• Tibell

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2011-05-03 21:20:15 följande:
    Älsklingen: Vi har rishirspastan till G, han tycker väl sådär om den så man måste truga lite eller "dränka" den i maten som är till (köttfärssås är lättast). Kan säga att jag inte skulle äta den frivilligt, tycker både koncistensen och smaken är urk... Men så tål han ju inte majs så det är den enda vi hittat som funkar rent allergimässigt. Har visserligen testat risnudlar också men då spottade han och fräste som om det var pesten själv...
    Vi har även oldas rismjöl, funkar kanon här hemma! Gabriel älskar gröten gjord på den och Nutra. Det går ju alltid att testa, kostar ju som någon sa inget extra...
    Tål han inte typ glasnudlar? Det borde väl inte finnas majs i det ? Eller jag har ingen koll egentligen ;)
    Mår han bättre nu??

Tror jag skippar gröten faktiskt. Jag kan göra egen lika smidigt ;) Vågar inte föra in något nytt i hennes kost just nu eftersom det varit väldigt mycket med hennes astma och andra knasiga reaktioner. Lillstump måste nog få en chans att lägga på sig lite nu.. hon är våran lillfis ;)
    Idag kom ÄNTLIGEN hennes mage igång ordentligt sedan i påsk..nästan 14 dagar =0 Innan har hon kanske bajsat varannan dag och då bara en liten liten plutt/klick. Kommer inte ske någon veteprovocering på lääänge kan jag lova.
  • Tibell
    ViFrånLandet skrev 2011-05-03 21:28:15 följande:

Har tänkt att fråga en sak ett tag men inte kommit mig för... Gabriel hade mycket skorv i hårbotten som mindre, gick bort med sån där salva (salsyrsalysyrsyra eller vad det heter?) men kom alltid tillbaka. Efter att vi tagit bort ägg och mjölk försvann de dock för gott... Trodde vi. Nu är det tillbaka, kom för kanske en månad sen, är det vanligt hos barn på 1,9år? Är fortfarande inne på hans första schampoflaska så det kan ju inte vara det. Han har även som skorvar/eksem bakom öronen men de har han alltid haft, förut försökte vi smörja bort det men har sedan länge slutat försöka då han inte verkar lida av det. Tänkte ändå fråga om någon kanske har något förslag på hur man får bort det?

Undrar samma sak. Tilde ( snart 4 ) har massa massa skorv i hårbottnen. Hon hade pyttelite som bebis som försvann fort. Men detta kom kanske förra sommaren och har suttit kvar sen dess. Har kammat bort det tid något tillfälle men kommer alltid tillbaka.
    Så hoppas på tips jag med =)
  • Tibell
    miracle maker skrev 2011-05-03 21:10:44 följande:
    Glutispastan... vi har ju valt skruvarna och spagetti och är nöjda med det. Tror jag valde dem för att de är lätta att klippa i små bitar... jag missade att det bara är 200g per paket, tänkte att det var 500g som i annan pasta, så tänk på att beställa mycket!
    Tack =)
    Ska nog ta spagettin, snäckorna och volangnudlar. De verkar lite roliga =)
  • Tibell

Lillskruttet : Jobbig sitts ni sitter i =/ Vi får hoppas han får vara infektionsfri ett tag nu så luftrören hinner läka ordentligt.
    Just att astma och allergi hänger ihop är ju inget ovanlig. Vid en allergisk reaktion kan man väl få ökat slembildning och det är ju det som gör att han rosslar ?
    Gör ni någon andningsgymnastik med honom ? Det tipset fick vi hos läkaren med eftersom Bella också slemmar på bra vid astmabesvär.
    Så efter inhalationerna ska vi göra ett par olika övningar som ska få slemmet att lossna så barnet lättare kan hosta loss det.
    Bella hade tur och blev kvitt sin förkylning innan Singulairn sattes in.Men det tog ändå över en månad innan hon slutade rossla..
    Så när han väl är fri från sin förkylning tycker jag INTE att ni ska sänka pulmicorten förens han fått vara symtomfri ett bra tag.
    4 doser om dagen är ingen hög dos så det gör inget om han står på den ett tag. Bättre det än att gå med ständiga besvär
    Kram <3

• Tibell
    Glass Noodles

Ingredienser

Mungbönsmjöl, potatisstärkelse, vatten, modifierad stärkelse (tapioka).

Kan dessa funka ?? Eller är det dessa du menar med risnudlar ?
  • Tibell

Fast nu ser jag att jag kanske gjort en jätte stor miss själv =0

Jag testade att ge Bella dessa igår och även idag. Både kvällarna har hon vaknat ett par ggr och varit ledsen. Hon hade även lite eksem på magen. Och hon har varit helt eksemfri nu om man bortser från prickarna runt munnen hon fick av vete
    Och nu ser jag att de innehåller Mungbönsmjöl. Är det en baljväxt ?? Det skulle ju förklara saken...
    Hon äter ju det knappt. Mer än att det kanske suttit någon liten bit på köttbullarna. För hon gillade INTE nudlarna och var väldigt noga med att peta bort dem ;)

• Tibell
    LillSkruttet skrev 2011-05-03 22:06:40 följande:
    Hur gör man andningsgymnastik? Kan man göra det fast han bara är 8 månader? Jag menar, han måste väl kunna medverka själv, eller gör man det åt honom?
    Nej, det känns jättetokigt att sänka Pulmicorten, han blir ju liksom aldrig helt besvärsfri och så ska vi ÄNDÅ sänka den enligt läkaren. Vet inte riktigt hur han tänker. Allra helst som Airomiren inte hjälper något särskilt utan det är Pulmicorten som faktiskt varit det enda som vi tydligt märkt att har gjort någon skillnad.
    Det finns övningar för mindre barn med.
    Ta upp det med läkaren och säg att ni vill lära er !
    Och är det pulmicorten han mår bra på är det den han ska öka =) Jag tycker gott han kan ha 8 doser om dagen vid förkylning och sedan trappa ner till 4 och när han varit bra ett tag så kan ni testa att gå ner till 2.
    Jag tyckte inte heller airomiren gjorde någon som helst nytta.
    När hon var sjuk sist och vi åkte hem från barnmottagningen hade Bella en syresättning på 98% efter ett par omgångar ventolin där. Vilket är toppen bra!
    När vi kom tillbaka morgonen efter och Bella hade fått sammanlagt 10 doser unden denna tid hade syresättningen gått ner till 94 igen.
    Så här hemma gillar vi inte den ;)
  • Tibell

ViFrånLandet : det är den vi brukar använda. Men så testade vi denna igår och idag. Tacka gudarna för att hon knappt rört dem.. Men ändå.
    Måste vara därför hon vaknat och sovit oroligt. För hennes sömn är i normala fall helt klockren.
    Jag brukar till och med kunna byta blöja på henne utan att hon vaknar.
    Men framförallt igår ( då hon fick i sig mest nudlar, kanske sammanlagt 1 msk ) räckte det med att jag öppnade dörren så vaknade hon :(

• Tibell

Saffe : intressant om det med skorven. Våran 4 åring har massor i hårbotten.
    Dessutom har hon ofta ont i magen, förstoppad och kräver 4 påsar movicol, växer jätte dåligt och är alltid trött och gnällig.
    Ska ta prover på måndag!

• Tibell
    2små2stora skrev 2011-05-04 21:33:36 följande:
    Vi ska göra en provokation av mjölk på J, kan man använda sig av glass tro.
    Ja det borde väl gå?? Håller tummarna att det går bra ! Egentligen var det tänk att vi skulle göra samma sak med Tilde men nu när hon mår bajs så får vi vänta med det =/ Känns lite trist. Så på måndag ska jag be dem ta test på en hel lista!

Lillskruttet : Ja är han förkyld samtidigt är det väl inte så konstigt om han rosslar. Så länge han inte mår allt för dåligt av det. Men börjar det sätta sig på syresättningen eller att han får massa indragningar hela tiden är det inte helt ok.
    Bella blev ju dålig i astman av vete utan förkylning. Så är det så att ni inte märker en förbättring efter denna infektionen tycker jag absolut du ska testa sädesslagsfritt!
Svar på tråden Allergitråden