20 långa minuter. Då var jag helt säker på att hon var död. Men hon överlevde och mår bra.
    Jag fick även en enorm panik under förlossningen och låg och skrek och var bombsäker på att jag inte skulle klara av att föda fram mitt barn. Samtidigt som jag skulle kryasta fram mitt barn var det skiftbyte på förlossningen och inne på mitt rum kändes det som det var en miljon människor som slet och drog i mig för att både den "gamla" och "nya" barnmorkan, undersköterskor, student och läkare var där inne! (jag var dessutom den enda som födde den dagen) Detta ledde till att jag fick ännu mer panik! Situationen blev så stressad.

Jag har träffat aurora nu under denna graviditeten, men tycker inte det hjälp mig så mycket. Hon var mest väldigt emot epidural eftersom detta enligt henne gör förlossningen MYCKET svårare och så ville hon att jag skulle lära mig andas rätt med hjälp av en dvd-film. Kändes mest som hon ville få mig att inte använda epidural. Hon blev även sur på mig då jag sa att jag inte ville ha någon studerande med på förlossningen pga att det var så mycket folk på min förra förlossning och denna förlossningen vill jag ha så få som möjligt där. Hon sa att jag inte kunde bestämma det. Stämmer verkligen det? Måste jag ha en studerande med och bli dubbelundersökt om JAG inte vill?

Oj detta blev långt, men kände att jag ville skriva av mig lite..

• Svar på tråden 9 dagar till bf! Livrädd!
  • Jungblom

Nej, man måste inte ha sådana som gör sin praktik inne på förlossningen och det har du din fulla rätt att kräva. Det är bara att skriva med det i ditt förlossningsbrev och det är även där du ska skriva om hur du önskar din förlossning. Du kan skriva att du är väldigt rädd att uppleva samma sak som förra gången.
    Det kanske är lite sent men annars finns det något som heter doula som man kan ha med sig under förlossningen som hjälper kvinnan att förmedla sin vilja. Annars kan du ju prata med din partner och säga hur du vill ha det och låta honom ta striden om studenter med inne på förlossningen så att du kan koncentera dig på att föda ditt barn.

• Ida1985
    Jungblom skrev 2010-04-09 20:06:18 följande:
    Nej, man måste inte ha sådana som gör sin praktik inne på förlossningen och det har du din fulla rätt att kräva. Det är bara att skriva med det i ditt förlossningsbrev och det är även där du ska skriva om hur du önskar din förlossning. Du kan skriva att du är väldigt rädd att uppleva samma sak som förra gången. Det kanske är lite sent men annars finns det något som heter doula som man kan ha med sig under förlossningen som hjälper kvinnan att förmedla sin vilja. Annars kan du ju prata med din partner och säga hur du vill ha det och låta honom ta striden om studenter med inne på förlossningen så att du kan koncentera dig på att föda ditt barn.
    Ja jag har pratat med min man om detta och sagt att jag absolut inte vill ha nån studerande med på förlossningen. Han håller med mig och ska säga ifrån om jag inte kan/klarar av det.
    Men aurorarn blev nästan förolämpad när jag sa att jag inte ville ha nån studerande med. Hon frågade om jag ville ha halvutbildade barnmorskor precis som just MIN förlossning var den avgörande ifall studenten blev utbildad eller inte!
  • Jungblom

Tycker inte som det verkar som att aurora barnmorskan varit speciellt lyhörd för hur du känner det. Du har rätten på din sida, sedan är det så klart bra att studenter får vara med men det finns faktiskt undantag om kvinnan som förlöses inte vill det.
    Försök att få lite gott mod att gå igenom förlossningen och så får din man ta strider på förlossningen om det skulle uppkomma. Man har ju faktiskt rätt att be om en annan bm också under själva förlossningen om det inte känns bra. Skriv ett förlossningsbrev som de kan läsa på förlossningen om dina önskemål och är det bra personal inne på förlossningen respekterar de din vilja utan tjafs.

• Ida1985

Jag ska ta och skriva ett förlossningsbrev. Så man kan få allt sagt som man vill.

Klart det är bra att studenter får vara med och hade inte min förra förlossning blivit som den blev hade jag nog inte haft nåt emot det denna gången. Känner att jag vill ha så lite folk som möjligt med denna gången då situationen förra gången blev så stressande..

• ollileah

När jag skulle föda mitt första barn skrev min bm in i i journalen att jag ej önskade ha studenter med. Ingen bm- eller usk- student från förlossningen närvarade, däremot närvarade en ATP-läkare ihop med narkosen och försökte sätta EDA:n. Efter 50min fick studenten ge upp och narkosläkaren gjorde det istället. -Behöver jag tillägga att jag inför min andra förlossning lade till att ingen läkarstuderande heller fick vara med pga tidigare erfarenheter? Jag slapp studenter helt andra gången. Anledningen att jag från början bad om att få slippa studenter var att jag då själv var medicin-student (sjukgymnast) och hade sett från vård-hållet hur det kunde gå till... Så Nej, jag tycker inte att du ska behöva bli dubbelundersökt. Och som tidigare vård-student så kan jag avslöja att man ALLTID måste fråga patienten om man får närvara och patienten har ALLTID full bestämmande rätt.
    Din aurora-bm ger jag inte mkt för förresten... Jag är själv förlossningsrädd nu inför 3:e förlossningen och för min del blir det antingen snitt alternativt så sätter de EDA när livmodertappen är mogen men innan värkarna börjat -just för att jag ska slippa en jobbig förlossning till. Så att hon dissar EDA totalt känns väldigt märkligt.

Svar på tråden 9 dagar till bf! Livrädd!